نوبل فیزیک زیر ذره‌بین «چرخ»

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۱۰:۲۸:۱۵
کد خبر: ۱۰۷۲۰۱۹
نوبل فیزیک زیر ذره‌بین «چرخ»
چهل‌وپنجمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۲۱ مهر، با بررسی نوبل فیزیک ۲۰۲۰ روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در بخشی از این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه با دکتر محمدمهدی‌ شیخ‌‌جباری، استاد پژوهشکده‌ی فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دکتر امین فرهنگ، محقق پسادکترای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و احسان یوسفی، کارشناس نجوم گفت‌وگو می‌کند. جایزه‌ی امسال نوبل فیزیک، به سه فیزیکدان رسید که پژوهش‌های آنها درباره‌ی سیاهچاله‌ها به درک بیشتر این پدیده‌ها کمک کرده است. این جایزه به‌طور مشترک به راجر پِنروز از بریتانیا، آندریا گِز از آمریکا و همکار آلمانی او راین هارد گِنزِل اهدا شد. کمیته‌ی جایزه‌ی نوبل در استکهلم سوئد از یافته‌های این دانشمندان در زمینه‌ی سیاهچاله‌ها که آن را «تاریک‌ترین اسرار جهان» نامید، تقدیر کرده است. راجر پنروز به دلیل اثبات اینکه سیاهچاله‌ها نتیجه‌ی اجتناب‌ناپذیر نظریه‌ی نسبت عام آلبرت اینشتین هستند، به این جایزه دست یافت. آندریا گِز و راین هارد گِنزِل هم بابت ارائه‌ی قانع‌کننده‌ترین شواهد اینکه یک سیاهچاله‌ی فوق‌سنگین در مرکز کهکشان راه شیری قرار داد، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شدند. آنها نشان دادند این جسم عظیم در مرکز کهکشان واقع شده و در هاله‌ای از ستارگان و ابرهای گازی پنهان شده است. پروفسور گز چهارمین زنی است که جایزه‌ی نوبل فیزیک را دریافت می‌کند. از سال ۱۹۰۱ تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر برنده‌ی نوبل فیزیک شده‌اند. در بخش‌ دیگری از این قسمت «چرخ»، سیاوش عقدایی، مجری و گوینده، زندگی دکتر پرویز شهریاری، چهره‌ی ماندگار و برجسته‌ی ریاضی ایران را روایت خواهد کرد. 

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز