چهره ها و اخبار حوزه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

پرواز دردناک اسطوره آواز در سرزمین فردوسی پاکزاد و در هفته لسان الغیب شیراز/ بازگشت جواد رضویان با شماره تماس ۰۲۱/ کرونا کماکان خانواده سینما را داغدار می کند

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۲۵۰۳
پرواز دردناک اسطوره آواز در سرزمین فردوسی پاکزاد و در هفته لسان الغیب شیراز/ بازگشت جواد رضویان با شماره تماس ۰۲۱/ کرونا کماکان خانواده سینما را داغدار می کند
یادداشت - مجتبی احمدی-دبیر سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ هفته گذشته بیشتراخباردرباره درگذشت خسروآواز ایران، مراسم تدفین و تطهیر ایشان و عرض تسلیت شخصیت های مختلف از جمله هنرمندان و چهره های سیاسی و فرهنگی و... به مناسبت این سوگ بود.

سوگ هفته: پرواز خسرو آواز

هفته گذشته دوستداران فرهنگ و هنر این مرز و بوم یکی از غم انگیزترین روزهای خود را تجربه کردند. درگذشت استاد آواز ایران محمدرضاشجریان هفته ای سخت را برای آنها رقم زد. طوری که به رغم هشدارها در زمینه موج جدید شیوع کرونا در همان ساعات اولیه سیل دوست دارانش مقابل بیمارستان جم تجمع کردند و با خواندن ترانه «مرغ سحر» از صدای آواز تجلیل کردند.

همایون شجریان به عنوان صاحب عزا وظیفه مدیریت و اطلاع رسانی مراسم را به عهده گرفت و در همان ساعت های اولیه با تایید درگذشت پدر تصمیم خانواده را برای خاکسپاری خسرو آواز در خاک طوس به اطلاع عموم رساند.

به این ترتیب مراسم تشییع و نماز در بهشت زهرا با حضور جمع کثیری از طرفداران استاد برگزار شد و سپس پیکر ایشان به مشهد مقدس منتقل شد و صبح روز شنبه با حضور خانوداه و حدود 150 نفر از نزدیکان و اهالی موسیقی پیکر استاد به دست طبیعت سپرده شد.

این اتفاق پربازدیدترین و پرسروصداترین اتفاق در حوزه فرهنگ وهنر بودکه در سایت ها و خبرگزاری ها و  در فضای مجازی بخصوص اینستاگرام تصاویر و صدای خسرو آواز را همرسانی شد و به هم این ضایعه را تسلیت گفتند.

نارفیق هفته: شهاب حسینی

شهاب حسینی که مدتهاست تصمیم دارد با ساخت برنامه ای برای شبکه نمایش خانگی در مقام تهیه کننده ومجری مهمان خانه ها شود و شنیده می شود برای اولین برنامه هایش سراغ نویدمحمدزاده هم رفته است به دلیل شیوع بیماری کرونا تصویربرداری همرفیق را متوقف کرد تا رفقای او از تاخیر در پخش این برنامه ناراحت باشند.

طنازان هفته: جواد رضویان و سیامک انصاری

 سیامک انصاری چهره ای که همیشه در کنار مهران مدیری او را دیده ایم  و زل زدنش به دوربین از  خاطره انگیزترین صحنه های تولیدات طنز تلویزیون است، این بار همراه با جواد رضویان بازیگر بانمک قمی به تلویزیون برگشتند تا  سریال «صفر بیست و یک» را نه فقط بازی که کارگردانی کنند. باید دید این دو تا چه اندازه می توانند مردم را بخندانند.

جالب است بدانیم تهیه کننده این سریال طنز مهدی فرجی سال ها مدیر شبکه های یک و دو بوده است. و سیاوش طهمورث بازیگر نقش های جدی هم به این سریال طنز آمده تا معجون کاملی از اضداد  به بیننده  داده شود. تصویربرداری سریال این هفته به پایان رسید و خبر آن این دو چهره هنری را بر راس اخبار آورد.

جذاب هفته: مهران مدیری

با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر و قرار گرفتن تولیدات طنز و مفرح در کنداکتور پخش شبکه های مختلف سیما، خبرگزاری برنا در یک نظر سنجی از مخاطبانش در خصوص جای خالی کارگردان های طنز در برنامه های جدیدش سوال کرد، که مهران مدیری بااخذ بیش از نیمی از آراء ، گوی رقابت را از دیگر همکارانش چون رضا عطاران، سیروس مقدم، سروش صحت و مهران غفوریان برد تا کماکان تلویزیون به این گزینه کاریزماتیک فکر کند. آمار این سنجش به شرح ذیل است:

جای کدام سریال ساز طنز در تلویزیون خالی است؟

سروش صحت : 3.83%

رضا عطاران : 38.04%

مهران غفوریان : 3.77%

سیروس مقدم : 3.83%

مهران مدیری : 50.54%

قربانی هفته: اکبر عالمی

کرونا همچنان قربانی می گیرد، به دنبال خبر بیماری اکبر عالمی دعای خیر بسیاری بدرقه حال این مستندساز  و استاد دانشگاه شد، اما متاسفانه خبر درگذشتش این پیام را داد که کرونا با کسی شوخی ندارد.

اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴ در اهواز، فارغ‌التحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان است که تاکنون مستندهای مختلفی را از جمله «مروارید خلیج‌فارس» ساخته است. او علاوه بر تالیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سال‌های دهه ۷۰ هم مجری برنامه «هنر هفتم» بود.

بزرگداشت هفته: روز حافظ

«روز حافظ» از بهترین انتخاب های تقویم شمسی بود که هفته گذشته به آن رسیدیم. این روز همزمان شد با درگذشت کسی که اشعار لسان الغیب را با آوازی خوش خواند. اما شیوع کرونا این روز را هم بی نصیب نگذاشت و برنامه های فرهنگی این مناسبت فرهنگی را لغو کرد تا ادبا و عموم مردم در شبکه های اجتماعی در این باب دست به قلم شوند.

پرخبر هفته: حکیم ابوالقاسم فردوسی

حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر پارسی گوی هم هفته گذشته به سرخط خبرها آمد، خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان یک بار دیگر طوس و آرامگاه فردوسی را به مردم ایران زمین یادآور شد تا استاد شجریان آخرین سهم خود را از وظیفه اجتماعی اش در شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی به مردم کشورش ادا کند.

بازگشت هفته: جمشید هاشم پور

جمشید هاشم پور چهره خبرساز دیگری بودکه با دریافت نشان درجه یک هنری  توجه جامعه هنر بخصوص اهالی سینما را به خود جلب کرد. این پیشکسوت عرصه بازیگری در طول سال ها فعالیت در سینما توانسته نقش های درخشان بسیاری را   از خود به جا بگذارد. او که با گریم مشهورش در «تاراج» به اوج رسید و با دو فیلم «هیوا» و «قارچ سمی» خوش درخشید این روزها با نقشی متفاوت بازیگر آقازاده بهرنگ توفیقی است.

فرصت طلب هفته: عادل فردوسی پور

عادل فردوسی پور  حضورش همیشه خبرساز بوده این هفته هم به بهانه اخذ جایزه دستاورد فارغ التحصیلان دانشگاه شریف   فرصت گلایه را از دست نداد و به کنار گذاشتنش از آنتن شبکه سه اعتراض کرد البته او در این میان اقدامی فرهنگی نیز کرد و درباره نصیحتی که همیشه برای دانشجویانش داشته این گونه گفت: همیشه از شاگردانش می‌خواسته که از ایران نروند و برای ساختن ایران بمانند و بجنگند. اما او می‌گوید وقتی در فروردین ۹۸ شاگردانش از او پرسیدند شما که ماندید، حالا بعد از ۲۰ سال کار و برنامه‌سازی حاصل کارتان چه شد؟ می‌گوید 'راستش چیزی نداشتم که بگویم'.

مارکوپولوی هفته: مجید مجیدی

مجید مجیدی با ساخته خود «خورشید» ابتدا در جشنواره ونیز درخشید. بازی روح الله زمانی و درخشش این کودک کار او را به سرخط خبرها آورده است. اکنون «خورشید» به جشنواره لیدز انگلستان رفته و عازم تانزانیاس. به نظر می رسد بخت اول نماینده ایران در اسکار2021 همین فیلم مجیدی باشد. 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز