مهتاب شکریان:

تعطیلی تئاتر زمانی منطقی است که همه مشاغل تعطیل باشند

۱۳۹۹/۰۸/۰۲ - ۰۹:۲۹:۲۹
کد خبر: ۱۰۷۶۳۲۵
تعطیلی تئاتر زمانی منطقی است که همه مشاغل تعطیل باشند
مهتاب شکریان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون متولد ۲ مهر ١٣٦١ در شهسوار است. وی دارای کاردانی نرم افزار کامپیوتر، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی ، بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد شهسوار و ارشد کارگردانى از دانشگاه هنر و معمارى است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مهتاب شکریان دوره‌های بازیگری را زیر نظر استاد سمندریان گذرانده است.وی بعد از کسب تجربیات گوناگون در تئاتر ، نخستین بار با بازی در سریال تلویزیونی « از یاد رفته» مقابل دوربین حاضر شد.او در سریال هاتف با مضمون عاشورایی ایفای نقش کرده است. وی همچنین نمایش های سرحدات لیر، اکلیل و آلستار را در مقام کارگردان به روی صحنه برده که سرحدات لیر اخیرا بصورت اینترنتی در سامانه آپارات ارائه شده است. به بهانه اکران آنلاین این نمایش و همچنین بررسی تعطیلی تئاتر ایران در شرایط کرونایی گفتگویی با ایشان انجام داده ایم که در ذیل می خوانید.

مهتاب شکریان در ابتدا با اشاره به اجرای این نمایش در سال ۹۷ و بازخوردهای آن گفت: سرحدات لیر کار دفاع پایان نامه کارشناسی ارشد من بود که انگیزه های روانی خیانت زنان یونان باستان را با نگاهی امروزی بررسی می کرد. بررسی اینکه اساسا چه دلایلی باعث می شود که زنان خیانت می کنند، طوری که در جامعه امروز ما مصداق داشته باشد. بعد از صحبت با باقر سروش نویسنده سرحدات لیر و مشورت با استاد دکتر دژاکام (استاد راهنما) شروع به تمرین نمایش کردیم. این کار اولین کار حرفه ای من در مقام کارگردان با بازی بازیگران با سابقه و توانا بود که بعد از ۷ ماه تمرین به روی صحنه رفت. نادر فلاح در نقش لیرشاه و نگار عابدی بعنوان تنها بازیگر زنی که نقش دلقک در این متن را بازی کرد با توانایی خاص خودش به زیبایی  ایفای نقش کرد. لیر ماجرای تلخی دارد که به نوعی تداعی گر برخی اتفاقات تلخ در جامعه امروز ما هم می باشد.

وی ادامه داد: من برای کار اولم، علیرغم حضور چهره های مطرح تئاتری فروش آنچنانی نداشتم. متاسفانه روال اینگونه است که در کارهای اول هر هنرمندی، بجای حمایت، شاهد زیرآب زنی را  هستیم! خیلی از دوستان، فقط به اسم هنری هستند. به شخصه ضربه ای که از دوستان هنری خوردم را هرگز فراموش نمی کنم. متاسفانه خیلی از ماها در حرف پشت هم هستیم. اما نکته خوبی که این اجرا داشت، اساتید و منتقدانی که به دیدن سرحدات لیر آمدند باورشان نمی شد که این کار اولم باشد و من با افتخار ۲۵ شب این اجرا را به روی صحنه بردم. خوشبختانه کار بخاطر ریتم خوب و بازی های روان مورد توجه قرار گرفت. همچنین برای بانو گلاب آدینه بزرگداشتی برگزار کردیم که اولین گروهی بودیم که اقدام به این کار کرد.

شکریان در ادامه راجع به اکران آنلاین سرحدات لیر در آپارات بیان کرد: زمانی که آقای آزادان با من در خصوص اکران آنلاین کار صحبت کردند استقبال کردم. به این خاطر که اجرا مربوط به دو سال پیش است و در زمان اجرای عمومی علیرغم نقدهای مثبت اساتید و هنرمندان، به آن شکل دیده نشد و به نوعی زحمات گروه ما حیف شد. تصمیم گرفتیم نمایش را با بلیط خیلی کم در تلویریون اینترنتی آپارات اکران کنیم. به اعتقاد من ایده بسیار جالبی است، بخصوص برای آثاری که چند سال از اجرای آن گذشته و هیچ لطمه ای به کار نمی زند. خوشبختانه بازخورد خوبی در آپارات شاهد بودیم و بازدید قابل توجهی حتی بیشتر از اجرای عمومی نمایش شاهد بودیم.

وی ادامه داد: من کاملا موافق نمایش آنلاین تئاترهای موفق سال های گذشته هستم. زمانی که در شهرستان فعالیت می کردیم، بدلایل مختلف تئاترهایی که در تهران به روی صحنه می رفت را نمی توانستیم ببینیم و بعدها فیلم کارها را تماشا می کردیم. آیا همه ما کارهای استاد بیضایی را از نزدیک دیده ایم؟ مسلما فیلم آنها را دیده ایم و با دیدم همان فیلم ها جریان تئاتری در ما شکل می گرفت. عزیزانی که مخالف اجراهای آنلاین هستند همیشه به دنبال دلیلی برای مخالفت هستند! چه اشکالی دارد نمایشی که چند سال پیش به روی صحنه رفته و درخشان بوده و خیلی از علاقمندان موفق به دیدن آن در زمان اجرای عمومی نشدند، بصورت آنلاین عرضه شود تا تعداد بیشتری بتوانند آن را ببینند. مگر در زمان اجرای عمومی نمایش ها، با توجه به سالن های خصوصی که داریم سود اقتصادی یا جبران زحمات گروهها اتفاق می افتد؟

شکریان در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی تئاتر در شرایط فعلی اظهار داشت: تعطیلی تئاتر زمانی منطقی است که همه مشاغل تعطیل باشند. ما می بینیم که تمام مراکز زیبایی، رستوران ها، آرایشگاه‌ها و... باز هستند. ولی تئاتر و سینما تعطیل است! حرف تئاتری ها این است که اگر قرار است قرنطینه ای صورت بگیرد چرا فقط برای تئاتر، سینما و قشر فرهنگی این اتفاق می افتد. چرا جاهای دیگر تعطیل نیست. آیا تئاتر اینقدر وحشتناک است که نشود با فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها به فعالیت پرداخت؟ این مسائل نگرانی و ناراحتی اهالی تئاتر است، چرا که نان شب خود را از این راه تامین می کنند و همه افسرده و خسته هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تمام سالن های تئاتر تعطیل است و هنرمندان تئاتری تنها قشری هستند که حقوق ثابت ندارند و در این شرایط  باید خرج زندگی، کرایه منزل، پول بیمه ماهانه تامین اجتماعی و... را تامین کنند، با بحران مواجه هستند. ما شاهد تعطیلی کامل تئاتر در این شرایط سخت کنونی هستیم که معضلی است. متاسفانه ما هنوز برنامه ریزی جامعی در ابن زمینه نداریم که بطور مثال مانند کشور های اروپایی و... حقوق ماهیانه ای برای تئاتری ها در نظر بگیریم. اما در اینجا عملا هنرمندان تئاتری ما بیکار هستند و در کنج خانه ها نشسته اند!

وی افزود: تعدادی از هنرمندان مانند نسیم ادبی، الهام پاوه نژاد و... در اوج کرونا اقدام به نمایشنامه خوانی های آنلاین در اینستاگرام کردند که روحیه ها عوض شود و انگیزه ها در تئاتری ها نمیرد که اقدام خوب و قابل ستایشی بود.

این کارگردان جوان تئاتر کشور در ادامه با نقد به عملکرد سالن های های خصوصی تئاتر در کشور اظهار داشت: این سالن های به تازگی اعلام کرده اند که اگر ظرف دو ماه آینده فعالیت ها ادامه پیدا نکند، ما سالن هایمان تعطیل خواهیم کرد. به نظر من بسته شدن این سالن ها اتفاق بدی هم نیست! حرف من به آنها این است که این همه به سود دست یافتید و این همه اجراهایی که به خاطر منفعت شماها سوخت شد. شماها برای غم خوردن بچه های تئاتر نیامدید، بلکه پول گزافتان را گرفتید و عملا موجب شکست گروههای تئاتری شده اید. گروهی که ۷۰ میلیون پول سالن می دهد و فقط ۱۰ میلیون کمک هزینه اجرا می گیرد، چگونه باید روی پا خود بایستد. اگر این اتفاق بیفتد، شرایط  به روال قبل برمی گردد و کاری که کیفیت خوبی داشته باشد در نوبت اجرا قرار می گیرد و به حقش می رسد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ حمایتی از سوی نهادهای مربوطه برای هنرمندان تئاتر صورت نگرفته گفت: اگر مانند بقیه کشورها بودجه ای درنظر گرفته می شد و به هنرمندان صدمه دیده از اجرا داده می شد، شاید مقداری از غم آنها را می کاشت. اما برعکس با تعطیل کردن مداوم بر بار روانی آنها می افزایند. امیدوارم راهکاری اندیشیده شود تا کمک هایی از سوی نهادهای مربوط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مرکز هنرهای نمایشی به آسیب دیدگان ناشی از بحران کرونا اختصاص یابد تا حداقل مقداری از بار رنج هنرمندان کم شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز