رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار:

خانه سینما تعریف دقیقی از مشاغل سینمایی صورت دهد / در سینما باید قراردادهای الگو تعریف شود

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۴۹۳
خانه سینما تعریف دقیقی از مشاغل سینمایی صورت دهد / در سینما باید قراردادهای الگو تعریف شود
پویان کفیلی معتقد است خانه سینما باید تعریف دقیقی از مشاغل سینمایی صورت دهد تا اهالی سینما بتوانند مطالبات حرفه‌ای داشته باشند.

پویان کفیلی رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: انجمن دستیاران فیلمبردار خواسته‌ها و مطالبات خود را به صورت مکتوب به هیئت مدیره جدید خانه سینما ارائه داده است. ما از هیئت مدیره و به طور کل خانه سینما انتظار داریم تعریفی دقیق از مشاغل و حرفه‌های سینمایی صورت دهد.

کفیلی تصریح کرد: اگر تعریف درستی از مشاغل سینمایی صورت گیرد نوع بیکاری، درآمد و مسائلی از این دست تعریف شده و قدم بزرگی برای اهالی سینما برداشته می‌شود. بر اساس همین تعریف اهالی سینما می‌توانند نوع بیمه بیکاری و مطالبات خود را مطرح کنند.

او افزود: در تعریف مشاغل سینمایی باید مشخص شود که کارفرما چه شخصی است و نوع روابط تعریف شود تا بر مبنای تعریف درست شغل بتوان مطالباتی داشت. در مشاغل مختلف حق بیمه درصد هر حقوق است که 23 درصد آن را کارفرما پرداخت می‌کند و 7 درصد را کارگر؛ اما از آنجا که کارفرماهای ما مشخص نیستند و در طول سال با افراد متفاوتی کار می‌کنیم در طول سال میزان زیادی از حق بیمه خود را خودمان پرداخت می‌کنیم.

کفیلی در ادامه تأکید کرد: وقتی شغل تعریف شود این مشکلات حل می‌شود. در دوران کرونا که تولید به حداقل رسیده و از طرفی شبکه نمایش خانگی به صداوسیما واگذار شده است شرایط به مراتب بدتر است و درآمدها به حداقل رسیده است خانه سینما باید به کمک معیشت اهالی سینما بیاید. این وضعیت احتمالاً در سال آینده نیز وجود دارد و اگر تمهیدی برای معیشت اهالی سینما صورت نگیرد باید منتظر فجایع بسیاری در سینما باشیم.

او در پایان گفت: امیدوارم با تمهیدات هیئت مدیره خانه سینما قراردادهای الگو برای هر صنف تعریف شود تا مشاغل در ساز و کار مشخصی قرار بگیرند. امروز قراردادها در پروژه‌های مختلف با هم تفاوت‌های بسیاری دارند و اگر قرارداد الگو در سینمای ما که برای هر صنف با صنف دیگر متفاوت است، تعریف شود هر کس تعهدات و تکالیفش را می‌داند. قرارداد الگو یا قرارداد تیپ باید برای هر سه حوزه توزیع، تولید و نمایش تعریف شود.

نظر شما
پرونده ویژه