صدای فرهنگستان هنر درآمد

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۱۰:۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۸۰۵۰۸
صدای فرهنگستان هنر درآمد
در پی انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها، درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر فلسطین، جمعی از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر و هنرمندان حوزه‌های تجسمی، سنتی و صنایع دستی پیامی در این باره منتشر کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در پی انتشار اخباری در برخی از رسانه‌ها، درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران و پس از آن درخواست بنیاد فرهنگی روایت فتح از شهرداری تهران مبنی بر واگذاری این موزه به انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، جمعی از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر و هنرمندان حوزه‌های تجسمی، سنتی و صنایع دستی پیامی در این باره منتشر کردند.

متن پیام گروه‌های تخصصی هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر بدین شرح است:

«باسمه تعالی

ضرورت توسعه موزه هنرهای معاصر فلسطین

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر ضد استکبار و ضد امپریالیسم، حضرت امام خمینی (ره)، فلسطین را مساله اصلی دنیای اسلام می‌دانستند. مساله فلسطین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، همیشه از مسایل راهبردی نظام جمهوری اسلامی بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) نیز مساله اول امت اسلامی را مساله فلسطین می‌دانند.

بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، چندین دلیل محکم برای اصلی‌ بودن مساله فلسطین در دنیای اسلام وجود دارد. از نظر ایشان، فلسطین مساله اول در میان همه موضوعات مشترک کشورهای اسلامی است. مشخصات منحصر به‌ فردی در این مساله وجود دارد:

ـ اول اینکه یک کشور مسلمان از ملت آن، غصب و به بیگانگانی سپرده شده است که از کشورهای گوناگون گردآوری شده و جامعه‌ای جعلی و موزاییکی تشکیل داده‌اند.

ـ دوم اینکه این حادثه بی‌سابقه در تاریخ، با کشتار و جنایت و ظلم و اهانت مستمر انجام شده است.

ـ سوم آنکه قبله اول مسلمانان و بسیاری از مراکز محترم دینی که در این کشور قرار دارند، به تخریب و توهین و زوال تهدید شده است.

ـ چهارم آنکه جامعه و دولت جعلی و اشغالگر صهیونیستی، در حساس‌ترین نقطه جهان اسلام، از آغاز تاکنون، نقش پایگاهی نظامی و امنیتی و سیاسی برای دولت‌های استکباری بازی کرده و محور غرب استعماری که به علل گوناگون دشمن اتحاد و اعتلا و پیشرفت کشورهای اسلامی است، از آن همواره چون خنجری بر پیکر امت اسلامی استفاده کرده است.

ـ پنجم آنکه صهیونیسم که خطر اخلاقی و سیاسی و اقتصادی بزرگی برای جامعه بشری است، این جای‌ پا را وسیله‌ای و نقطه اتکایی برای گسترش نفوذ و سلطه خود در جهان قرار داده است.

ـ نکاتی دیگر هم می‌توان بر این‌ها افزود: هزینه مالی و انسانیِ سنگینی که کشورهای اسلامی تاکنون پرداخته‌اند، اشتغال ذهنی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان، رنج میلیون‌ها آواره فلسطینی که بسیاری از آن‌ها پس از ۶ دهه هنوز در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند، انقطاع تاریخ یک کانون مهمِ تمدنی در جهان اسلام و الی غیر ذلک.

بر اساس این دلایل و بر مبنای یک طرح راهبردی فرهنگی‌ هنری، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در طی دو دهه فعالیت خود، موضوع فلسطین و مقاومت را به‌ عنوان موضوعی ثابت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های تجسمی خود قرار داد. در هر دوره از دوسالانه‌های هنر معاصر جهان اسلام از حوالی سال ۱۳۸۵، در رشته‌های متنوع عکس، گرافیک، طراحی، کاریکاتور، نقاشی، تصویرسازی، نگارگری، خوش‌نویسی، طرح‌های حجمی و دیگر رشته‌ها، دریچه‌ای ملی و منطقه‌ای و جهانی، بر موضوع هنر مقاومت و فلسطین گشوده شد.

فرهنگستان هنر با هدف تاسیس موزه بین‌المللی هنر مقاومت و به‌ عنوان نمادی از آن، تولیدات مرتبط با مساله فلسطین و همچنین تشکیل اتحادیه هنرمندان معاصر جهان اسلام با تاکید بر هنرمندان عرصه مقاومت و پایداری، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مرتبط با هنر مقاومت کرد. نمایندگان فرهنگستان، متشکل از چند تن از هنرمندان انقلاب اسلامی، با هماهنگی اشخاص تاثیرگذار در حوزه مقاومت، از جمله مجاهد غیور، زنده‌یاد آقای مهندس حسین شیخ‌الاسلام (رحمت‌الله‌علیه)، سفیر سابق ایران در سوریه، با هنرمندان فلسطینی، سوری، لبنانی، اردنی، عراقی، کویتی و دیگر کشورها، گفتگوهای متعددی کردند، به نحوی که تعداد قابل‌ توجهی از این هنرمندان، در دوسالانه‌های هنر معاصر جهان اسلام که فرهنگستان هنر آن را طراحی و اجرا می‌کرد، شرکت کردند.

با توجه به اینکه متاسفانه پشتیبانی‌های لازم بعدی، چنان‌ که بایست، از این حرکت اساسی صورت نگرفت، تاسیس یک مرکز بین‌المللی به نام مقدس فلسطین به تاخیر افتاد (که همچنان از جمله طرح‌های مهم زمین‌مانده در قلمرو هنر پایداری و مقاومت است) تا آنکه با کمک شهرداری تهران، ساختمان اندیشه، واقع در ضلع جنوب‌ غربی خیابان صبا، نبش خیابان بزرگمهر، به موزه‌ای با موضوع هنر پایداری و مقاومت و به نام «موزه هنرهای معاصر فلسطین» تبدیل شد. با واگذاری ساختمان مذکور از سوی شهرداری برای راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر فلسطین، با وجود آنکه بنای مذکور بسیار کوچک بود و آن‌چنان‌که باید قابلیت پشتیبانی از طرح کلان فرهنگستان هنر و ایده هنرمندان انقلاب اسلامی در خصوص تشکیل مرکزی برای هنر مقاومت و فلسطین را نداشت، اما با انجام تعمیراتی، به‌ عنوان هسته اولیه موزه جامع هنر فلسطین آماده شد، به آن امید که نهادهای مختلف، از جمله شهرداری تهران، به این مسیر مقدس کمک کنند و با گسترش فضای فیزیکی و حمایت همه‌ جانبه، زمینه ایجاد مرکز و موزه مورد نظر و اجرای برنامه‌های متعددی را که برای آن در نظر گرفته شده بود، فراهم آورند.

موزه هنرهای معاصر فلسطین در طی سال‌های فعالیت خود، ده‌ها رویداد نمایشگاهی و کارگاه (ورک‌شاپ) مرتبط با هنر دفاع مقدس، فلسطین، هنر عاشورایی، هنر پایداری و مقاومت، فرهنگ ایثار و شهادت، و… را با کمک هنرمندان و مراکز و نهادهای مرتبط، از جمله جمعیت دفاع از ملت فلسطین، بنیاد روایت فتح، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بسیج دانشجویی تهران بزرگ، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نظایر این‌ها برگزار کرده است.

نمایشگاه نقاشی «فلسطین در آیینه خیال هنرمندان ایرانی و فلسطینی»، نمایشگاه عکس «به کدامین گناه» به مناسبت روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطین، نمایشگاه عکس «مظلومیت غزه»، نمایشگاه کاریکاتور به مناسبت روز قدس، نمایشگاه کاریکاتور «آیا صبح نزدیک نیست؟»، نمایشگاه پوسترهای «تموز مقاومت»، نمایشگاه پوسترهای مقاومت ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان در تقابل با رژیم صهیونیستی، نمایشگاه نقاشی و کاریکاتور «تجلی مقاومت» به مناسبت روز قدس و روز آزادسازی خرمشهر، نمایشگاه‌های انقلاب و دفاع مقدس (از جمله نمایشگاه «چهل‌سالگی انقلاب»، «چهل سال اسناد تئاتر پس از انقلاب اسلامی»، نمایشگاه خوش‌نویسی و نقاشی‌خط «دختران خیابان انقلاب» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه «کجایند مردان بی ادعا»، نمایشگاه تصویرسازی «چلچراغ» به مناسبت دهه مبارک فجر و با موضوع ارزش‌های انقلاب اسلامی، نمایشگاه «همت کارگر، ایرانی سربلند»، نمایشگاه عکس و نقاشی «سرچشمه سرخ»، نمایشگاه «حماسه مقدس»، نمایشگاه «پرچم و کتیبه‌های آیینی عاشورایی/ سرمنزل عشاق حسین‌بن علی علیه‌السلام»، نمایشگاه عاشورایی کالیگرافی «سیاه، سفید، سرخ»)، و ده‌ها نمایشگاه دیگر فردی و جمعی از هنرمندان معاصر و همچنین برگزاری ده‌ها کارگاه‌ هنری متنوع از جمله چندین دوره کارگاه‌های حماسه سوم خرداد و آزادی خرمشهر، کارگاه و نمایشگاه «سرو بلند انقلاب اسلامی (با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی)» و نظایر این‌ها، بخشی از فعالیت‌هایی است که در دو سال گذشته در موزه هنرهای معاصر فلسطین صورت گرفته است.

اکنون، در اوضاع و شرایط خاص جهان اسلام و خصوصا فلسطین و جبهه مقاومت، انتظار می‌رود که نهادها، سازمان‌ها و مراکز مرتبط با ارزش‌های انقلاب اسلامی، خصوصا شهرداری محترم تهران، گشاده‌ دست‌تر از گذشته، با انگیزه و همت والا به حمایت و تقویت جریان هنر متعهد انقلاب اسلامی در سطح ملی و بین‌المللی و در گستره جهان اسلام بپردازند و ضمن تقویت «موزه هنرهای معاصر فلسطین»، زمینه و فرصت توسعه و تعمیق برنامه مهم برای تشکیل موزه جامع آن را فراهم آورند و ادامه‌دهنده کلام و راه و عمل امام خمینی (ره) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه و جبهه مقاومت و دفاع مقدس باشند، إن‌شاءالله.

به امید پیروزی جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام بر مستکبران جهانی

گروه‌های تخصصی هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران»

 

نظر شما