مشکلات اقتصادی و بحران کرونا بلای جان سینما و تلویزیون

۱۳۹۹/۰۸/۱۳ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۳۳۷
مشکلات اقتصادی و بحران کرونا بلای جان سینما و تلویزیون
در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری تولید همه پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی متوقف شد، تا جایی که تلویزیون مجبور به پخش سریال‌هایی شد که هنوز قسمت‌های پایانی این آثار ضبط نشده بود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با طولانی شدن شیوع ویروس کرونا در کشور ادامه روند تعطیلی پروژه‌های سینمایی امکانپذیر نبود. قطعاً با ادامه‌دار شدن این وضعیت تلویزیون با کمبود آثار نمایشی مواجه می‌شد و امکان پخش آثاری که بتوانند حداقل در اوقات فراغت مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند به حداقل می‌رسید و از طرفی تعطیلی تولید پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی منجر به بیکاری سینماگران می‌شد که امکان امرار معاش برای آن‌ها وجود نداشت.

در کنار بحران کرونا باید به خطر بیشتر شدن بحران اقتصادی و معیشتی اقشار مختلف نیز توجه کرد که با تعطیلی مشاغل و حرفه‌ها این خطر بیشتر احساس می‌شود. سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به درگذشت چند سینماگر در این روزها به دلیل ابتلا به کرونا برخی سینماگران خواستار تعطیلی همه پروژه‌های تولید شدند که شاید با توجه به مشکلات اقتصادی این امکان وجود نداشته باشد.

در گفت‌وگو با دو سینماگر که تجربه تولید اثر در روزهای شیوع کرونا را دارند این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

علیرضا سبط‌احمدی: پایان دوران کرونا مشخص نیست و نمی‌شود انتظار داشت که مشاغل تعطیل شوند / باید در پروژه‌های فیلمبرداری بودجه‌ای برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفت

 

علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: ما در یک وضعیت بحرانی قرار داریم و این وضعیت بحرانی تنها مربوط به کشور ما نیست، تمام دنیا گرفتار بحران شیوع ویروس کرونا شده است و هم جزوی از این دنیا هستیم.

سبط‌احمدی تصریح کرد: پروژه‌های تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در ابتدای سال به مدت حدوداً 4 ماه تعطیل بود ولی پس از این تعطیلی‌ها هم بحران کرونا به پایان نرسید و قشر ضعیف جامعه که حقوق‌بگیر است فشاری را متحمل شد که امکان ادامه تعطیلی‌ها فراهم نبود و به همین دلیل چاره‌ای جز شروع فیلمبرداری‌ها نبود.

او افزود: اگر مشکل شیوع کرونا یک یا دو هفته بود و یا حداقل پایان این دوران را می‌دانستیم می‌شد انتظار داشت که کارها تعطیل شوند تا این بحران به پایان برسد اما چنین امکانی وجود ندارد و مجبوریم با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی خود ادامه دهیم.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «ایلدا» در ادامه تأکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که محیط پیرامون‌مان کاملاً آلوده است و باید خودمان با وجود ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای مراقب باشیم که به این ویروس مبتلا نشویم. به هر حال زمان درگیری ما با این ویروس طولانی شده و نمی‌دانیم تا چه زمانی باید با آن مبارزه کنیم و نمی‌شود انتظار داشت که همه چیز تعطیل شود و تلویزیون هم تعطیل شده و فعالیتی نداشته باشد. دوران تعطیلی چند ماهه‌ای که ابتدای سال شاهد بودیم هنوز تأثیر مخربش بر وضعیت معیشتی قشر ضعیف سینماگران ایرانی را شاهد هستیم.

این تهیه‌کننده درباره شرایط تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «ایلدا» در روزهای شیوع کرونا، گفت: ما با گروهی نزدیک به 300 نفر در خرم‌آباد تصویربرداری این سریال را انجام دادیم و خوشبختانه در حدود سه ماهی که تصویربرداری این سریال به طول انجامید هیچ یک از اعضای گروه به این ویروس مبتلا نشد. گاهی مواقع حتی حدود 100 نفر از عوامل در یک محیط حضور داشتند که ما همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و خوشبختانه هیچکس به این بیماری مبتلا نشد. در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بهتر است بودجه‌ای برای حفظ بهداشت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شود.

او افزود: ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی هستیم و نمی‌توان انتظار داشت که همه مشاغل تعطیل باشند و مثل کشورهای کم جمعیت اروپایی دولت هزینه زندگی افراد را پرداخت کند؛ بنابراین مجبوریم در شرایطی که قطعاً هیچ چیز ارزشش از سلامتی و جان انسان بیشتر نیست به فعالیت حرفه‌ای‌مان ادامه دهیم. دولت اگر قصد دارد از هنرمندان و مردم حمایت کند بهتر است جلوی بالا رفتن هزینه‌ها را بگیرد و قیمت‌ها را کنترل کند تا هر روز شاهد بالا رفتن هزینه زندگی نباشیم.

احمد معظمی: مردم برای ماندن در خانه به سرگرمی نیاز دارند / عوامل تولید آثار نمایشی مثل کادر درمان در خط مقدم مبارزه به ویروس کرونا هستند

احمد معظمی کارگردان تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: بحران شیوع ویروس کرونا طولانی شده و نمی‌شود انتظار داشت که رسانه‌ها در این وضعیت تعطیل شوند. اگر انتظار داریم که مردم اکثر زمان خود را در خانه بگذرانند باید برای آن‌ها شرایط سرگرمی را نیز فراهم کنیم.

معظمی خاطرنشان کرد: سینماگران و دیگر هنرمندان که امروز برای فراهم کردن برنامه‌ها و آثار مختلف در جهت سرگرم شدن مردم در خانه فعالیت می‌کنند، همانند کادر درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند و در شرایطی که جانشان در خطر است مجبور هستند سر فیلمبرداری‌ها حاضر شده و به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهند.

او افزود: باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و ما در تولید سریال «خانه امن» این نکات را مد نظر داشتیم و هر سه یا چهار روز از عوامل سریال آزمایش PCR می‌گرفتیم و از هر شخص که مشکوک به کرونا بود می‌خواستیم که چند روز سر صحنه حاضر نشود. در تولید این سریال صحنه‌های شلوغ را هم با کمترین تعداد عوامل ضبط می‌کردیم و خوشبختانه در مدتی که تصویربرداری این سریال ادامه داشت هیچ یک از اعضای گروه به این ویروس مبتلا نشد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: باید خطر ابتلا به این ویروس را جدی بگیریم و متأسفانه علاوه بر همه تأکیدات بسیاری از پروژه‌ها فقط رعایت پروتکل‌ها را شعار می‌دهند و در عمل کاری نمی‌کنند. به هر حال وقتی در این شرایط قرار است یک فیلم یا سریال ساخته شود مجبور هستیم بودجه‌ای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر بگیریم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «ترور خاموش» در پایان تأکید کرد: همانطور که پیش‌تر گفتم خوشبختانه هیچ یک از عوامل سریال «ترور خاموش» در زمان تصویربرداری به بیماری کرونا مبتلا نشدند و در حال حاضر که یک ماه از پایان تصویربرداری می‌گذرد سامان صفاری دو یه سه روز است که به کرونا مبتلا شده و امیدوارم هر چه زودتر سلامتی خود را به دست آورد.

نظر شما