سید محمدرضاحسینیان:

در فضای مجازی خط قرمزی وجود ندارد/ تلویزیون فرد را قاب خاطره یک ملت ماندگار می کند

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۹۰۸
در فضای مجازی خط قرمزی وجود ندارد/ تلویزیون فرد را  قاب خاطره یک ملت ماندگار می کند
همانقدر که بازیگری رکن اصلی سینماست، اجرا هم ویترین برنامه های تلویزیونی است. اجرا در تلویزیون آنچنان اهمیت دارد که بعضا مخاطبان یک برنامه را با نام مجری آن می شناسند. با توجه به قدرت فرهنگ شفاهی در میان مردم ما اهمیت یک مجری خوش بیان با سیمایی زیبا و قدرت ارتباط گیری بالا ارزشی صدچندان خواهد داشت. اما به نظر می رسد امروزه با افزایش شبکه های مجازی مجریان علاوه بر تصویر تلویزیونی به دنبال وایرال شدن در شبکه های اجتماعی هستند. محیطی که در هر فرد در آن ره صدساله را در چشم برهم زدنی طی می کند.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با هدف بررسی کیفیت اجرا، دلایل اهمیت آن، شباهت ها و تفاوت های اجرای امروز با گذشته با سید محمدرضا حسینیان مجری برنامه های مختلف تلویزیون گفت و گویی انجام داده ایم.

سید محمدرضاحسینیان در ابتدا با اشاره  به امپراطوری مطلق تلویزیون در دهه های 60 و 70 گفت: این امپراطوری تنها مسیر برای شهرت و دیده شدن به شمار می رفت. به عبارت دیگر تلویزیون تنها مدیایی بود که می توانست فرد را به انبوهی از جمعیت نشان بدهد. البته سینما  و تئاتر هم جایگاه خودش را داشت که از بحث ما خارج است.

وی ادامه داد: افرادی که با اجراهای دهه 60 و 70 به تلویزیون آمدند، به مرور شاهد حضور رقیبانی برای تلویزیون بودند ، رقیبانی همچون ویدئو، ماهواره و امروز فضای مجازی به میدان آمده و با ادبیات خاص خود ستاره پروری می کند. به عبارت دیگر امروز می توان به غیر از رادیو و تلویزیون از مجرای دیگری مثل فضای مجازی و با وایرال شدن به شهرت رسید.

این مجری با سابقه تلویزیون وایرالیسم را دارای مختصات خاص دانست و افزود: باید توجه کرد، افرادی که در فضای مجازی اصطلاحا وایرال می شوند و به شهرت می رسند در یک بسته بندی خاصی قرار می گیرند به عبارت دیگر این افراد تنها میان طرفدارنشان شناخته شده و محبوبیت دارند و انبوه دیگری از مردم ممکن است آن موضوع، حرکت و یا فعل را نپسندند. حتی امکان دارد این حرکت را تقبیح کنند. پس وایرال شدن در فضای مجازی محدود به فالورهای یک فرد است.

وی  وایرال شدن افراد  در فضای مجازی را منوط به رفتارهایی خاص دانسته و اضافه کرد: همکاران عزیزما که با ادبیات تلویزیون بزرگ شده اند و در یک رسانه بزرگ مانند تلویزیون پرورش پیدا کرده اند ازراه های مختلف عبور کرده اند تا گزینش شوند و  مقابل دوربین قرار بگیرند این افراد هرگز و هرگز و هرگز نمی توانند و نباید برای ستاره شدن راهی را دنبال کنند که بقیه ستاره ها و یا شاخ های فضای مجازی آن را طی می کنند.

حسینیان روش های مشهور شدن در فضای مجازی را آکنده از  بی قیدی،  بی تعهدی دانست و اضافه کرد: در این فضا افراد از هیچ  ضابطه  و نظارتی برخوردار نیستند و تلاش می کنند با هر ادبیات و به هر طریق ممکن شروع به جمع آوری طرفدارا می کنند. البته قصد توهین به کسی را ندارم و فقط شرایط دیده شدن در فضای مجازی را می گویم.

وی ادامه داد: پس اساسا ستاره شدن در فضای مجازی خط قرمز ندارد. هرکس از هر طریق و منظری چیزی را ارائه می کند و از این طریق فالور جمع می کند. این مساله کاملا با ستاره شدن دوستان ما در رسانه تفاوت دارد.

حسینیان با اشاره به تضادهای حاکم برنوع ستاره شدن در تلویزیون و فضای مجازی ادامه داد: اگر کسی به امید وایرال شدن در فضای مجازی به تلویزیون بیاید اساسا مسیر را اشتباه انتخاب کرده است. چون کار در تلویزیون چارچوب و تربیت خاصی نیاز دارد که در فضای مجازی اصولا به کار نمی آید.

پیش از گفت و گو با حسینیان از هرمز شجاعی مهر نیز یاد شد و همین یادآوری باعث ش که این مجری با اشاره به خاطراتی از اجرای شجاعی مهر در برنامه سیمای خانواده اضافه کرد: از آنجا که حرف آقای شجاعی مهر به میان آمد می گویم، بیش از 30 سال است که حضور آقای شجاعی مهر را در تلویزیون می بینم که حضوری مطمئن و اثربخش است. و این شعر را به ذهن متبادر می کند که؛ « رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود/ رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود» یعنی فضای مجازی ممکن است شما را به اوج برساند اما این اوج هرگز برای فرد ماندگار نیست. یعنی امروزه ستارگان فضای مجازی با افول جدی روبه رو هستند. چون طرف در لحظه ای که ستاره است با فرد دیگر روبه رو می شود که با شکستن هنجارهای دیگر خودش را ستاره تر می کند. خودش را متفاوت تر جلوه می دهد و این دنیای رقابت باعث می شود که هیچ ستاره ای در این فضا به معنای واقعی کلمه ماندگار نباشد.

مجری برنامه های تلویزیونی کسب تجربه را یکی از ویژگی های کار اجرا دانست و افزود: تلویزیون فضای آهسته و پیوسته را به آدم نشان میدهد و در آن آدم ها به مرور تجربه کسب می کنند. اینکه چرا مجریان جوان شاخص نمی شوند چون واقعا امروز شاخص شدن در تلویزیون کار سختی است و به دلیل رقبای جدی تلویزیون است. اما در واقع میان فردی که برای دیده شدن به تلویزیون می آید با شخصی که برای انجام وظیفه کار می کند یک دنیا فاصله است.

وی تاکید کرد:اگربرای دیده شدن پا به این عرصه بگذارید خطای بزرگی را مرتکب شده اید ولی اگر برای انجام کار درست به تلویزیون بیائید شهرت و ستاره شدن خود به خود بوجود می آید. فکر می کنم بسیاری از دوستان اساسا برای دیده شدن می آیند. یعنی کار را برای کار انجام نمی دهند. کار را برای دیده شدن انجام می دهند. وقتی کار را برای دیده شدن انجام می دهید معیارها، نگاه حرفه ای ، سطح مطالعه، دقت روی موضوعات و... همه کم می شود.

حسینینان می گوید زمانی که برای اجرا آماده می شوم حتی درخواب رویای برنامه ای را می بینم که فردا  می خواهم ان را اجرا کنم. یعنی خیلی اوقات در مسیر رفت و برگشت نحوه سلام کردن به مخاطب  به ذهنم متبادر می شود و به سرعت یادداشت می کنم. .

وی در خاتمه  تلویزیون را مدیایی گسترده و پرمخاطبی دانست و گفت: طرفداران تلویزیونی افراد وفاداری هستند وتا زمانی که پیر شو ی با تو در ارتباط هستند. حسن تلویزیون این است که شما را در قاب خاطره یک ملت ماندگار می کند در حالیکه بعید می دانم فضای مجازی شما را درقاب یک ملت ماندگار کند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز