گزارش هفته؛

اهالی فرهنگ و هنر در صف اول مبارزه با ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۳۷۲
اهالی فرهنگ و هنر در صف اول مبارزه با ویروس کرونا
یکی از قشرهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش‌ترین آسیب را به لحاظ اقتصادی متحمل شد، قشر هنری کشور بود و هر روز با ادامه‌دار بودن روند تعطیلی‌های ناشی از شیوع این ویروس آسیب‌های جدی بیشتری به این قشر فرهنگی کشور وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، پس از طولانی شدن شیوع ویروس کرونا در دنیا و نامشخص بودن زمان پایان این دوران طرح تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی لغو شد تا سینماگران نیز مثل سایر اقشار جامعه بتوانند به امرار معاش بپردازند اما متأسفانه پایان تعطیلی‌ها اتفاقات تلخی چون ابتلای سینماگران را به همراه داشت که تلخ‌ترین آن‌ها را می‌توان درگذشت اکبر عالمی و کریم اکبری مبارکه دانست.

با رخ دادن چنین اتفاقات تلخی بسیاری از سینماگران با وجود مشکلات اقتصادی خواستار تعطیلی پروژه‌های تولید شدند و البته همچنان برخی افراد معتقد هستند که تولید آثار سینمایی و تلویزیونی را در شرایطی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند، می‌توان ادامه داد.

در گفت‌وگو با دو بازیگر این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

امین زندگانی: کادر درمان و قشر فرهنگی در صف اول مبارزه با کرونا قرار دارند / باید به سرگرمی‌سازی ادامه‌ داد / باید از کریم اکبری مبارکه به عنوان یک قهرمان در میدان‌های جنگ یاد شود

امین زندگانی با اشاره به اینکه هنرمندان نیز امروز همانند کادر درمان در صف اول مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند تأکید کرد که باید از کریم اکبری مبارکه که به دلیل شیوع ویروس کرونا در مراحل تصویربرداری یک سریال از دنیا رفت، به عنوان یک قهرمان در میدان‌های جنگ یاد شود.

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هر نبردی ارتش و سپاه خود را برای مقابله دارد و در نبرد با کرونا به نظر من دو قشر نقش استراتژیکی در این مبارزه دارند. اولین قشر کادر درمان است و دومین قشری که در این مبارزه در خط مقدم حضور دارد قشر فرهنگی است.

زندگانی تصریح کرد: در دوران کرونا به ما ثابت شد که بر خلاف تصور قبلی‌مان، آثار فرهنگی هنری می‌توانند کالاهای استراتژیک یک کشور باشند و امروز اگر از اقشار فرهنگی انتظار داشته باشیم که منفعلانه با این اتفاق برخورد کنند مثل این است که در جنگ با دشمن از نیروهای نظامی بخواهیم به جبهه‌ها نروند تا آسیب نبینند.

او افزود: مردم در این شرایط باید اکثر اوقات خود را در خانه‌ بگذرانند و در منازلشان نیاز به سرگرمی دارند، بخش اعظمی از این سرگرمی می‌تواند توسط تولیدات سینمایی و تلویزیونی تأمین شود؛ ما در شرایط عادی نیستیم، می‌توان آن را یک شرایط جنگی ترسیم کرد و ما که در زمان صلح کار کردیم، از کارمان لذت بردیم و به شهرت رسیدیم باید امروز در زمان جنگ هم حضور داشته باشیم و خطرها را به جان خریده و در صف اول مبارزه قرار بگیریم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» در ادامه تأکید کرد: سریالی که این شب‌ها با بازی من از تلویزیون پخش می‌شود زمان موج اول شیوع کرونا تصویربرداری شد، شرایط سخت است و کار کردن خطرناک اما دیگر بحث مشکلات مالی نیست چون جان ارزشمندتر از پول و ثروت است اما من به عنوان یک بازیگر خود را موظف می‌دانم که در این شرایط در صحنه حضور داشته باشم و به عنوان عضو کوچکی از جامعه فرهنگی در صف مبارزه با کرونا قرار بگیرم. بازیگران و همه سینماگران امروز با این کار ذکات شهرتشان را پرداخت می‌کنند و با فراهم کردن شرایط بهتر برای ماندن در خانه و گذراندن اوقات فراغت به جامعه در مبارزه با کرونا کمک می‌کنند.

این بازیگر در پایان اظهار داشت: سینماگران بسیاری این روزها به ویروس کرونا مبتلا شدند و متأسفانه به تازگی آقای کریم اکبری مبارکه را از دست دادیم. به نظر من باید از او در حد یک قهرمان حاضر در جبهه‌های جنگ یاد شود و همه هنرمندانی که این روزها در سر کار به کرونا مبتلا می‌شوند باید به عنوان یک قهرمان جنگی مورد تقدیر قرار بگیرند.

فقیهه سلطانی: برای کاهش استرس در جامعه می‌توان از پتانسیل هنرمندان استفاده کرد / وقتی حمایتی نمی‌شود، برای امرار معاش خطر کرونا را به جان می‌خریم

فقیهه سلطانی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم پس از ابتلا به کرونا از ترس و استرس جان خود را از دست می‌دهند، تأکید کرد که می‌توان در این شرایط از پتانسیل هنرمندان برای کاهش استرس در جامعه استفاده کرد.

فقیهه سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متأسفانه از زمان شیوع کرونا و بیکاری اکثر هنرمندان مثل همیشه که هنرمندان نادیده گرفته شده و حتی شغلشان به رسمیت شناخته نمی‌شود، از طرف مسئولان هیچ حمایتی صورت نگرفت و دغدغه معیشت به دغدغه خطر ابتلا به کرونا افزوده شد.

سلطانی تصریح کرد: قطعاً هنرمندان نیز همانند سایر اقشار جامعه نیاز به درآمد دارند و طولانی شدن دوران شیوع کرونا آن‌ها را مجبور می‌کند که با وجود خطرهای ممکن به فعالیت حرفه‌ایشان ادامه دهند. اکثر هنرمندان سینما و تلویزیون با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید برای رفع مشکلاتشان کار کنند.

او افزود: اگر قرار است تمام جامعه تعطیل باشد و مردم در خانه‌هایشان حضور داشته باشند، باید سیستمی تعریف شود که بتواند نیازهای مردم را تأمین کند و وقتی چنین سیستمی وجود ندارد نمی‌توان انتظار داشت که در این روزها با وجود خطر ابتلا به کرونا هنرمندان که قشری از جامعه هستند سرکار نروند و همه پروژه‌ها تعطیل شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «معجزه خنده» در ادامه خاطرنشان کرد: البته این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد، کرونا یک پدیده جدید است که هنوز در همه جای دنیا گیج و سردرگم با آن برخورد می‌شود و کسی نمی‌داند که باید چه تمهیداتی در این شرایط داشت. کشور ما هم چنین وضعیتی دارد و البته مشکلات اقتصادی در کشور ما وضعیت را بدتر کرده است؛ ما به یک مدیریت بحران جدی و حساب شده نیاز داریم تا به مردم کمک کند در این شرایط در کنار مشکلات اقتصادی و کرونا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

این بازیگر تصریح کرد: من به عنوان یک بازیگر مشکلات اقتصادی بسیاری را متحمل می‌شوم، من و همسرم اگر سر کار نرویم با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم. در روزهای گذشته من و خانواده‌ام به این ویروس مبتلا شدیم و در تجربه‌ای که داشتم مدام به این فکر می‌کردم که خانواده‌های کم بضاعت و فقیر در صورت ابتلا به این ویروس چگونه می‌خواهند مخارج درمان را تأمین کنند. نکته عجیب این است که بیمه‌ها هزینه درمان کرونا را نمی‌پذیرند و این وضعیت را وحشتناک‌تر می‌کند.

او افزود: از طرفی شاهد ترس مردم از کرونا بودم و می‌دیدم که حتی بسیاری از مردم به قدری از ابتلا به این بیماری می‌ترسند که همان ترس عامل فوتشان می‌شود. در این وضعیت می‌توان از پتانسیل هنرمندان در روحیه دادن به مردم کمک گرفت. فضای رسانه‌ها باید کمی شاد شود و جلوی این ترس را باید گرفت، من در روزهای اخیر شاهد بودم که برخی آنقدر از این بیماری می‌ترسند که به محض مثبت شدن نتیجه آزمایششان سکته می‌کنند و از دنیا می‌روند. به گفته پزشکان استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و در این شرایط مسئولان می‌توانند با در نظر گرفتن پتانسیل هنر و هنرمندان این ترس جاری در جامعه که ناشی از جو رسانه‌ای است را با شاد کردن فضا به حداقل برسانند. در یک جامعه اگر هنر افسرده باشد قطعاً آن جامعه نیز افسرده خواهد بود.

سلطانی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه چند روز پیش جواب تست کرونای من و خانواده‌ام منفی شد و امیدوارم همه هموطنانم که به این بیماری مبتلا هستند بتوانند این بیماری را شکست داده و سلامتی خود را دوباره به دست آورند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز