فیلمساز آرژانتینی در اثر کرونا درگذشت

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۸:۴۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۸۴۰۸۸
فیلمساز آرژانتینی در اثر کرونا درگذشت
فرناندو سولاناس یکی از مهمترین فیلمسازان آرژانتین و یکی از چهره های برجسته آمریکای لاتین براثر ابتلا به کرونا در ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، فرناندو سولاناس فیلمساز مشهور و کهنه کار آرژانتینی و سناتور سابق این کشور که با فیلمهای خود بارها در جشنواره های مطرح سینمایی از جمله کن و ونیز و برلین حضور داشت در ۸۴ سالگی در پاریس براثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ درگذشت. سولاناس در این سالها سفیر آرژانتین در یونسکو نیز بود.

وزیر فرهنگ آرژانتین در واکنش به این خبر گفت: درگذشت سولاناس موجب اندوه بزرگی برای ما شده است، او را بابت آثار هنری و مسئولیت های سیاسی اش به یاد می آوریم.

سولاناس روز ۱۶ اکتبر در صفحه توییتر با گذاشتن عکسی از خود در حالی که ماسک به صورت داشت، اعلام کرده بود خودش و همسرش به بیماری کرونا مبتلا شده اند و در بیمارستانی در پاریس تحت مراقبت قرار دارند. این کارگردان ۵ روز بعد نیز از وضعیت شکننده خود و همینطور مقاومتش دربرابر بیماری پستی گذاشته بود.

فرناندو سولاناس سال ۱۹۳۶ در بوینوس آیرس بدنیا آمده بود او سال ۱۹۶۷ اولین فیلمش که یک اثر مستند بود را به همراه اکتاویو ختینو با عنوان «ساعت کوره ها» ساخت، فیلمی که امروزه از آن به عنوان یک اثر کلاسیک سیاسی در آمریکای لاتین یاد می شود.

این فیلمساز آرژانتینی در طول دوران کاری خود در جشنواره مهم سینمای جهان جوایز متعددی دریافت کرد که از جمله آنها می توان به فیلم «تانگوها؛ تبعید گاردل» (۱۹۸۵) (برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ونیز) و «جنوب» (۱۹۸۸) (برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن) اشاره کرد. این کارگردان سرشناس آرژانتینی سال ۲۰۰۴ جایزه خرس طلای افتخاری جشنواره فیلم برلین را نیز از آن خود کرده بود.

 

نظر شما