نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان لغو شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۱:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۶۰۳
نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان لغو شد
به دنبال حادثه تروریستی در دانشگاه کابل، نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان لغو شد.

 به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، سومین نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان ویژه دانشجویان و دانشگاهیان با مشارکت مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دوازدهم آبان ماه، برگزار شد، به دلیل حملات تروریستی لغو شد.

بر اساس این گزارش، ۴۶ ناشر ایرانی و نمایندگی در کنار ۴۰ ناشر افغانستانی ۸۶ غرفه را دایر کرده بودند که روز گذشته با لغو نمایشگاه (به دلیل حادثه تروریستی چند روز گذشته) کتاب‌ها‌ را از سطح نمایشگاه جمع و به رایزنی ایران منتقل کردند.

سومین نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان ویژه دانشجویان و دانشگاهیان با مشارکت مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار بود برپا شود، اما با لغو نمایشگاه کتاب کابل اکنون ناشرانی ایرانی که با هزینه‌های هنگفت کتاب‌های را به این کشور منتقل کرده‌اند در انتظار حمایت‌ها هستند تا ضرر خود را جبران کنند.

برخی از ناشران حاضر ایرانی در نمایشگاه کابل در تماس‌هایی با خبرنگار فارس اظهار داشتند: سفارت و رایزنی ایران در افغانستان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می‌توانند حمایت‌هایی را از ناشران حاضر در این نمایشگاه داشته باشند تا میزان ضرر کمتر باشد؛ چرا که تنها در یک مرحله حدود ۳۰ میلیون تومان برای انتقال بار کتاب‌ها هریک هزینه کرده‌اند و این تنها بخشی از هزینه‌های آنها بدون در نظر گرفتن حمل و نقل و بلیت و ... است.

این ناشران که خود را سربازان فرهنگ معرفی کردند، معتقدند: باید پس از سال‌ها که امکان عرضه کتاب در افغانستان فراهم شده با حمایت‌هایی ناشران دلگرم شوند تا در نمایشگاه‌های آتی هم حضور داشته باشند.

این گزارش اضافه می‌کند: دوازدهم آبان ماه قرار بود سومین نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان ویژه دانشجویان و دانشگاهیان با مشارکت مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزار شود، اما تروریست‌ها با حمله به محل دانشگاه آن را تعلیق کردند.

بر اساس این گزارش، ۴۶ ناشر ایرانی و نمایندگی در کنار ۴۰ ناشر افغانستانی ۸۶ غرفه را دایر کرده بودند اما این حادثه اجازه افتتاح نمایشگاه را نداد و پس از آن ناشران ایرانی به رایزنی ایران در کابل منتقل شدند.

هدف این حمله، بخش قضایی در سمت دیگر دانشگاه بود که ایتالیایی‌ها آن را مدیریت می‌کنند، اما چون همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب بود، دانشجویان و ناشران و مقامات مسئول به سرعت از آن خارج شدند.

نمایشگاه قرار بود به مدت ۱۰ روز در دانشگاه کابل در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع و با حضور ۴۰ ناشر از افغانستان و ۴۰ ناشر از ایران برگزار و ناشران آخرین آثار منتشره خود را برای علاقه‌مندان به کتاب عرضه کنند اما تروریست‌ها این مجال را به دانشجویان ندادند.

این دانشگاه در شب میلاد پیامبر اکرم (ص) مورد حمله تروریستی گروهک داعش قرار گرفت و ۲۳ تن از دانشجویان این دانشگاه به شهادت رسیدند. همچنین در این حمله تروریستی بیش از ۳۰ تن از دانشجویان زخمی شدند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز