نوید محمودی:

میل و همتی برای مقابله با پخش قاچاق فیلم‌ها وجود ندارد / اگر ۴ ساعت پس از اکران «هفت‌ونیم» نسخه قاچاق آن پخش نمی‌شد، فروش این فیلم دو برابر می‌شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۸:۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۸۴۶۱۹
میل و همتی برای مقابله با پخش قاچاق فیلم‌ها وجود ندارد / اگر ۴ ساعت پس از اکران «هفت‌ونیم» نسخه قاچاق آن پخش نمی‌شد، فروش این فیلم دو برابر می‌شد
نوید محمودی با اشاره به اینکه فیلم «هفت‌ونیم» توانست 760 میلیون تومان فروش داشته باشد تأکید کرد که اگر این فیلم به 4 ساعت پس از اکران آنلاین، نسخه قاچاق این فیلم پخش نمی‌شد، فروش آن دو برابر بود.

نوید محمودی تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اکران آنلاین امکانی بود که تا امروز سینمای ایران از آن غافل بود و استفاده نمی‌کرد اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها با خودنمایی پلتفرم‌های پخش فیلم ما ناچار به استفاده از این امکان شدیم.

محمودی خاطرنشان کرد: در فیلیمو، نماوا و دیگر پلتفرم‌ها تعدادی کاربر ثابت وجود دارد که این اشتیاق را برای سینماگران به وجود می‌آورد تا فیلمش را در اختیار آن‌ها قرار داده و از این ظرفیت استفاده کند. البته باید بگویم که هیچ نوع نمایشی برای یک فیلمساز جذاب‌تر از اکران در سالن تاریک نیست اما در صورت عدم امکان اکران فیلم در سالن‌ها، طبیعی است که به استفاده از بازارهای دیگر توجه کنید.

او افزود: به نظر من اکران آنلاین امروز جزوی از سینما شده و ما می‌توانیم پس از کرونا هم به آن فکر کنیم. می‌شود در دوران پساکرونا اکران آنلاین را به عنوان گزینه‌ای برای فیلم‌های اکران شده دانست به طوری که پس از پایان اکران فیلم در سالن‌ها، فیلم به صورت آنلاین نمایش داده شود و پس از آن به VODها بیاید. ما باید بپذیریم اکران آنلاین برای کسانی که به دیدن فیلم‌های روز علاقه دارند اما میلی به سینما رفتن ندارند، گزینه جذاب و مهمی است اما مسئله مهمی که از اشتیاق فیلمسازان برای استفاده از امکان اکران آنلاین کم می‌کند بحث قاچاق فیلم‌ها است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شکستن همزمان بیست استخوان» در ادامه اظهار داشت: متأسفانه برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها انرژی و میل محکمی احساس نمی‌شود و فکر می‌کنم درباره آن نسبت به فیلمسازان یک کم‌لطفی وجود دارد. ما در هر زمینه‌ای که اراده کرده‌ایم، توانسته‌ایم جلوی قاچاق بایستیم اما با وجود قدرتی که در کنترل فضای مجازی داریم، هیچ میلی به جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها وجود ندارد. به اعتقاد من اگر میلی به جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که به هیچ‌وجه هیچ نسخه‌ای از فیلم‌ها به صورت قاچاق در دسترس عموم قرار نگیرد.

این کارگردان در ادامه گفت: یک فیلم ایرانی پس از اکران آنلاین بلافاصله در دسترس عموم قرار می‌گیرد و همه می‌توانند از طریق اینترنت و فضای مجازی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای به دیدن آن فیلم بنشینند. وقتی فیلمی به صورت غیرقانونی در سایت «یوتیوب» بارگذاری می‌شود و 120 هزار بار بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت شود، دیده شده ضرری معادل 2 تا 4 میلیارد تومان برای صاحبان آثار به همراه داشته است.

او افزود: در زمان اکران فیلم «هفت و نیم» من بالای 100 پیام از دوستانم داشتم که می‌گفتند فیلم شما را در یوتیوب یا شبکه‌های ماهواره‌ای دیده‌ام. آن‌ها با من تماس می‌گرفتند که بگویند فیلم را دیده‌اند و از فیلم تعریف کنند، به نظر آن‌ها اینگونه بود که آن‌ها لطفی در حق من کرده‌اند اما من به این دوستان هر بار توضیح می‌دادم که کار آن‌ها اشتباه بوده و فیلم را به صورت غیرحلال دیده‌اند. از آنجا که ما این مسئله را در جامعه جا ننداخته‌ایم که دیدن نسخه قاچاق یک فیلم شراکت در استفاده غیرحلال از آن است خیلی‌ها بدون اینکه متوجه اشتباهشان باشند آن را انجام می‌دهند.

محمودی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: حمایت از پخش نسخه قاچاق یک فیلم یعنی نابود کردن سرمایه و کار کسانی که در این فیلم سرمایه‌گذاری کرده و در تولید آن نقش داشته‌اند. متأسفانه ما هنوز ضرورت حفظ محصولات فرهنگی را حس نکرده‌ایم و اگر این اطلاع‌رسانی صورت گیرد و مردم متوجه ضرری که به عوامل می‌رسد، باشند قطعاً درصد بسیار بالایی از کسانی که نسخه قاچاق فیلم‌ها را می‌بینند دیگر این کار را انجام نمی‌دهند و به مرور این درصد بیشتر شده تا به حد استاندارد جهانی می‌رسد. در همه جای دنیا با وجود قوانین سخت‌گیرانه کپی‌رایت همچنان 20 درصد افراد هستند که نسخه قاچاق فیلم‌ها را می‌بینند.

این کارگردان درباره اکران فیلم «هفت‌ونیم» به صورت آنلاین گفت: ما برای اکران عمومی در سالن‌های سینما انتظار فروش یک میلیارد تومانی داشتیم و در اکران آنلاین «هفت‌ونیم» 760 میلیون تومان فروش داشت که با توجه به درصدی که از فروش آنلاین به صاحبان آثار می‌رسد باید بگویم که فروش قابل قبولی را شاهد بودیم اما اگر 4 ساعت پس از پخش «هفت‌ونیم» نسخه قاچاق این فیلم بیرون نمی‌آمد می‌توانستیم فروش 1.5 میلیاردی را شاهد باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: متأسفانه قاچاق فیلم‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری به صاحبان آثار وارد می‌کند. من در زمان پخش «هفت‌ونیم» شاهد بودم که حتی فیلم را در اینستاگرام در دو بخش بارگذاری کرده و پخش می‌کنند. تا زمانی که قاچاق فیلم‌ سینمایی به عنوان یک جرم تعریف نشود این وضعیت وجود دارد و با تعریف جرم و مشخص کردن جریمه می‌توان به جلوگیری از این اتفاق امیدوار بود. قرار بود که فیلم «مردن در آب مطهر» از اول آبان اکران شود که با تعطیلی سینماها برنامه‌ریزی ما بهم خورد و ممکن است مجبور شویم این فیلم را هم به صورت آنلاین اکران کنیم. اکران آنلاین به هیچ‌وجه اتفاق ناخوشایندی نیست و به عنوان یک امکان برای به وجود آمدن بازاری جدید در سینمای ایران می‌توان به آن نگاه کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز