«سیاره ویروس‌ها» منتشر شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۱۰۸
«سیاره ویروس‌ها» منتشر شد
کتاب «سیاره ویروس‌ها» نوشته کارل زیمر با ترجمه کاوه فیض الهی از سوی نشر نو به چاپ رسید.

به گزارش برنا، کتاب «سیاره ویروس‌ها» نوشته کارل زیمر با ترجمه کاوه فیض الهی در نوبت چاپ اول از سوی نشر نو منتشر شد.

کارل زیمر از برجسته ترین روزنامه نگاران علم در جهان است. در نیویورک تایمز و نشریات دیگر در زمینه علوم زیستی و تکامل جانداران می‌نویسد و مشتاق است بداند که دانشمندان چگونه به شناخت ما از طبیعت و خودمان می‌افزایند. او بارها برنده جایزه های معتبر در روزنامه‌نگاری علمی شده و تاکنون چهارده کتاب منتشر کرده است، ازجمله دریاکنار: تکامل کلان و دگرگونی حیات (۱۹۹۸)، انگل شاه (۲۰۰۰)، تکامل: معنابخشی به حیات (۲۰۱۱) ، و لبخندش به مادرش رفته (۲۰۱۸).

در بخش پیش‌گفتار این کتاب آمده است: «ویروس‌ها در زندگی انسان آشوب به پا می‌کنند و بر زندگی تقریبا نیم میلیون انسان اثر می‌گذارند. آن‌ها در پیشرفت‌های چشمگیر زیست‌شناسی در قرن گذشته نیز نقش مهمی ایفا کرده‌اند. ویروس آبله بزرگترین قاتل انسان بود. با این حال اکنون یکی از معدود بیماری‌هایی است که ریشه‌کن و از صفحه روزگار محو شده است. ویروس‌های جدیدی همچون HIV همچنان بشر را با تهدیدها وچالش‌های جدید روبه‌رو می‌کند. ویروس‌ها بازیگران نامرئی اما پویای بوم‌شناسی زمین هستند. میان گونه‌ها DNA جابه‌جا می‌کنند، برای تکامل ماده ژنتیکی جدید فراهم می‌کنند و جمعیت‌های بزرگی از جانداران را تنظیم می‌کنند. تمام گونه‌ها، از میکروب‌های کوچک گرفته تا پستانداران بزرگ، تحت تاثیر عملکرد ویروس‌ها هستند. تاثیر ویروس‌ها از گونه‌های زیستی فراتر می‌رود و به آب و هوا، خاک، اقیانوس‎ها و آب شیرین بسط می‌یابد. وقتی شکل‌گیری هرجانور، گیاه و میکروب را در طوی فرآیند تکامل درنظر می‎گیرید، نقش موثر این ویروس‎های کوچک و قدرتمند که در این سیاره با ما شریک هستند نیز باید در نظر گرفته شوند.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «این که موجودی بسیار کوچک تر از کوچک ترین سلول‎ها، موجودی نه کاملا جاندار و نه کاملا بی‌جان که به تنهایی و بدون استفاده از امکانات سلول میزبان قادر به زندگی مستقل نیست، سیاره‌ای به بزرگی زمین را به گروگان بگیرد، میلیون ها نفر را در تمام قاره‌های جهان بیمار کند و هزاران نفر را به کام مرگ بفرستد، اقتصاد جهانی را در هم بشکند و فیلسوفان را به تردید وادارد که آیا نسبت دگرگون شده انسان با جهان و با جامعه اصلا به شکل نخست باز خواهد گشت یا نه، شبیه طرح جسورانه‌ای برای یک فیلم علمی-تخیلی به نظر می رسد. تا همین یک سال پیش باور کردن این حجم از تخیل آسان نبود. اما اکنون کافی است نگاهی به جهان پیرامون بیندازیم و دریابیم که این کابوس نه تنها محقق شده است بلکه خود ما نیز در آن نقش داریم. داستان کمی شبیه به رمان مسخ کافکا آغاز شد: یک روز صبح که از خواب آشفته‌ای بیدار شدیم دیدیم در جهانی به سر می بریم که آن را نمی‌شناسیم، در سیاره‌ای که ظاهرا دیگر از آن ما نیست، در سیاره ویروس‌ها!»

کتاب «سیاره ویروس‌ها» در ۴۵۶ صفحه با قیمت ۹۸۰۰۰ تومان از سوی نشر نو روانه بازار کتاب شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز