نگاه رسانه‌های خارجی به معرفی «خورشید» به اسکار

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۷:۵۸:۴۳
کد خبر: ۱۰۸۵۳۶۸
نگاه  رسانه‌های خارجی به معرفی «خورشید» به اسکار
معرفی فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» از طرف ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ در رسانه‌های خارجی بازتاب زیادی داشت.

به گزارش برنا، هیئت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار دیروز (یکشنبه، ۱۸ آبان)، فیلم سینمایی خورشید را به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار۲۰۲۱ معرفی کرد.

خورشید به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی و بازی علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی و شمیلا شیرزاد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم سپس در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درامد و در جشنواره فیلم ونیز که با وجود شیوع کرونا به صورت حضوری ولی با تعداد محدود تماشاگران و خبرنگاران شهریور گذشته برگزار شد، به خوبی درخشید.

در پی این خبر، رسانه‌های مختلف خارجی به این خبر پرداختند. نشریه آمریکایی ورایتی نوشت: ایران بچه‌های خورشید (عنوان انگلیسی فیلم) را برای رقابت در اسکار انتخاب کرد. اولین حضور و نمایش بین‌المللی این فیلم در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز بود که در ماه سپتامبر (شهریور ۱۳۹۹) برگزار شد. روح‌الله زمانی، ستاره فیلم به عنوان بهترین بازیگر نوجوان این جشنواره ایتالیایی انتخاب شد و جایزه مارچلو ماسترویانی را دریافت کرد. جایزه  فانوس جادویی Lanterna Magica هم به مجیدی اهدا شد. پیش از این مجیدی برای فیلم بچه‌های آسمان نامزد جایزه اسکار شده بود.

فیلم اکسپرینس هم نوشت: ایران بار دیگر فیلمساز مورد علاقه خود را به اسکار می‌فرستد. مجید مجیدی با فیلم بچه‌های آسمان ایران را برای اولین بار نامزد جایزه اسکار کرد. آخرین فیلم او بچه‌های خورشید، امسال برنده جایزه مارچلو ماسترویانی»برای بهترین بازیگر نوجوان ونیز شد. این فیلم در مورد کودکان فقیری‌ست  که سعی در تأمین هزینه‌های خانواده خود دارند.

سایت امپگو/ ampgoo هم با اعلام این خبر افزود: ایران درام بچه‌های خورشید را به عنوان نماینده خود برای بهترین فیلم بین‌المللی فیلم بلند در مراسم اسکار انتخاب کرد. این فیلم با بازیگرانی که اغلب ترکیبی هستند از بزرگسال، کودکان و نوجوانان غیر حرفه‌ای و ناشناس، فیلمبرداری شده است. ورایتی هنگام بازبینی فیلم گفت که طرح داستان پیچیده‌تر از بسیاری از کارهای قبلی مجیدی است، اما همچنان قابل فهم است.

مجیدی به عنوان یکی از شناخته‌ شده‌ ترین فیلمسازان ایرانی در جهان، سال‌ها قبل با فیلم سینمایی بچه‌های آسمان (۱۳۷۵) در میان نامزدهای نهایی دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی‌ زبان حضور داشت. اصغر فرهادی تنها فیلمساز ایرانی است که دو بار برای فیلم‌های جدایی نادر و سیمین در سال ۲۰۱۱ و فروشنده در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت اسکار فیلم خارجی شده است.

مجید مجیدی (متولد ۱۳۳۸) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه، با فیلم بچه‌های آسمان جزء پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ بود و نخستین کارگردان ایرانی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌است. مجیدی با چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت این جایزه در میان کارگردانان ایرانی است.

وی از اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکیل حوزه هنری فیلمسازی را با ساخت فیلم کوتاه و بازی در فیلم‌های مختلف آغاز کرد و در سال ۱۳۷۰ با ساخت فیلم بدوک برنده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه از دهمین دوره جشنواره فجر شد. مجیدی با کارنامه‌ای نسبتا پرعنوان به سال ۱۳۷۵ رسید و با ساخت فیلم بچه‌های آسمان و جوایز متعدد برای این فیلم از جشنواره های داخلی از جمله پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و جشنواره‌های خارجی شامل جایزه فیپرشی در جشنواره بین المللی فیلم مونترال، نام خود را به عنوان یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران حک کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز