«نقش من»، نقش مادر مسلمان

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۰:۴۴:۰۸
کد خبر: ۱۰۸۵۵۱۲
«نقش من»، نقش مادر مسلمان
معاون زن و خانواده ستاد کل نیروهای مسلح زنان و مادران را مولفه مهم در انتقال ارزش های تمدن به نسل بعد و پیشگام رهبری تمدن اسلامی برشمرد.

به گزارش برنا، برنامه «نقش من» که به تبیین نقش اقشار مختلف مردم درتحقق اهداف بیانیه می پردازد، از این هفته با یک تغییر شاخص به کار خود ادامه می دهد. در این برنامه بناست پنج شنبه ها میزبان یک کارشناس آقا و جمعه ها میزبان یک کارشناس خانم باشیم.

جمعه پیش رو یعنی 23 آبان ماه برنامه نقش من با اولین کارشناس خانم خود یعنی خانم دکتر مینو اصلانی، معاونت زن و خانواده ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سابق بسیج جامعه زنان کشور روی آنتن می رود. در همین زمینه گفتگویی داشتیم با این بانوی فرهیخته که بناست به عنوان نماینده قشر زنان، بحث جایگاه بانوان در تمدن اسلامی را در بیانیه گام دوم انقلاب تشریح و واکاوی کند.

اصلانی به نقش متفاوت بانوان در جامعه و خانواده و نسبت زن و تمدن اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های بسیار مهم در خصوص نقش زنان در تمدن‌سازی، انتقال ارزش های تمدن به نسل بعد توسط آنها در جایگاه مادر خانواده است و در حقیقت تربیت در تمدن یک فرآیند است که مادران می بایست این فرآیند را هوشمندانه تدبیر و با نیازهای روز تلفیق کنند و لذا بانوان در تدوین و تداوم تمدن‌ها نقش محوری دارند.

وی با اشاره به فرموده حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه زن مربی جامعه است، افزود: زن مربی پایه در تمدن سازی است و می تواند با الگودهی، جامعه را به سوی پیشرفت و تعالی هدایت کند؛ بنابراین در رهبری تمدن اسلامی، زنان از این جهت که نسل آینده را با امیدواری به سمت آن اهداف تمدنی سوق می دهند، پیشقدم هستند.

این کارشناس خانواده در پاسخ به میزان تاثیرگذاری زنان در تمدن اسلامی تصریح کرد: زنان نقش های متفاوتی در خانواده و جامعه دارند و برای ایفای این نقش ها، آرامش و امنیت آنان بسیار مهم است و علت اینکه قوانین مترقی مثل حجاب و عفاف برای زن در نظر گرفته می‌شود، حفظ جایگاه و شانیت زن و آرامش اوست.

اصلانی برانگیزندگی را یکی از ویژگی های بانوان و از نعمت هایی برشمرد که خداوند در وجود زن قرارد داده و گفت: زنان می‌توانند جامعه را به تحرک دربیاورند؛ در انقلاب اسلامی شاهد بودیم که وقتی زن ها به میدان آمدند انقلاب به پیروزی رسید؛ در سال های دفاع مقدس نیز پشتیبانی زنان در پشت جبهه ها علاوه بر تاثیرگذاری در بعد اقتصادی، باعت امیدواری و دلگرمی رزمندگان بود. در خانواده ای که مادر در محور آن قرار دارد، خانواده امیدوار و پویاست و در عین اینکه همه چیز منظم در جایگاه خودش قرار دارد، مادر خانواده می تواند امید و نشاط را برای خانواده به ارمغان بیاورد.

وی در پاسخ به چگونگی تحقق عدالت در مورد حقوق اجتماعی زنان درگام دوم انقلاب گفت: عدالت به معنای قرار گرفتن هر کس در جای خودش است و انقلاب اسلامی توانست هویت فطری زن را به او بازگرداند؛ گرچه شاید خلاء هایی باشد اما وقتی امنیت و آرامش لازم برای حضور زنان در جامعه ایجاد و هویت آنان به عنوان یک انسان در جامعه تکریم می شود، زمینه برای ظهور و بروز استعدادها فراهم می شود و این عین عدالت است.

رئیس سازمان بسیج زنان کل کشور تاکید کرد: تصویب و اجرایی شدن نزدیک به 200 قانون در طول چهل سال گذشته از انقلاب اسلامی برای حمایت از زن و خانواده، تشکیل ستاد عالی خانواده و بیمه زنان خانه دار از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست.

اصلانی به گسترش اندیشه انقلاب اسلامی در خصوص بانوان در جهان اشاره کرد و گفت: اینکه امروز شاهد تمایل دختران غربی به عفاف و هویت و شخصیت و کرامت زن هستیم از ثمرات این انقلاب است.

وی با بیان اینکه ویلیام گاردنر در کتابش با عنوان «جنگ علیه خانواده»، رویکرد جدی اندیشمندان غربی به خانواده به تاسی از نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده را طرح کرده، افزود: فرانسیس نیز می گوید "جایگاه مادری، گمشده ما زنان غربی است و من به زن مسلمان غبطه می خورم که با این حد از کرامت و شخصیت به عنوان مادر خانواده در جامعه زندگی میکند و هویت دارد."

معاون زن و خانواده ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به کنگره 7 هزار زن شهید کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این پیام به الگوی سوم یعنی زن نه شرقی نه غربی اشاره داشتند؛ الگویی که نه زن را عزلت نشین می بیند که هیچ تاثیری در جامعه ندارد و نه مانند غرب به چشم یک وسیله و ابزار به او می نگرد؛ بلکه فردی فعال و پویا و انسان ساز و تمدن ساز است که جامعه را می شناسند، واقعیت های روز جامعه را به خوبی درک و با نگاهی مبتنی بر آگاهی و شناخت در ساختن جامعه و تمدن اسلامی نقش جدی و اثر گذاری ایفا می کند و در عین حال هویت زیبای زنانه  و کرامت انسانی خود را نیز حفظ کرده است و این همان الگوی تراز ما در بیانیه گام دوم است.  

اصلانی در خصوص تفاوت جایگاه زن در تمدن اسلامی و جامعه غربی اظهار داشت: تفاوت ماهوی در جایگاه مادر در تمدن اسلامی و غرب وجود دارد. در فرهنگ و تمدن اسلامی، مادر حتی از قبل تولد با فرزند ارتباط برقرار کرده و تلاشش را معطوف به تربیت او می کند، تلاشی توام با فداکاری و ایثار و همه ی آرزو ها و آمالش در فرزند معنا پیدا می کند؛ این ارتباط میان فرزند و پدر و مادر تا بعد از مرگ هم ادامه پیدا می کند ولی در تمدن غرب این تعریف و شانیت برای مادر خیلی معنا ندارد؛ بیشتر زن ها "مادری" را یک آرمان و آرزو نمی دانند بلکه یک مزاحمت تلقی می کنند.

وی ادامه داد: سیمین دوبووار در یکی از کتاب هایش تحت عنوان "جنس دوم" از جایگاه "مادری" با تحقیر یاد می کند و می گوید "مادری برای یک زن شانیت نیست، بلکه یک مزاحمت برای رشد زن است". این تئوری ها در رفتار مادران آن جوامع نمود پیدا کرده و مادران در قبال فرزند خود چندان مسئولیت پذیر نیستند و معتقدند باید از زندگی لذت ببرند و بیشتر خود و خواسته هایشان را محور قرار می دهند و اینگونه ارتباط مادر و فرزندی فقط در به دنیا آوردن فرزند خلاصه می شود و سپس تربیت فرزند را به نهادهای مدنی می سپارند. هرچند بعضی از اندیشمندان غربی به این خلاءها توجه کرده و در بعضی از کشورهای غربی جنبشی به نام "احیای هویت مادری" شکل گرفته است.

این کارشناس در پاسخ به اینکه چرا بانوان نتوانستند در شناساندن جایگاه خودشان در جوامع موفق باشند، اظهار داشت: باید توجه داشت که آیا این عدم موفقیت یک احساس است یا یک واقعیت! در بسیاری از بحث‌ها شاید ما خانم ها احساس ‌کنیم که نتوانستیم موفق عمل کنیم اما نتایج و برآیند ها نشان می دهد که واقعاً بخش اعظمی از اینها محقق شده است.

رئیس سازمان بسیج زنان کل کشور به وضعیت بانوان جامعه در زمینه علمی و تحصیلات تکمیلی اشاره و تاکید کرد: قبل از انقلاب شاید به تعداد انگشتان یک دست نویسنده خانم داشتیم، اما امروز بیش از ۱2 هزار نویسنده خانم داریم و به اذعان آمارهای سازمان ملل، خانواده در جمهوری اسلامی دارای بیشترین استحکام است و زنان ما نشان داده اند که می‌تواند هم در جامعه و هم در خانواده حضوری جدی و فعال و موثر داشته باشه باشند.

اصلانی در پایان افزود: البته بسیاری از قوانین متعالی داریم که هنوز عملیاتی نشده است. نظیر مسائل زنان سرپرست خانواده یا مساله اشتغال زنان؛ صورتی که زنان شاغل برای ایفای نقش‌های مادری به فرصت بیشتری نیاز دارند. اگر ما در گام دوم انقلاب، اشتغال زنان را به گونه‌ای مطلوب تر تعریف کنیم، بانوان قادر خواهند بود نقش های همسری و مادری را نیز به خوبی ایفا کنند.

لازم به ذکر است،برنامه «نقش من» روز های پنج شنبه و جمعه ساعت 21 از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود، کاری است از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی امیرمسعود نراقی پور و نویسندگی فائزه مقدم.

 

نظر شما