دبیر اجرایی «مهرواره سراسری شعر وحدت»:

حضور با شکوه شاعران در این مهرواره ما را غافلگیر کرد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۰:۴۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۸۵۵۱۵
حضور با شکوه شاعران در این مهرواره ما را غافلگیر کرد
داودی مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: به برکت نام پیامبر و هفته وحدت، در اولین دوره برگزاری این مهرواره شاهد مشارکت خوب و حضور پر رنگ شاعران زیادی از سراسر کشور بودیم که ما را غافلگیر کرد.

به گزارش برنا، «مهرواره شعر وحدت» که با هدف تکریم شخصیت آسمانی و وحدت ‌آفرین پیامبر والامقام اسلام و با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در حال برگزاری است، مراحل داوری آثار را به پایان رسانده و به مراحل پایانی و مراسم اختتامیه نزدیک می‌شود. از این رو گفت‌وگویی با علی داودی دبیر اجرایی این مهرواره داشته‌ایم تا بیشتر از روند اجرای این مهرواره مطلع شویم.

 

علی داودی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت وجود وحدت در سراسر کشور عنوان کرد: موضوع «وحدت» در جوامع انسانی و اسلامی مسئله‌ای به شدت مهم و راهبردی محصوب می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو دشمنان ما تلاش دارند تا با ضربه زدن به این وحدت هم از نظر ملی و هم از منظر دینی ما را دچار تفرقه و از هم گسستگی کنند که خوشبختانه تا به امروز تیرهای دشمنان به سنگ خورده و به اهداف خود نرسیده‌اند. یکی از اهداف بخش فرهنگی و مدیران فرهنگی کشور تقویت موضوع مهم وحدت در کشور است که ضرورت آن در سال‌های اخیر و با توجه به توهین‌های دنباله‌دار مجله هتاک فرانسوی بیش از گذشته احساس می‌شود. به همین خاطر با توجه به اقدامات تفرقه افکنانه غرب در راه‌اندازی مهرواره‌ای با محوریت وحدت ضرورتی احساس می‌شد که با کمک خدا در حال برگزاری است.

 

دبیر اجرایی این مهرواره درباره تأثیرگذاری شعر بر جامعه و برگزاری این مهرواره با موضوع شعر افزود: از آنجایی که شعر و ادبیات در کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است، تصمیم بر آن شد که در قالب این هنر تأیید شده و تأثیرگذار به موضوع وحدت بپردازیم تا تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشد.

داودی همچنین درباره میزان مشارکت شاعران در این مهرواره توضیح داد: گستره جغرافیایی شرکت‌کنندگان در این جشنواره بسیار امیدوارکننده بود. تقریباً از تمام استان‌ها به ویژه استان‌های بزرگ کشور آثار خوب و متنوعی به دبیرخانه این مهرواره ارسال شد. به برکت نام پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت در اولین دوره برگزاری این مهرواره شاهد مشارکت بالا و حضور پر رنگ شاعران زیادی از سراسر کشور بودیم که ما را غافلگیر کرد. شاعران با بیش از ۶۰۰ اثر در این مهرواره شرکت کردند که از لحاظ فنی و محتوایی بیشتر آثار کیفیت بالایی داشتند. البته ایراداتی در برخی آثار دیده می‌شد که شاخص آن توجه شرکت‌کنندگان به موضوع وحدت بود و اینکه تمام موضوعات زیرعنوان وحدت باید می‌آمدند و از همین رو بخش کمی از آثار که تنها به بعد عنوانی موضوعات بدون توجه به محور وحدت سروده شده بودند در همان مرحله انتخاب توسط شورای انتخاب کنار گذاشته شدند و از رقابت بازماندند. یعنی می‌بایست شاعران محترم در بخش‌های «شعر سنتی (قالب‌های کهن)؛ شعر نو (سپید و نیمایی)؛ زبان‌های بومی ایران و کودک و نوجوان» در تمامی ۸ موضوع مهرواره که عبارت بودند از «تمدن نوین اسلامی؛ حاج قاسم شهید قدس؛ مقابله با استکبار و جریان‌های تکفیری؛ شهدای وحدت؛ قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام؛ ایران همدل و فلسطین» اشاره به محور اصلی یعنی وحدت مورد توجه قرار می‌گرفت که برخی متأسفانه این نکته را در نظر نگرفته بودند.

وی همچنین درباره قالب‌هایی که بیشترین شرکت‌کننده را داشتند و نیز نحوه داوری آثار گفت: بیشترین تعداد شرکت‌کننده این جشنواره در بخش شعر سنتی بودند و این بخش بیش از نیمی از آثار ارسالی را در بر می‌گرفت. همچنین داوری آثار با کیفیت بالا و با دقت زیاد در ۳ مرحله انجام دادیم تا میزان عدالت در انتخاب‌ها به بیشترین حد ممکن برسد.

علی داودی در آخر به ضرورت برگزاری هر ساله مهرواره شعر وحدت پرداخت و عنوان کرد: به شدت ضرورت برگزاری هر ساله این مهرواره دیده می‌شود. حضور پر رنگ  و کم سابقه شاعران اهل سنت و شیعه در این مهرواره قطعاً برگزارکنندگان و مسئولین فرهنگی را ترغیب خواهد کرد که به سوی برگزاری هر ساله مهرواره شعر وحدت حرکت کنند.

گفتنی است، اولین دوره مهرواره سراسری شعر وحدت با دبیری استاد محمدجواد محبت در تاریخ ۱۳ مهرماه با اعلام فراخوان شروع شد و در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه آیین اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

 

نظر شما