شهر زیباى افلاطون کجاست؟

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۱۳:۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۰۸۵۶۷۲
شهر زیباى افلاطون کجاست؟
کتاب «شهر زیبای افلاطون» نوشته فتح‌الله مجتبایی از سوی انتشارات هرمس به چاپ رسید.

به گزارش برنا، کتاب «شهر زیبای افلاطون» نوشته فتح‌الله مجتبایی در نوبت چاپ اول از سوی انتشارات هرمس منتشر شد.

سیدفتح‌الله مجتبایی نویسنده این کتاب در آذر سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۳۹ از طرف وزارت فرهنگ برای آشنایی با روش‌های جدید تالیف کتاب‌های درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در دانشگاه کلمبیا، نیویورک به ایران بازگشت و مامور تهیه و تدوین کتاب‌های درسی در ادبیات برای دبیرستان‌ها شد. در سال ۱۳۴۴ به دعوت دانشگاه هاروارد به آمریکا سفر کرد و تا سال ۱۳۵۰ در آن دانشگاه به تحصیل در رشته فرهنگ و تاریخ ادیان و زبان‌های باستانی ایران و هند پرداخت و به اخذ درجه فوق لیسانس در تاریخ تطبیقی ادیان و دکتری در تاریخ ادیان و فلسفه‌های ایران و هند نائل گردید. وی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران  به تدریس تاریخ ادیان، روش‌شناسی و عرفان تطبیقی مشغول  و در طول دوران خدمات فرهنگی خود نزدیک به ۲۰۰ عنوان کتاب و مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تالیف و ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر کرده است. «شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران باستان» در ابتدا رساله دکتری مجتبایی نبود اما بعدا این کتاب را به عنوان رساله دکتری او قبول کردند و دانشگاه تهران درجه دکتری بابت این کتاب به وی اعطا کرد.

فتح‌الله مجتبایی در مقدمه کتاب نوشته است: «آنچه در این کتاب آمده است در اصل برگرفته از یادداشتهایی کــه در دوران دانشـجویی در هـاروارد بـرای مـقالات درسـی و سمینارهایی که در بخش مطالعات بین‌النهرین، بخش هندشناسی و بخش ایرانشناسی تشکیل میشد، تهیه کرده بودم و در همان سال‌ها بـرخـی از آنها در تـهران بـه صـورت مـقالاتی در مـجله سخن و سخنرانی‌هایی در انجمن فرهنگ ایران باستان به زبان پارسی مـنتشر شده بود. چندی بعد انجمن فرهنگ ایران باستان از من خواست که مجموع مطالبی را که به‌طور پراکنده انتشار یافته با ترتیب و تنظیم نو و افزودن مطالب توضیحی و تکمیلی به صورت کتاب یا رسـاله‌ای دآورم.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «آنچه امروز از آن به «دین» تعبیر می‌کنیم در روزگار قدیم همه جلوه‌های گوناگون حیات انسانی را شامل می‌شد. قوانین، اصول اخلاق قواعد ملک‌داری، آرای فلسفی و انواع علوم و هنرهای هریک از ملل قدیم جهان بر عقاید دینی، یا به  عبارت دیگر بر «جهانبینی» مردم آن استوار بود و از آن مایه و نیرو می‌گرفت. دین نه‌تنها به توجیه مسائلی چون چگونگی آفرینش، ذات آفریدگار، ماهیت خیر و شر، مبدا و معاد، پاداش و کیفر و سایر اینگونه امور می‌پرداخت، بلکه عاملی بود که وضع انسان را در عالم هستی مـعین میکرد، روابـط او را بـا دیگـران منظم می‌ساخت، به قوای عـقلانی و نفسانی او جهت و استقامت میداد، مبنای ارزش‌گذاری‌های او بـود و فـعالیت‌های فکـری و ذوقی او را معنا و غرض می‌بخشید.»

کتاب «شهر زیبای افلاطون» نوشته فتح‌الله مجتبایی در ۲۶۸ صفحه با قیمت ۶۵۰۰۰ تومان به همت انتشارات هرمس روانه بازار کتاب شد.

 

نظر شما