چهره ها و اخبار حوزه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

خالق مجید نامزد جشنواره اروپایی شد/ روزگار جوانی در روزهای پیری کارگردان/ خورشید مجیدی برای اسکار خط و نشان می کشد/ نقی پایتخت تحت تاثیر کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۷۵۳
خالق مجید  نامزد جشنواره اروپایی شد/ روزگار جوانی در روزهای پیری کارگردان/ خورشید مجیدی برای اسکار خط و نشان می کشد/ نقی  پایتخت تحت تاثیر کرونا
کماکان ماجرای کرونا نه تنها در حوزه فرهنگ و هنر که در تمام اقشار جامعه قربانی می گیرد. اما نکته اینکه در دو سه هفته اخیر مدنظر خانواده سینما و تلویزیون است از سرگیری تولیدات تلویزیون یا توقف آثار در حال ساخت است و..

قبل از اینکه مهمترین اتفاقات و چهره ها و شخصیت های پر خبر هفته گذشته را مرور کنیم بحث بازگشایی سالن های تئاتر و سینما از 20 آبان باید اشاره کنیم که با اعتراض و البته موافقت بسیاری از خانواده سینما، تئاتر و حتی مخاطبان و طرفداران هنر ششم و هفتم قرار گرفت.

قربانیان هفته؛ محسن تنابنده ، سینا مهراد

محسن تنابنده و سینا مهراد هم در هفته گذشته به جمع هنرمندان درگیر با ویروس منحوس کرونا پیوستند که اتفاقا با توجه به آغاز فصل دوم پایتخت و توزیع سریال آقازاده که این روزها با سروصدای زیادی در فضای مجازی همراه است، خبر بیماری این دو هنرمند توجه زیادی را  در شبکه های اجتماعی به خود جلب کرد. برای هر دو هنرمند آرزوی سلامتی داریم.

درخشش هفته؛ خورشید مجید مجیدی

خیلی دور از ذهن نبود که مجید مجیدی با فیلم خورشید راهی اسکار شود تا بازهم او به عنوان یک چهره بین المللی به پرسروصداهای عرصه فرهنگ و هنر تبدیل شود. بسیاری به مجیدی تبریک گفتند و بسیاری هم انتخاب فیلم او را مناسب ندانستند با تمام این اوضاف با توجه به جنس ونوع فیلم حضور چندباره مجید مجیدی به عنوان یک چهره نامدار عرصه سینمای دنیا دور از ذهن نبود که او در رقابت با چند فیلم نامزد در اسکار گوی رقابت را برباید.

جوان هفته؛  اصغرتوسلی

زمانی که اصغر توسلی از ساخت فصل جدید روزگار جوانی خبر داد بسیاری از بینندگان دهه 70  تلویزیون  پنج جوان شهرستانی را به خاطر آوردند که برای تحصیل به تهران آمده اند و با چالش های این شهر بزرگ دست و پنجه نرم کردند. از اجاره خانه تا تحصیل در دانشگاه و هزینه های سرسام آور پایتخت بی درو پیکر. اما اینکه اصغر توسلی برای این فصل چه اتفاقاتی زیر سر دارد یک طرف و انتخاب نصرالله رادش  در میان سالی طرف دیگر.  این بار نصرالله رادش می خواهد در میانسالی نقشی که یادآور دنیای جوانی است، بازی کند. بعد از کذشت قریب به بیست سال حالا هم کارگردان و هم بازیگر در میانسالی هوای جوانی کرده اند باید دید توسلی این بار و در زمانی که چالش های زندگی به مراتب بیشتر از دهه هفتاد شده چطور می خواهد قصه روزگار جوانی را پیش ببرد.

سورپرایز هفته؛ بازگشایی سینما و تئاتر

بالاخر مسولان حوزه فرهنگ و هنر تصمیم گرفتند سالن های سینما و تئاتر با رعایت پروتکل های بهداشتی  تا قبل از ساعت 18 از روز 20  آبان بازگشایی شود. این اتفاق از سوی بسیاری از اهالی سینما و تئاتر با واکنش های متفاوتی رو به رو شد بسیاری تنها روشن ماندن چراغ های  سینما و تئاتر را مفید و موثر قلمداد کردند و عده ای نیز ساعت مشخص شده را بیشتر به ضرر خانواده سینما و تئاتر پیش بینی کردند. اگر چه افرادی مثل مرتضی شایسته ،هادی مرزبان و تنی چند از صاحبان سینما نظرهای متفاوتی داشتنداما با این حال تا امروز مشخصا بازگشایی سینماها تا ساعت 18 قطعی است.

مفتخر هفته؛ هوشنگ مرادی کرمانی

هفته پیش نویسنده کتاب «داستان های مجید» یعنی هوشنگ مرادی کرمانی نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن»  شد او که پیشتر هم برای دریافت این جایزه نامزد شده بود به خاطر یک عمر فعالیت در زمینه نگارش کتاب هایی خاص کودکان و نوجوانان به زبان ساده برای این جایزه انتخاب شد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان که یکی از نهادهای دارای حق معرفی نویسنده، تصویرگر، مروج یا سازمان‌های ترویجی و نهادهای اثرگذار در حوزه ادبیات کودکان برای جایزه «آسترید لیندگرن» (Alma) است، درباره انتخاب خود نوشت: «موسسه بر این باور است مرادی کرمانی به سبب آثاری که در ایران فراگیر و تاثیرگذار هستند و دامنه این تاثیرگذاری سال‌هاست جهانی شده، شایسته معرفی چندباره برای این جایزه است. هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده کودکان و نوجوانانی است که در جامعه صدای‌شان شنیده نمی‌شود.

از کودکانی که بر تار قالی نقش می‌چینند تا کودکانی که پشت میز مدرسه‌های روستایی از کمترین امکانات آموزشی بهره‌مند هستند.

آثار مرادی کرمانی بازنمایی خلاق از کردار و رفتار خانواده ایرانی با کودکان در فضای خانه و بیرون خانه در دوره‌ای مشخص از تاریخ اجتماعی این سرزمین است.

او که روستازاده ای از اهالی سیرج کرمان است بخشی از کودکی سختش و علاقه اش به داستان خوانی را در قصه های مجید روایت می کند. مرادی کرمانی آنچنان قلمی شیوا و تصویر گر دارد که تعدادی از کتاب هایش توسط کارگردان های باسابقه ایران به فیلم و سریال تبدیل شده است. چکمه، خمره، داستان های مجید، مهمان مامان و... از جمله این داستان هاست که اقتباسی از آن  را در سینما و تلویزیون می بینیم.

در همین ماه از شهردار منطقه 12 شنیدیم که خانه قدیمی او در گذر میرزامحمود وزیر سابق به قصه خانه تغییر کاربری داده می شود. خانه ای که در آن قصه هایی شیرین برای کودکان نوشته شده. برای این نویسنده طول عمر آرزو می کنیم.

خونگی هفته؛ مهران غفوریان

مهران غفوریان که کارش را با طنزهای تلویزیونی شروع کرده بود حالا صحبت های دیگری می کند و اعتقاد دارد یک بازیگر باید در تمامی نقش ها خودش را محک بزند.ایده ای که شاید حالا باعث شده تا در نقشی جدی در آهک زنده او راجلوی دوربین ببرد. البته غفوریان پرکارتر از این حرف هاست و در پروژه های مختلف حضور دارد. غفوریان که این روزها  در سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان برای شبکه نمایش خانگی هم بازی می کند به نظر می رسد وسعت این بازار را درک کرده و حالا که کرونا سینماها را بسته نگه داشته  و پروژه های نمایش خانگی  میی تواند مشکلات مالی اهالی سینما را تا حدی کمرنگ کند. گوشه چشمی به این بازار دوخته و یک بار دیگر می خواهد جلیقه کارگردان را بپوشد و همراه با سعید هوشیار سریالی درام برای شبک نمایش خانگی بسازد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز