گزارش هفته؛

بلیت‌فروشی سینماها تنها در ساعات اداری فرقی با تعطیلی ندارد!

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۹۸۹
بلیت‌فروشی سینماها تنها در ساعات اداری فرقی با تعطیلی ندارد!
شاید بتوان گفت سینمای ایران در 9 ماه گذشته بدترین روزهای خود را گذراند و تعطیلی بی‌سابقه‌ای را در سال جاری شاهد بودیم که سینمای کم رمق ایران را کم‌کم رو به نابودی می‌برد. با ادامه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، سینماداران و سینماگران خواستار حمایت دولت و نهادهای مختلف هستند و به تازگی ستاد مبارزه با کرونا با تصمیمی عجیب برای فعالیت سینماها این قشر را غافلگیر کرد.

به گزارش خبرنگار برنا، از بیستم آبان ماه سینماها پس از چند ماه تعطیلی می‌توانند تا پیش از ساعت 18 بلیت بفروشند و پس از ساعت 18 که در واقع بهترین زمان برای فروش بلیت است، سینماها همانند دیگر مشاغل باید تعطیل باشند.

این تصمیم که در واقع برای سایر مشاغل نیز گرفته شده، اعتراض سینماداران و سینماگران را به همراه داشته، چرا که آن‌ها معتقدند باید برای برخی مشاغل از جمله سینماها تصمیم‌گیری جداگانه صورت گیرد و یک تصمیم برای همه مشاغل که هر کدام شرایط متفاوتی دارند، نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

در گفت‌وگو با چند سینماگر درباره این تصمیم گفت‌وگوهایی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی صباغ‌زاده: اکران فیلم در این زمان مساوی است با نابودی سرمایه و زحمات عوامل فیلم / درباره زمان فعال بودن سینماها تجدیدنظر شود

مهدی صباغ‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: بازگشایی سینماها تا ساعت 18 تصمیم عجیبی است که به هیچ‌وجه منطقی نیست چرا که در ساعات اداری پیش از ساعت 18 کسی به سینما نمی‌رود و مخاطبان سینما معمولاً از ساعت 17 به بعد به سینما می‌روند.

صباغ‌زاده تصریح کرد: به نظر من تعطیلی سینماها بهتر از بازگشایی آن‌ها در این شرایط است که البته فکر می‌کنم اکثر سینماها ترجیح دهند تعطیلی ادامه داشته باشد چرا که با این بازگشایی هزینه‌ سالن‌ها به هیچ‌وجه از فروش تأمین نمی‌شود و ضرر بیشتری متوجه سینماها خواهد شد.

او افزود: بعید می‌دانم صاحبان آثار مایل باشند در این شرایط فیلمشان اکران شود، اگر من فیلمی برای اکران داشتم به هیچ‌وجه در این زمان اکران نمی‌کردم چرا که اکران در این زمان مساوی است با آتش زدن سرمایه، فیلم و نابودی زحمات عوامل تولید فیلم.

او افزود: متأسفانه شاهد تصمیم‌گیری غلطی درباره بازگشایی سینماها هستیم. مسئولان باید بدانند که سینما شرایط ویژه خودش را دارد و اگر کسانی که چنین تصمیمی برای بازگشایی سینماها گرفته‌اند نگاهی به جدول فروش فیلم‌ها در ساعات مختلف روز در سال‌های گذشته می‌انداختند متوجه می‌شدند که تصمیمشان بسیار اشتباه و آسیب‌زننده است. زمان فروش فیلم‌ها بعد از ظهر، غروب و شب است و در ساعات اداری که معمولاً مردم سر کار هستند سانس‌های کمی به فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه کاغذی» در پایان تأکید کرد: با این روش سینمادارها بیشتر ضرر می‌کنند چون با بازگشایی سینماها هزینه‌های جاری بالا می‌رود و وقتی فروشی وجود ندارد فقط باید هزینه پرداخت کنند. قطعاً باید درباره زمان فعالیت سینماها در طول شبانه‌روز تجدید نظر شود.

عبدالله علیخانی: سینما رفتن رو به فراموشی است / بازگشایی سینماها در هر شرایط اتفاق خوشایندی است/فعالیت سینماها تا ساعت 18 نمی‌تواند اتفاقی خوب به لحاظ اقتصادی باشد!

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در این شرایط که سینماها مدتی طولانی تعطیل بوده یا در وضعیتی خاص به فعالیت خود ادامه دادند و دوباره تعطیل شدند بازگشایی سینماها به هر شکل و بهانه‌ای اتفاق مثبت و خوبی است چرا که امروز سینمای ما را خطر فراموشی تهدید می‌کند و تعطیلی بیشتر از این آسیبی جدی به همراه دارد و آن اینکه مردم سینما رفتن را کاملاً فراموش می‌کنند.

علیخانی خاطرنشان کرد: بازگشایی سینماها تا ساعت 18 قطعاً نمی‌تواند اتفاقی خوب به لحاظ اقتصادی برای سینماها به همراه داشته باشد اما اگر سازمان سینمایی طبق وعده‌هایش از سینماها حمایت کند می‌توان همین روشن بودن چراغ سینماها را به فال نیک گرفت.

او افزود: اکثر سینماها تا ساعت 17 یا 18 بلیت چندانی نمی‌فروشند، اکثراً سالن‌ها خالی هستند و غروب است که معمولاً مردم به سینما می‌روند اما همین که گفته می‌شود سینماها باز هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند باعث می‌شود تا سینما فراموش نشود و در حالیکه هیچ دستاورد مالی برای سینمادارها و سینماگران در این بازگشایی وجود ندارد، این بازگشایی باعث می‌شود مردم دوباره به سینما رفتن فکر کنند و این اتفاق اذهان را برای فیلم دیدن در سینماها پس از ماه‌ها تعطیلی آماده می‌کند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: تنها دستاوردی که این تصمیم می‌تواند داشته باشد همین آماده‌سازی اذهان برای رفتن به سینما است. در ساعاتی که برای فعالیت سینماها مشخص شده جوانان را می‌توان مخاطبان سینما دانست که ممکن است از سوی جوانان استقبالی هم از فیلم‌ها صورت بگیرد. ما اگر قرار بود چند ماه بعد با فروکش کردن موج کرونا شاهد بازگشایی سینماها باشیم باید دورانی را به عنوان دوران آماده‌سازی مردم برای رفتن به سینما پشت سر می‌گذاشتیم و با این تصمیم این دوران را به این شکل پشت سر می‌گذاریم و پس از فروکش کردن این موج ذهن مردم آمادگی حضور در سالن‌ها را دارد.

علیخانی در پایان تأکید کرد: سینما رو به فراموشی بود و بهتر است از این تصمیم استقبال کنیم تا جلوی فراموش شدن سینما گرفته شود.

محمد قنبری: بازگشایی سینماها تا ساعت 18 شبیه یک شوخی است / پردیس سینمایی مگامال تعطیل خواهد بود

محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سینما رفتن برای مردم نوعی سرگرمی است و مخاطبان فیلم‌ها در اوقات فراغت خود وقتی که کارهای روزمره‌شان را انجام داده‌اند یا از سر کار به خانه رفته‌اند برای تفریح به سینما می‌روند. با تصمیم جدیدی که گرفته شده و سینماها از ساعت 18 به بعد باید تعطیل باشند هیچ اتفاق مثبتی به لحاظ اقتصادی برای سینماها رخ نمی‌دهد.

قنبری تصریح کرد: در شرایط عادی هم سینماها پیش از ساعت 18 مراجعه‌کننده چندانی نداشتند و قطعاً در این زمان کمتر کسی حاضر است بلیت بخرد و به سینما برود. این تصمیم به هیچ‌وجه منطقی نیست؛ در این شرایط بعید می‌دانم صاحبان آثار نیز حاضر به اکران فیلمشان باشند و احتمالاً تنها چند فیلمی که قبلاً اکران شده‌اند نمایش داده می‌شوند که قطعاً مخاطبی نخواهند داشت.

او افزود: وقتی نه فیلم مناسبی اکران شده و نه زمان مناسبی برای فعالیت سینماها در نظر گرفته شده، بازگشایی سینماها بیشتر شبیه به یک شوخی است که با تعطیلی هیچ فرقی ندارد. برای هیچ سینمایی بازگشایی در شرایطی که کسی حاضر به خرید بلیت و حضور در سالن‌ها نیست، منطقی و به صرفه نخواهد بود. به نظر من بهتر است مسئولانی که درباره فعالیت مشاغل در روزهای شیوع کرونا تصمیم می‌گیرند برای برخی مشاغل مثل سالن‌های سینما و تئاتر استثناء قائل شوند.

مدیر پردیس سینمایی مگامال در پایان اظهار داشت: پردیس سینمایی مگامال قطعاً در این شرایط تعطیل خواهد بود و طبق صحبت‌هایی که با منوچهر محمدی مدیر مجموعه داشتم علاوه بر پردیس‌ سینمایی مگامال، تعطیلی پردیس سینمایی زندگی و احیاناً دیگر سینماهای حوزه هنری ادامه دارد چرا که بازگشایی در این شرایط هیچ توجیه اقتصادی ندارد و بعید می‌دانم دیگر سینماها حاضر به بازگشایی باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز