آرش دادگر:

صداوسیما حتی یک قدم کوچک هم برای تئاتر برنمی‌دارد!/ تصمیم‌گیری بدون زمینه‌سازی به هیچ‌وجه راهگشا نیست!

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۲۳:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۳۰۴
صداوسیما حتی یک قدم کوچک هم برای تئاتر برنمی‌دارد!/ تصمیم‌گیری بدون زمینه‌سازی به هیچ‌وجه راهگشا نیست!
آرش دادگر با اشتباه دانستن زمان تعیین شده برای فعالیت تماشاخانه‌ها تأکید کرد که حتی این تصمیم غلط را هم می‌شد با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی به شکل بهتری اجرایی کرد.

آرش دادگر کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سال‌هاست که ساعات کاری تئاتر در کشور ما مشخص است و همه این مسئله را می‌دانند اما گویا مسئولان کشور این را فراموش‌کرده‌اند و با وجود اینکه کار ما را به اشتباه سرگرمی‌ می‌دانند و در زمره سرگرمی‌های شبانه قرار داده‌اند تصمیماتی برای ساعات کاری می‌گیرند که به هیچ‌وجه معقول نیست و نمی‌دانم چطور شد که از سرگرمی‌های روزانه به سرگرمی‌های شبانه تبدیل شدیم.

دادگر تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی که کرونا در ایران و جهان ایجاد کرده است قطعاً هر تصمیم با نظرسنجی و مشورت باشد اما این نظرسنجی و مشورت زمانی معتبر است که نماینده هنر کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده‌ای در ستاد مبارزه با کرونا داشته باشد اما به نظر زمانی که برای تئاتر تصمیم‌گیری می‌شد نمایندگان در صف نان یا جای دیگری بودند و کسی نبود که بگوید اجرای این تصمیمات برای تئاتر امکانپذیر نیست.

او افزود: با وجود اینکه تصمیم گرفته شده در این زمان برای ساعت بازگشایی تماشاخانه‌ها اشتباه است، برای همین تصمیم می‌شد برنامه‌ریزی داشت ولی تصمیم‌گیری بدون زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی و اعمال سریع آن به هیچ‌وجه راهگشا نیست. این تصمیم‌گیری‌ها یک اتاق فکر و برنامه‌ریزی می‌خواهد، همه چیز قابل تغییر است اما این تغییرات نیاز به زمان دارد و اگر توجیه این است که ما در شرایط بحرانی قرار داریم باز هم می‌شد فورس‌ماژور برنامه‌ریزی کرد چرا که تئاتر در طول تاریخ ثابت کرده که انعطاف‌پذیر است و همانطور که مکان و نحوه ارائه‌اش را تغییر داده زمان را هم می‌تواند تغییر دهد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به بیکاری هنرمندان در روزهای شیوع ویروس کرونا، گفت: تئاتر حرفه و شغل ما است و امروز خیلی از هنرمندان تئاتر بیکار شده‌اند چرا که مسئولان ما بدون اینکه آینده ما را سیاستگذاری کنند نمی‌دانم در سمتی که حضور دارند چه کاری انجام می‌دهند. در همین تصمیمی که به تازگی گرفته شده هیچ‌گونه فکر و اندیشه صحیح احساس نمی‌شود و تصمیمات با درک و شناخت درست صورت نگرفته است.

دادگر تأکید کرد: برای این تغییر در زمان اجرای نمایش‌ها باید تلویزیون و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنند ولی بعید می‌دانم همین قدم کوچک هم برای تئاتر برداشته شود. ما در قبوضی که پرداخت می‌کنیم به صداوسیما پول می‌دهیم تا صداوسیما اینگونه ما را کنار بگذارد. سوال من از مسئولان این است که اگر قرار است ما در این شرایط بحرانی چنین وضعیتی داشته باشیم و مدام با تصمیمات اشتباهشان وضعیت را بدتر کنند و ما راهکار بدهیم چرا در جایگاه مسئول پشت میز نشسته‌اند و حقوق می‌گیرند. سال‌هاست که شاهد این وضعیت هستیم و من از این تصمیم عجیب برای بازگشایی تماشاخانه‌ها و زمان اجرای نمایش‌ها تعجب نکردم.

او افزود: برای تصمیم‌گیری درباره بازگشایی تماشاخانه‌ها در وهله اول باید با مسئولان فرهنگی هنری مشورت می‌شد، من معتقدم می‌شد همین تصمیم عجیب را هم می‌شد در تئاتر اجرا کرد اما وقتی هیچ زمینه‌سازی و تبلیغاتی نشده حداقل دولت باید بداند که در این ساعات تعیین شده تعداد تماشاگران تئاتر به حداقل می‌رسد و از نمایش‌ها و تماشاخانه‌ها حمایت کند. کارمندان تماشاخانه‌ها هم غروب سر کار می‌روند و قبل از آن سر کار دیگری هستند، با این تصمیم یکی از مشاغلشان را از دست می‌دهند و اگر برنامه‌ریزی وجود داشت این مشکل هم به وجود نمی‌آمد.

این کارگردان در پایان گفت: من از همه همکارانم خواهش دارم که اگر پیشنهادی برای عملی شدن در جهت گذر از این بحران دارند، پیشنهاداتشان را مطرح کنند و در این شرایط اصرار نداشته باشند که همه چیز باید مثل قبل باشد و ما مثل روزهای عادی باید به فعالیتمان ادامه دهیم، چرا که چنین خواسته‌ای امکانپذیر نیست. امیدوارم هر چه زودتر شرایط بهبود پیدا کند و ما نه تنها از شر کرونا که از رنج و دردهای دیگر هم رهایی پیدا کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز