همزمان با هفته کتاب؛

رادیو فرهنگ صدای حوزه نشر می شود

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۰۹:۵۷:۱۸
کد خبر: ۱۰۸۷۲۵۲
رادیو فرهنگ صدای حوزه نشر می شود
رادیو فرهنگ با محوریت حوزه نشر و چاپ کتاب از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به بیست و هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

به گزارش برنا، علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ با تشریح برنامه‌های رادیو فرهنگ در هفته کتاب، از میزبانی این رادیو برای برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه و اعلام آمادگی برای پوشش افتاحییه هفته کتاب، خبر داد.

حبیبی گفت: رادیو فرهنگ همچون سال های کذشته با توجه به رسالت فرهنگ سازی برای خوب کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن با محوریت گروه کتاب در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران این رویداد بزرگ فرهنگی را پوشش می دهد.

 وی افزود: رادیو فرهنگ، افتتاحیه هفته کتاب را به‌صورت زنده از شیراز پایتخت کتاب انعکاس می‌دهد. اختتامیه بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب، از‌جمله مهم‌ترین رویداد این هفته یعنی، جشنواره کتاب و رسانه در استودیو یک معاونت صدا سازمان صدا‌وسیما برگزار می‌شود.  

مدیر رادیو فرهنگ گفت: در شرایط شیوع کرونا و اقبال بیشتر مردم به مطالعه معرفی کتاب ، ترویج فرهنگ نذر کتاب و گفتگو با مسئولان حوزه نشر برای اطلاع از وضعیت این حوزه در این شرایط مورد توجه قرار می گیرد.

وی درباره تشکیل پویش «نذر کتاب» به‌مناسبت هفته کتاب در رادیو فرهنگ گفت: رونمایی از پویش نذر‌کتاب یکی از دیگر از برنامه‌های رادیو فرهنگ در هفته کتاب است. این پویش نتیجه همکاری بسیج دانشجویی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است علاوه‌براین احتمال همراهی «گروه  فرهنگی ـ جهادی شهدا» نیز وجود دارد؛ در قالب این پویش به جمع‌آوری و توزیع کتاب به‌ویژه در بین خانواده‌های محروم سراسر کشور اقدام خواهد شد.

رادیو فرهنگ میزبان جشنواره کتاب و رسانه شد

مهدی داد‌جو، سرپرست گروه کتاب رادیو فرهنگ  درباره برنامه‌های هفته کتاب این رادیو بیان کرد: همزمان با 24 آبان‌ماه، روز «کتاب‌، کتاب‌خوانی و کتابدار» «هفت اقلیم» برنامه زنده کتاب‌محور رادیو فرهنگ، برنامه‌های روزانه و عادی  را متوقف و آنتن این برنامه به برنامه‌های مناسبتی هفته کتاب و رویکرد‌های اعلامی از سوی مجری این هفته، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اختصاص پیدا می‌کند.      

 دادجو گفت : در هفت اقلیم شنبه ۲۴ آبان در نخستین روز هفته کتاب افتتاحیه این رویداد فرهنگی ر داریم و احسان عباسلو نیز مهمان استودیوی پخش زنده رادیو فرهنگ در این برنامه است ، بخش خبری با محمد آسیابانی (اخبار هفته ی کتاب) را اطلاع رسانی می کند  و در ارتباط تلفنی با صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و ایوب دهقانکار دبیر هفته کتاب و مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه های هفته کتاب تشریح می شود و در ادامه نیز در گفت و گو با  حامد محقق از فعالیت های کتابخانه سازی ایشان  در منطقه محروم بشاگرد  مطلع میشویم همچنین بخش های اهمیت کتاب کودک و کتاب خوانی کودک، بیانات رهبری در مورد اهمیت کتاب و کتابخوانی ، گزارش مردمی فاطمه  داودیان از دیگر تدارکات تهیه کننده برای هفت اقلیم است.

وی افزود‌: با توجه به دغدغه علیرضا حبیبی، مدیر شبکه رادیو فرهنگ امکان استفاده از فرصت سه گروه دیگر رادیو فرهنگ شامل جامعه، تاریخ و اندیشه و ادب و هنر با توجه به دغدغه مدیر شبکه فرهنگ در هفته کتاب وجود دارد؛ برنامه نقد امروز گروه جامعه نیز در این هفته به بررسی مشکلات حوزه نشر و کتاب می پردازدبنابراین تمام قد برای برگزاری برنامه‌های هفته کتاب ایستاده‌ایم.  

داد‌جو با اشاره به دیگر برنامه‌های اختصاصی رادیو فرهنگ در هفته کتاب ادامه داد: هر روز از هفته کتاب یکی از خبرنگاران کتاب اخبار روز را برای شنوندگان رادیو فرهنگ اطلاع‌رسانی می‌کند.

دادجو گفت : رویکرد اصلی براساس مامویت رادیو فرهنگ، در این بخش توجه به اتفاقات کتاب‌محور مناطق دو‌ردست و کم‌برخوردار به‌ویژه روستا‌ها است.

 گروه رادیو فرهنگ با اشاره به آغاز برنامه‌ هفتگی «کتابستان» بیان کرد: همزمان با آخرین روز از هفته کتاب برنامه «کتابستان» با محوریت مسابقه کتابخوانی آغاز می‌شود. این برنامه جمعه با تهیه‌کنندگی رویا ولی‌زاده هر هفته پخش خواهد شد. ناشران علاقه‌مند می‌توانند جدید‌ترین آثار خود را رایگان در برنامه معرفی کند. جلب توجه خانواده‌ها به کتاب و کتابخوانی در قالب یک مسابقه رادیویی پرنشاط است. کتابشناسی، نویسنده‌شناسی، کتابخوانی بخش‌‌های مختلف کتابستان است.

مهدی دادجو در پایان گفت: اتفاق خوبی که این روزها به مدد وجود تکنولوژی‌های جدید فراهم شد این است که رادیو تصویری نیز شده است؛ در واقع در رادیو نمای رادیو فرهنگ این امکان را داریم تا برخی از  برنامه‌ها را به صورت تصویری نیز اجرا کنیم،همچنین استودیویی را نیز تجهیز کرده‌ایم تا برنامه‌‌هایی هم به صورت زنده و تصویری برای مردم اجرا شود.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محورهای مفهومی کتاب، دانایی و توانایی،  سبک زندگی و جامعه سالم، سرمایه اجتماعی و فضای مجازی،پویندگی با کتاب و کتابفروش و کتاب، باورمندی دینی و خودسازی معرفت  با شعار دانایی؛ مانایی ۲۴ آبان ماه تا ۳۰ آبان ماه برگزار می‌شود و رادیو فرهنگ همراه این رویداد فرهنگی است.

در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد، در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نام‌گذاری شده است  ،نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز