نرگس آبیار به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۱۱:۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۰۸۸۲۷۷
نرگس آبیار به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست
نرگس آبیار با اشاره به سرگشتگی امروز انسان در برابر بیماری کرونا خواندن کتاب «کوری» را به کتابخوان ها پیشنهاد کرد و همزمان به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست.

به گزارش برنا، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شده است، عنوان کرد: کتاب «کوری» را سال ها پیش مطالعه کرده بودم اما در یک ماه اخیر و با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا این کتاب را بار دیگر به صورت صوتی گوش دادم. معتقدم این کتاب از شاهکارهای ادبیات در سال‌های اخیر است که فضای چند بعدی و هرمنوتیک عجیبی دارد و می‌تواند تصحیح‌ها و برداشت‌های مختلفی را در ذهن ایجاد کند.

این کارگردان سینما ادامه داد: کتاب «کوری» به سرگشتگی بشر امروز اشاره دارد. داستان این کتاب درباره فردی است که با نگاه کردن به یک نور سفید کور شده است. این نور سفید استعاره از پیشرفت تکنولوژی در جهان مدرن است که موجب می شود بشر نتواند حقیقت را ببیند و رفته رفته از خودش فاصله می گیرد.

آبیار بیان کرد: نکته مهم کتاب «کوری» حضور یک زن بینا در داستان به عنوان یک راهنما است. در واقع ژوزه ساراماگو نویسنده این کتاب با حضور یک زن به عنوان تنها فرد بینا، کرامت به زنان داده است که توجه این نویسنده به وجود زن به عنوان یک راهنما قابل توجه بود.

کارگردان فیلم «نفس» افزود: یکی از شباهت های کتاب «کوری» با داستان «فیل در تاریکی» مولانا این است که در هر ۲ کتاب انسان های نابینا و یا افرادی که به طور موقت چشم شان در تاریکی نمی بیند،‌ وجوهی از واقعیت و حقیقت را می‌بینند و وجوه دیگر را از دست می‌دهند.

وی اظهار کرد: کتاب «کوری» وجهه مهم دیگری نیز دارد و آن این است که درباره جامعه مدرنی است که به یکباره دچار یک بیماری مسری به نام نابینایی می شود که شباهت عجیبی به جهان کنونی ما با توجه به شیوع ویروس کرونا دارد و فکر می کنم خواندن این کتاب در شرایط فعلی مفید است زیرا کرونا به عنوان یک بیماری مسری جهان را به ۲ نیم تقسیم کرده و آداب اجتماعی، روابط و خیلی مسایل دیگر را نیز تحت شعاع و تغییر قرار داده است.

آبیار افزود: داستان «کوری» درباره آدم‌هایی است که با جهان قبل از کوری و بعد از کوری مواجه هستند و خواننده متوجه نوعی دیکتاتوری در دل دمکراسی می شود. دیکتاتوری که آدم‌های نابینا را به بند می‌کشد و دستورات را به آن‌ها دیکته می‌کند. در واقع نقد خشونت سیستم دیکتاتوری در این کتاب مشهود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از همه دعوت می‌کنم به پویش کتابخوانی ملی بپیوندند و اگر فرصتی برای مطالعه کتاب ندارد، پیشنهاد می‌کنم کتاب‌های صوتی گوش دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز