رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران در برنامه "یه روز تازه" مطرح کرد؛

آنفولانزا با تب بالا و درد شدید همراه است، اما تب بالا جز علائم کرونا نیست/سرفه‌های خشک با سوپ حاوی پیاز و سیر درمان می‌شود/سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک لازم ندارد

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۳:۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۹۲۹۰۲
آنفولانزا با تب بالا و درد شدید همراه است، اما تب بالا جز علائم کرونا نیست/سرفه‌های خشک با سوپ حاوی پیاز و سیر درمان می‌شود/سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک لازم ندارد
رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما تفاوت‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را تشریح کرد.

به گزارش برنا ؛ دکتر حسین رضایی‌زاده  با توجه به ازدیاد سرماخوردگی‌ها و آنفولانزاهای فصلی در این روزها و تفاوت آن با بیماری کرونا در برنامه یکی "یه روز تازه" گفت: آنفولانزا با تب بالا و درد شدید همراه است، اما تب بالا جز علائم کرونا نیست. در کرونا تب خفیف یا نهایت یک یا دو درجه را تجربه می‌کنیم. البته به قدری تابلو علائم کرونا در این چند وقت عوض شده که علائم آن در افراد مبتلا به یک شکل نبوده است. به هر حال رعایت قرنطینه برای هرکس که دچار علامت بیماری شد الزامی است زیرا حتی اگر یک درصد هم تست کرونای او مثبت باشد، می‌تواند دیگران را درگیر کند.

وی افزود: سرماخوردگی تب بالا ندارد، یا تب ندارد و یا درجه آن خیلی کم است. آبریزش بینی یا ترشحات پشت حلق و یا کیپ شدن بینی و بدن درد مختصر و همچنین احساس ضعف و خستگی از علائم شایع سرماخوردگی است و البته با تجربیات قبلی، به راحتی می‌توانیم متوجه تفاوت این بیماری‌ها با یکدیگر شویم. گلو درد یا آبریزش بینی جز علائم شایع کرونا نیست، از طرفی ممکن است یک نفر به طور همزمان به این دو مبتلا شود بنابراین احتیاط واجب است.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی تهران اظهار کرد: سرماخوردگی اصلا آنتی‌بیوتیک لازم ندارد، مهمترین راه درمان آن استراحت و کاهش فعالیت است. همچنین مصرف مایعات گرم و میوه‌هایی مانند لیموشیرین هم توصیه می‌شود. می‌توان از گیاهانی که هم دمنوش هستند و هم خاصیت بخور دارند استفاده کرد. در چند ماه اخیر، مطلبی رایج شد که یکسری از بخورها فضا را ضدعفونی می‌کنند که می‌تواند جلوی ابتلا به کرونا را بگیرد؛ درحالیکه اینطور نیست، در این بخورها که بخور گرم مدنظر است، اگر بیماری ویروسی باشد، برخی از دستگاه‌های بخور چون هوا را مکش می‌کنند ممکن است گزینه خوبی نباشند.

وی با اشاره به بهترین گیاهان دارویی ادامه داد: بین بخورها و دمنوش‌ها، آویشن گزینه خوبی است چون می‌تواند التهاب دستگاه تنفسی را کنترل کند. بابونه هم آرام‌بخش است و هم به کمبود التهاب کمک می‌کند و اسطوخدوس هم قابل استفاده است. سوپ‌هایی که پیاز و سیر داشته باشند خلط‌آور هستند و به بهبود علائم کمک می‌کنند. افرادی که تک‌سرفه و سرفه‌های خشک دارند بهتر است از دمنوش دارچین استفاده کنند. همچنین اگر کسی مبتلا به سینوس مزمن باشد چکاندن روغن سیاه دانه داخل بینی بعد از بخور، به پاکسازی آن ناحیه کمک و احتمال چسبندگی را کم می‌کند.

دکتر رضایی‌زاده خاطرنشان کرد: کسانی که به بخورهای خاص آلرژی دارند، منع مصرف برایشان وجود دارد. تقریبا همه موارد ذکر شده به علاوه عناب و آویشن، می‌توانند معدل سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 10 صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز