گزارش هفته؛

سینماگران چه انتظاراتی از خانه سینما دارند؟

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۳۳۴
سینماگران چه انتظاراتی از خانه سینما دارند؟
طی سال‌های اخیر خانه سینما همیشه با حواشی بسیار مواجه بوده که بسیاری از اهالی سینما و اعضای این نهاد صنفی معتقد هستند خانه سینما از رسالتی که دارد دور شده و به مطالبات هنرمندان نمی‌پردازد.

به گزارش خبرنگار برنا، به تازگی با رأی‌گیری از اعضای خانه سینما اعضای جدید هیئت مدیره این نهاد صنفی مشخص شده‌اند. با تغییراتی که در هیئت مدیره این نهاد صنفی شاهد هستیم شاید اهالی سینما به پیگیری حقوق و مطالباتشان در این شرایط بحرانی که به دلیل تعطیلی سینماها و پروژه‌ها به وجود آمده، امیدوارتر باشند.

بیمه بیکاری، تأمین امنیت شغلی و... انتظاراتی است که طی این سال‌ها از سوی اهالی سینما مطرح شده است و خانه سینما همچنان در برآورده‌ کردن انتظارات خوب عمل نکرده است.

در گفت‌وگو با چند سینماگر نظرشان درباره اعضای هیئت مدیره جدید و مطالباتشان از خانه سینما را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی بزرگمهر: هیچ وزارتخانه‌ای مسئولیت حل مشکلات هنرمندان را بر عهده نمی‌گیرد/ این وضعیت حاصل ناکارآمدی هیأت مدیره خانه سینما است

مهدی بزرگمهر موسیقی‌دان و آهنگساز سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: خانه سینما در حل اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای وجودی خود عاجز است و ساختار این نهاد صنفی یک ساختار بهم ریخته و بلاتکلیف است که شبیه یک کلاف سردرگم شده است.

بزرگمهر تصریح کرد: هیأت مدیره سابق خانه سینما اساسنامه را زیر پا گذاشت و هیأت مدیره جدید باید موضع خود را نسبت به اساسنامه خانه سینما مشخص کند. اگر قرار است این هیأت مدیره به اساسنامه پایبند باشد تکلیف کاملاً مشخص است و باید این هدف اعلام شود که عملکرد هیأت مدیره بر اساس اساسنامه خواهد بود. متأسفانه هیأت مدیره قبلی با زیر پا گذاشتن این اساسنامه همه چیز را بهم زد و همه اهالی سینما در یک سردرگمی بزرگ به سر می‌برند.

او افزود: در سال‌های گذشته قرار بر این شد که صنوف خانه سینما در وزارت کار ثبت شوند و امروز می‌بینیم با این عملکرد هم وزارت کار احساس مسئولیتی نسبت به اهالی سینما ندارد و مشکلی از مشکلات سینماگران حل نشده است. با ثبت صنوف خانه سینما در وزارت کار امروز سینماگران نه از وزارت کار می‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند و نه وزارت فرهنگ؛ دیگر هیچ یک از وزارت‌خانه‌ها مسئولیتی بابت سینماگران بر عهده نمی‌گیرند.

آهنگساز مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» در ادامه اظهاراتش، گفت: اگر امروز یک سینماگر برای رسیدگی به حقوقش به وزارت کار مراجعه کند باید برای رسیدگی و شکایت یک کارفرما معرفی کند و وقتی هیچ کارفرمایی وجود ندارد به مطالباتش رسیدگی نمی‌شود و در واقع مراجعه‌اش به وزارت کار غیر قانونی است. کسانی که هنرمندان را مجبور به ثبت صنوفشان در وزارت کار کرده‌اند هیچ اطلاعی از ساز و کارهای موجود ندارند و مسیری اشتباه را در برابر سینمای ایران قرار داده‌اند که می‌بینیم در بدترین شرایط ممکن که شیوع ویروس کرونا آن را به وجود آورده، امروز هیچ نهاد، سازمان و وزارت‌خانه‌ای مسئولیت اعضای خانه سینما را بر عهده نمی‌گیرد.

بزرگمهر تأکید کرد: ساماندهی صنوف و جلوگیری از این بلبشو کار سخت و پیچیده‌ای نیست. ساده‌ترین کار پذیرش مسئولیت اجرای اساسنامه خانه سینما است که راه را برای همه مشخص می‌کند. هیأت مدیره نباید سلیقه‌ای عمل کند و باید بر اساس یک اصول عملکردش را تنظیم کند تا هیأت مدیره بعدی هم بتواند مسیر او را در پیش گرفته و در نهایت حل معضلات خانه سینما به یک نتیجه مشخص برسد.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر ساز و کار قبلی خانه سینما امروز در این نهاد صنفی حاکم بود حداقل می‌دانستیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به رسیدگی به مشکلات سینماگران است اما امروز که 9 ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد هیچ وزارت‌خانه‌ای مسئولیت نمی‌پذیرد و این وضعیت وحشتناک که نمی‌دانیم مشکلمان را کجا حل کنیم، حاصل ناکارآمدی دوستان در هیأت مدیره خانه سینما است.

حسن زاهدی: ارتقای دستمزد، تأمین امنیت شغلی و کنترل کیفیت امروز از مهم‌ترین دغدغه‌های سینماگران است

حسن زاهدی صدابردار سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اهالی سینما سال‌هاست با مشکلات بسیاری اعم از عدم وجود امنیت شغلی و دریافت دستمزدهای پایین دست و پنجه نرم می‌کنند ولی عاشقانه با عشق و علاقه مشغول کار هستند در حالیکه از کمترین امکانات یک کارمند یا کارگر برخوردار نیستند.

صدابردار فیلم سینمایی «باشو غریبه‌ کوچک» خاطرنشان کرد: دستمزدها در سینمای ایران همچنان غیر منطقی و پایین است و باید خانه سینما یک برنامه‌ریزی دقیق برای سامان دادن به دستمزدها داشته باشد. من سال‌ها عاشقانه در هر شرایطی کار کردم و اگر این مشکلات را مطرح می‌کنم نمی‌خواهم سنگ خود را به سینه بزنم، حرف من مربوط به همه اهالی سینما می‌شود و به نظر من حتی بازیگران ما هم دستمزدشان پایین است.

او افزود: اگر یک نگاه دقیق به دستمزدها و میزان کار داشته باشیم یک بازیگر یا یکی از عوامل پشت صحنه در طول سال مواقع بسیاری بیکار از و دستمزدی که در دوران فعالیتش دریافت کرده‌ را در طول سال تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که میزان دستمزد بسیار پایین است. به نظر من باید دستمزدها در سینما ارتقا پیدا کند.

زاهدی در ادامه گفت: نکته دیگر که به نظر من بسیار مهم است به عدم کنترل کیفی آثار برمی‌گردد. در بحث صدا ما از دهه 60 تا امروز بسیار سعی کردیم سطح کیفی را بالا ببریم ولی حقیقت این است که نسبت به گذشته در این سال‌ها پیشرفتی نداشتیم و تهیه‌کننده‌ها نگاهشان به صدا چندان حرفه‌ای نیست و فقط می‌خواهند فیلم یک صدایی داشته باشد و به کیفیت توجهی ندارند. به همین دلیل به نظر من برای ارتقای کیفیت و همچنین کنترل کیفیت آثار سینمایی به خصوص در بخش صدا باید اقداماتی جدی صورت گیرد.

این صدابردار درباره انتخابات جدید هیئت مدیره خانه سینما گفت: خوشبختانه افراد حرفه‌ای و باتجربه‌ای در هیئت مدیره خانه سینما انتخاب شده‌اند و من به این تیم خوب خوش‌بین هستم. منوچهر شهسواری در این سال‌ها با وجود همه مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها مقاومت و مدیریت خوبی داشته و زحمات بسیاری کشیده که انتخاب دوباره‌اش را اتفاقی خوشحال‌کننده می‌دانم. امیدوارم در آینده هیئت مدیره خانه سینما بتواند در این شرایط سخت که مربوط به کل کشور ما می‌شود افق روشنی برای سینمای ایران و سینماگرانش به وجود آورد.

امیر عابدی: فراهم کردن امنیت شغلی و اجرای طرح نظام‌نامه سینما مهم‌ترین وظایف خانه سینما و سازمان سینمایی است

امیر عابدی عکاس سینما و تلویزیون و رئیس سابق انجمن عکاسان خانه سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: از بدو تأسیس خانه سینما مشکل تأمین امنیت شغلی اهالی سینما در این نهاد صنفی وجود داشته و همچنان هم این مشکل پابرجا باقی مانده است.

عابدی تصریح کرد: مشکل تأمین امنیت شغلی اهالی سینما پدیده چندان پیچیده‌ای نیست که تا امروز برای اجرای آن اتفاقی نیفتاده است. برای ساخته شدن یک فیلم باید پروانه ساخت صادر شود و سازندگان فیلم برای صادر شدن پروانه ساخت باید لیستی از عوامل خود اعم از فیلمبردار و صدابردار و... به شورا ارائه دهند تا پروانه ساخت صادر شود؛ مشخص نیست چه ایرادی در کار است که سازمان سینمایی اصناف خانه سینما را به رسمیت نمی‌شناسند و در تأیید عوامل یک فیلم اصلاً  به خانه سینما اهمیتی داده نمی‌شود.

او افزود: باید تخصص‌ها جدی گرفته شوند و اصناف خانه سینما در سازمان سینمایی به رسمیت شناخته شوند. امروز سینمای ایران به یک غده سرطانی بزرگ مبتلا شده و اگر این غده درمان شود امنیت شغلی اهالی سینما تأمین می‌شود. در گذشته سود یک فیلم از فروش و توزیع بود اما امروز متأسفانه سود در تولید است. تهیه‌کننده‌ با گرفتن سرمایه از سرمایه‌گذار مبلغی را برای تولید اثر در نظر گرفته و مابقی را به عنوان دستمزد برای خود در نظر می‌گیرد. این روند به هیچ‌وجه سالم نیست و باید در فضایی حرفه‌ای سود تولید فیلم به اکران و توزیع برگردد.

این عکاس سینما در ادامه گفت: سازمان سینمایی خانه سینما را به عنوان تأییدکننده متخصصان سینما به رسمیت بشناسد تا افراد متخصص و حرفه‌ای در سینما فعال باشند. نکته دیگر مربوط به طرح نظام‌نامه سینمای ایران است که به تصویب رسیده و طبق این طرح افراد مورد تأیید صنوف یک کد صنفی دارند که به وسیله آن یک هویت رسمی به حرفه فرد داده می‌شود که سازمان سینمایی به وسیله آن می‌تواند به افراد مورد تأیید دسترسی داشته باشد. در حال حاضر به اعضای خانه سینما کارت و شماره نظام‌نامه داده می‌شود اما این کارت و شماره هیچ کاربرد عملی ندارد. اگر طرح نظام‌نامه سینمایی به اجرا در بیاید تا حد امنیت شغلی به حرفه سینما داده می‌شود و این نیاز به یک تعامل بین سازمان سینمایی و خانه سینما دارد.

او افزود: خانه سینما به دلیل ماهیت کاری که اعضای آن دارند سال‌ها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و امروز صنوف خانه سینما در وزارت کار ثبت شده‌اند که این جدال بزرگی را به راه انداخته و باعث شده بسیاری از اهالی سینما بلاتکلیف باشند. اگر صنوف در وزارت کار ثبت شده‌اند باید به آن‌ها بیمه بیکاری تعلق بگیرد و دلیل بی‌توجهی به این مسئله نیز به گنگ بودن هویت کاری اهالی سینما برمی‌گردد که خانه سینما باید به این موضوع توجه داشته باشد.

عابدی در پایان گفت: امروز صنف تهیه‌کنندگان به چهار صنف تبدیل شده است و نمی‌توان در بسیاری موارد به تفاهم رسید. به نظر می‌رسد مشکلاتی وجود دارد که باعث شده این تجمیع هیچ‌وقت شکل نگیرد و خانه سینما باید برای به وجود آمدن این تجمیع و اتحاد برای حل کردن مشکلات برنامه‌ریزی کند. امروز بزرگ‌ترین رسالت خانه سینما و رئیس سازمان سینمایی می‌تواند فراهم کردن امنیت شغلی برای سینماگران و اجرای نظام‌نامه سینما باشد و در سومین مرحله باید به موضوع بیمه بیکاری اهالی سینما نیز توجه شود. همه سینماگران با توجه به درآمدشان مالیات پرداخت می‌کنند، کارفرما دارند و باید بازنشسته شوند اما متأسفانه قانون بیمه بیکاری تا امروز به ما تعلق نگرفته است.

نوید فرح‌مرزی: امیدی به بهبودی وضعیت نیست / خانه سینما به مدیری باتجربه و شجاع نیاز دارد

نوید فرح‌مرزی چهره‌پرداز سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سال‌هاست که دیگر هیچ توقعی از سینما نداریم و امیدمان را برای بهبودی وضعیت کاملاً از دست داده‌ایم.

فرح‌مرزی تصریح کرد: اگر نگاهی به تیتراژ فیلم‌ها و سریال‌های سینما و تلویزیون داشته باشید متوجه می‌شوید که تنها یک گروه خاص مشغول کار هستند و دیگر اهالی سینما که سال‌ها در این حرفه فعالیت داشته‌اند بیکار هستند. فلسفه وجودی خانه سینما حفظ حقوق اعضای آن و فراهم کردن تسهیلات و امکانات رفاهی برای سینماگران است اما امروز به جایی تبدیل شده که محل ایجاد اختلافات و دعواها است و کسی از بین این اختلافات وقت نمی‌کند درباره حقوق اهالی سینما صحبت کند.

این چهره‌پرداز در ادامه اظهار داشت: هر سال دانشجویان زیادی به امید کار در سینما از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند ولی در نهایت فضای کار برای افرادی فراهم است که سینما را در اختیار خود گرفته و یکه‌تازی می‌کنند. کاش حاصل یکه‌تازی این افراد در نهایت خلق آثاری درخشان و دیدنی بود اما می‌بینیم که این یکه‌تازی‌ها هم در نهایت به خلق آثاری منجر شده که ارزشی ندارند.

او افزود: خانه سینما به یک مدیر باتجربه و شجاع از دل خود سینما نیاز دارد که از منافع خود بگذرد و برای احقاق حقوق سینماگران تلاش کند. دفاع کردن از حقوق اعضای خانه سینما برای هر مدیر هزینه دارد و خانه سینما به مدیری نیاز دارد که جسارت پرداخت کردن این هزینه را داشته باشد چرا که در برابر او جبهه‌هایی قرار گرفته‌اند که نمی‌خواهند اتفاق خوبی برای سینما و سینماگران رخ دهد چرا که هر اتفاق مثبت به ضرر منافع آن‌ها تمام می‌شود.

طراح چهره‌پردازی فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» در پایان گفت: فعلاً در این شرایط هیچ کاری از دست کسی برنمی‌آید و ما به عنوان اعضای خانه سینما تنها می‌توانیم دعا کنیم و منتظر بمانیم که یک ناجی از درون خود سینما به کمک سینما بیاید.

پویان کفیلی: خانه سینما تعریف دقیقی از مشاغل سینمایی صورت دهد / در سینما باید قراردادهای الگو تعریف شود

پویان کفیلی رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: انجمن دستیاران فیلمبردار خواسته‌ها و مطالبات خود را به صورت مکتوب به هیئت مدیره جدید خانه سینما ارائه داده است. ما از هیئت مدیره و به طور کل خانه سینما انتظار داریم تعریفی دقیق از مشاغل و حرفه‌های سینمایی صورت دهد.

کفیلی تصریح کرد: اگر تعریف درستی از مشاغل سینمایی صورت گیرد نوع بیکاری، درآمد و مسائلی از این دست تعریف شده و قدم بزرگی برای اهالی سینما برداشته می‌شود. بر اساس همین تعریف اهالی سینما می‌توانند نوع بیمه بیکاری و مطالبات خود را مطرح کنند.

او افزود: در تعریف مشاغل سینمایی باید مشخص شود که کارفرما چه شخصی است و نوع روابط تعریف شود تا بر مبنای تعریف درست شغل بتوان مطالباتی داشت. در مشاغل مختلف حق بیمه درصد هر حقوق است که 23 درصد آن را کارفرما پرداخت می‌کند و 7 درصد را کارگر؛ اما از آنجا که کارفرماهای ما مشخص نیستند و در طول سال با افراد متفاوتی کار می‌کنیم در طول سال میزان زیادی از حق بیمه خود را خودمان پرداخت می‌کنیم.

کفیلی در ادامه تأکید کرد: وقتی شغل تعریف شود این مشکلات حل می‌شود. در دوران کرونا که تولید به حداقل رسیده و از طرفی شبکه نمایش خانگی به صداوسیما واگذار شده است شرایط به مراتب بدتر است و درآمدها به حداقل رسیده است خانه سینما باید به کمک معیشت اهالی سینما بیاید. این وضعیت احتمالاً در سال آینده نیز وجود دارد و اگر تمهیدی برای معیشت اهالی سینما صورت نگیرد باید منتظر فجایع بسیاری در سینما باشیم.

او در پایان گفت: امیدوارم با تمهیدات هیئت مدیره خانه سینما قراردادهای الگو برای هر صنف تعریف شود تا مشاغل در ساز و کار مشخصی قرار بگیرند. امروز قراردادها در پروژه‌های مختلف با هم تفاوت‌های بسیاری دارند و اگر قرارداد الگو در سینمای ما که برای هر صنف با صنف دیگر متفاوت است، تعریف شود هر کس تعهدات و تکالیفش را می‌داند. قرارداد الگو یا قرارداد تیپ باید برای هر سه حوزه توزیع، تولید و نمایش تعریف شود.

حسن مصطفوی: اهالی سینما امروز بیش از هر چیز به تأمین امنیت شغلی نیاز دارند

حسن مصطفوی مدیر تولید سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: کسانی که در خانه سینما در رأس امور قرار می‌گیرند باید خودشان از اعضای فعال سینما باشند، به این معنا که اعضای هیئت مدیره خودشان در بطن سینما باشند و در حال حاضر نیز مشغول کار باشند تا با مشکلات روز سینما آشنایی داشته باشند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه همه افرادی که در بین اعضای هیئت مدیره خانه سینما حضور دارند افرادی صاحب‌نام، کاربلد و فعال سینما هستند و این بسیار امیدوارکننده است. اهالی سینما امروز بیش از هر چیز به تأمین امنیت شغلی نیاز دارند و راه‌هایی برای تأمین حداقلی این نیاز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به در نظر گرفتن یک صندوق در خانه سینما اشاره کرد که افراد فعال و پر کار مبلغی از درآمد خود را در این صندوق گذاشته تا افرادی که امروز کمتر کار می‌کنند از این صندوق درآمد بیکاری دریافت کنند.

او افزود: بیمه اهالی سینما بسیار مهم است و یکی از اتفاقات خوب در خانه سینما بیمه اهالی آن است که به نظر من تا امروز بسیار خوب بوده اما کمی مشکل برنامه‌ریزی وجود دارد که تنها مربوط به بیمه نمی‌شود. به طور کل در برخی کارها عدم وجود برنامه‌ریزی باعث شده تا آسیب‌هایی به اهالی سینما وارد شود و به عنوان مثال من چند روز پیش برای بیمه تکمیلی که ثبت‌نام و هزینه‌ها را پرداخت کردم پس از چند روز پیامکی از سوی خانه سینما برای من آمد که خانه سینما بخشی از هزینه بیمه را پرداخت می‌کند و این در حالی است که من چند روز پیش حق بیمه‌ام را پرداخت کرده بودم.

نظر شما