رییس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشگاه ارسطو:

روابط ایران و یونان عمیق و تاریخی است/ استقبال یونانیان به یادگیری زبان فارسی

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۰۸:۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۰۹۶۴۳۰
روابط ایران و یونان عمیق و تاریخی است/ استقبال یونانیان به یادگیری زبان فارسی
خانم انگلیکی زیاکا در دیدار مجازی رایزن فرهنگی کشورمان در یونان یکی از علل اصلی استقبال خوب یونانیان از زبان فارسی، روابط عمیق فرهنگی ناشی از تعاملات تاریخی دو کشور دانست.

به گزارش برنا، مهدی نیکخواه قمی، رایزن فرهنگی کشورمان در یونان در دیدار مجازی با خانم انگلیکی زیاکا، رییس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو در خصوص استمرار فعالیت‌های علمی ـ فرهنگی مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار که به دلیل شرایط قرنطینه حاکم بر یونان به صورت مجازی و از بستر «اسکایپ» صورت پذیرفت، خانم آنگلیکی زیاکا ضمن تأکید بر اهمیت تداوم همکاری‌ها گفت: من و تعدادی از اساتید این دانشگاه قریب به ده سال است که با نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن همکاری داریم و امیدواریم این همکاری‌ها در آینده گسترش یابد.

زیاکا در ادامه ضمن توضیح در خصوص دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو و دپارتمان مطالعات اسلامی، آموزش زبان فارسی در این دانشکده را بسیار مهم دانست و از آن به عنوان یک پیشران در گسترش همکاری‌ها در سایر بخش‌ها یاد کرد.

رییس دپارتمان مطالعات اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو اظهار کرد: زبان فارسی از سال 1990 در این دانشگاه تدریس می‌شود. البته در مقاطعی این دوره‌ها منظم برگزار شده و در زمان‌های تعطیل شده‌اند، اما در سه سال اخیر و به ویژه پس از امضای تفاهمنامه همکاری‌های علمی و فرهنگی فی مابین این دانشگاه و رایزنی فرهنگی ایران این کلاس‌های بطور منظم‌تری برگزار شده و اکنون زبان فارسی به عنوان یکی از دروس انتخابی دانشجویان رشته اسلام‌شناسی برای دانشجویان این دانشگاه ارائه می‌شود.

وی در خصوص استقبال از یادگیری زبان فارسی در یونان گفت: یکی از علل اصلی استقبال خوب یونانیان از زبان فارسی، روابط عمیق فرهنگی ناشی از تعاملات تاریخی دو کشور است. در ابتدا بیشتر شهروندان این شهر در این کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کردند اما برگزاری این دوره به صورت مجازی پس از شیوع ویروس کرونا موجب شد تا از شهرهای شمالی یونان نیز در این کلاس‌ها شرکت کنند.

رییس دپارتمان مطالعات اسلامی در خصوص همکاری‌های علمی بین دو کشور گفت: روابط ایران و یونان عمیق و تاریخی است و این باعث شده در مباحثی از هم تأثیر بپذیرند. یکی از این موضوعات مباحث فلسفی و تأثیرات فلسفه غرب بر فلسفه ایرانی ـ اسلامی و بالعکس است. از دیگر موضوعات مورد علاقه عرفان و به ویژه عرفان شیعی است.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید مذاهب شیعه و ارتدکس از بسیاری جهات به هم شبیه بوده و به نظر می‌رسد مباحث عرفانی برای دو طرف قابل درک باشد. در بخش‌های عام تر نیز معرفی هنر اسلامی ایرانی برای اساتید این رشته جذاب بوده و می‌توان در این زمینه نیز فعالیت‌های مشترکی انجام داد.

خانم انگلیکی زیاکا از هرگونه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران، حمایت و این موضوع را برای بالاتر بردن و غنی‌تر کردن سطح علمی دانشجویان این دانشکده ضرروی خواند و از هرگونه ایده‌ای استقبال کرد.

رایزن فرهنگی ایران در آتن در سخنانی، گفت: خوشبختانه تفاهمنامه همکاری‌های مشترک اخیرا امضاء شده و ما تلاش خواهیم کرد تا همه مفاد آن را اجرایی کنیم. ما براساس تفاهمنامه آنچه بر عهده داریم انجام خواهیم داد و حق التدریس استاد مربوطه مطابق با گذشته پرداخت خواهد شد.

نیکخواه قمی ضمن تأکید بر گسترش همکاری‌ها در ابعاد دیگر گفت: امروزه گسترش ابزارهای ارتباطی مرزها را نادیده گرفته و دانشجویان و علاقه‌مندان دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو می‌توانند به صورت برخط در دوره‌های کوتاه مدت فلسفه اسلامی، اسلام شناسی و شیعه شناسی شرکت کنند.

وی مطرح کرد: ما با دانشگاه باقرالعلوم واقع در شهر قم تفاهمنامه همکاری داریم و این دانشگاه آمادگی خود را برای برگزاری دوره‌های دانش افزایی به زبان انگلیسی اعلام کرده است و اولین دوره در تاریخ یکم دسامبر برگزار می‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در یونان افزود: زمینه لازم برای برگزاری گفتگوهای علمی در موضوعات مختلف مهیا است. لذا پیشنهاد می‌کنم به صورت مشترک موضوعات مورد علاقه دو طرف را تعیین و برنامه ریزی لازم برای گفتگوهای علمی در آن زمینه را فراهم کنیم. لذا، مناسب است برای سال پیش رو یعنی 2021 به برنامه اقدام مشترک برسیم و بر اساس آن برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.

خانم زیاکا ضمن استقبال از پیشنهادهای ارائه شده به عنوان اولین اقدام تمایل خود و شاگردانش را برای شرکت در دوره دانش افزایی دانشگاه باقرالعلوم اعلام کرد.

 

 

نظر شما