گزارش هفته؛

پرویز پورحسینی بازیگر محبوب و بی‌حاشیه سینمای ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۳ - ۰۳:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۲۲۶
پرویز پورحسینی بازیگر محبوب و بی‌حاشیه سینمای ایران
پرویز پورحسینی از بازیگران مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر هفتم آذر سال جاری پس از چند روز مبارزه با بیماری کرونا در سن 79 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرنگار برنا، پرویز پورحسینی پیش از انقلاب در یک فیلم سینمایی با عنوان «چشمه» به کارگردانی آربی اوانسیان ایفای نقش کرد اما عمده فعالیت‌های او مربوط به نمایش‌های تئاتر می‌شود. او پیش از پیروزی انقلاب در چند نمایش از جمله «خاطرات و کابوس‌ها»، «شیون»، «استعاذه» و «جنایت و مکافات» ایفای نقش کرد و خود را به عنوان بازیگری بااستعداد و متبحر به جامعه هنری ایران معرفی کرد.

این بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون در سریال‌های مطرح بسیاری نیز نقش‌آفرینی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «هزاردستان»، «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «تصویر یک رویا»، «شب دهم» و «میکائیل» اشاره کرد اما یکی از نقش‌های ماندگار او در تلویزیون ایران بدون شک ایفای نقش حضرت زکریا در مجموعه تلویزیونی «مریم مقدس» است.

در کارنامه سینمایی و تلویزیونی پورحسینی نام آثار درخشانی به چشم می‌خورد که از جمله آثار سینمایی این بازیگر فقید می‌توان به فیلم‌های «کمال‌الملک»، «باشو، غریبه کوچک»، «کشتی آنجلیکا»، «رنو تهران - 29»، «روز فرشته» و «قاتل اهلی» اشاره کرد.

پرویز پورحسینی برای بازی در فیلم مریم مقدس به کارگردانی شهریار بحرانی، دیپلم افتخار جشنوارهٔ فیلم فجر را دریافت کرد.

به مناسبت درگذشت این بازیگر ارزشمند هنرهای نمایشی کشورمان گفت‌وگویی با چند بازیگر داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

سعید پیردوست: یاد و خاطره پرویز پورحسینی همیشه در ذهن هنرمندان و هنردوستان زنده خواهد بود

سعید پیردوست بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: پرویز پورحسینی هنرمند بزرگی بود، وقتی خبر درگذشتش را شنیدم به قدری حالم بد شد که چند ساعتی بهت‌زده تنها خاطراتی که با او داشتم را مرور می‌کردم؛ متأسفانه هر روز شاهد از دست دادن هنرمندان بزرگمان هستیم و هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید.

پیردوست خاطرنشان کرد: هنوز خاطره فیلم سینمایی «طلسم» در ذهنم زنده است که با مرحوم پورحسینی چه همکاری خوبی داشتیم؛ آخرین همکاری ما در فیلم سینمایی «قاتل اهلی» اثر مسعود کیمیایی بود که در آنجا هم خوش درخشیدند. او یکی از هنرمندان بزرگ سینما و به طور کل هنر نمایش ایران بود که هیچ‌وقت یاد و خاطره‌اش از ذهن هنرمندان، هنردوستان و مردمی که با آثارش خاطره دارند پاک نخواهد شد.

او افزود: پرویز پورحسینی انسان بسیار محترم و متواضعی بود. چند سالی در شهرک اکباتان در همسایگی هم زندگی کردیم و در این مدت هیچ خاطره‌ای جز خوبی از او به یاد ندارم. هیچ‌وقت خاطرات این هنرمند بااخلاق را فراموش نمی‌کنم و امیدوارم خداوند به پسر عزیزش و همه دوست‌داران پرویز پورحسینی صبر بدهد.

بازیگر فیلم سینمایی «دست‌های آلوده» در ادامه تأکید کرد: ویروس کرونا حسرت‌های بزرگی برای ما به جا گذاشت، هیچ‌وقت جای خالی بزرگانی چون چنگیز جلیلوند، کامبوزیا پرتوی و حالا پرویز پورحسینی پر نمی‌شود. فیلمنامه‌های فوق‌العاده آقای پرتوی و صدای ماندگار آقای جلیلوند از سرمایه‌های هنر کشور هستند که کاش به راحتی آن‌ها را از دست نمی‌دادیم.

این بازیگر در پایان گفت: امسال بدترین سال زندگی ما بود، این همه اتفاق تلخ در یک سال بی‌سابقه است. به خانواده پرویز پورحسینی و همه سینماگران، اهالی سینما و دوست‌داران هنر تسلیت درگذشت این هنرمند ارزشمند را تسلیت می‌گویم. امیدوارم هر چه زودتر شرایطی که در آن قرار داریم از بین برود و امیدوارم خداوند به همه هنرمندان ارزشمند این سرزمین سلامتی، عمر دراز و با عزت بدهد.

اکبر زنجانپور: پرویز پورحسینی با تمرکزی بالا و مثال‌زدنی ایفای نقش می‌کرد / او برای رسیدن به جایگاهی که دارد زحمات بسیاری کشید

اکبر زنجانپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: پرویز پورحسینی از بازیگران توانمند و مهم سینما و تئاتر ایران بود. بازیگری که به کارش بسیار متمرکز بود و با تمرکزی بالا و مثال‌زدنی در صحنه حاضر می‌شد و نقشش را ایفا می‌کرد.

زنجانپور خاطرنشان کرد: مرحوم پورحسینی از بازیگرانی است که روی بدنش تسلط کامل داشت و این تسلط و تمرکز به قدری بالا بود که با وجود اینکه شاید حرکاتش کم به نظر برسد اما این حرکات نه تنها کم نبود، بلکه کاملاً درست و به اندازه بود. او بازیگر خاصی در بین بازیگران ما است و برای این توانایی که می‌توانست فرم درستی که به بدنش دهد زحمات بسیاری کشیده بود.

این بازیگر در ادامه گفت: توان هنری پرویز پورحسینی به قدری بود که پیتر بروک کارگردان مطرح بریتانیایی او را به عنوان یکی از هنرمندان دلخواهش انتخاب کرد و پورحسینی در همکاری با او در نمایش «اورگاست» هم توانست بدرخشد و خودی نشان دهد.

زنجانپور در ادامه درباره همکاری‌هایش با پرویز پورحسینی گفت: من در چند نمایش با پرویز پورحسینی همکاری داشتم. نمایش «شهر کوچک ما» یکی از این آثار است و چند پی‌اس هم بود که با هم تمرین داشتیم اما متأسفانه این نمایش‌ها اجرا نشدند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق» در پایان اظهار داشت: ویروس محصول کشور چین، قاتل خاموش و نامرئی این روزهای مردم ایران و جهان شده که خانواده‌های بسیاری را در کشور ما عزادار کرده است و هر روز لطمه‌های بیشتری را از این ویروس متحمل می‌شویم؛ امیدوارم هر چه زودتر شاهد نابودی بیماری کرونا باشیم.

مجید مظفری: پرویز پورحسینی فردی بسیار متین، خوش‌اخلاق و بی‌حاشیه بود / درگذشت او یک ضایعه بزرگ برای هنر کشورمان است

مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سال‌هاست که پرویز پورحسینی را می‌شناسم و افتخار همکاری با او را دارم. او فردی بسیار متین، خوش‌اخلاق و بی حاشیه بود. در کارش خیلی جدی بود و در عین جدیت رفتاری داشت که فکر نمی‌کنم کسی را بتوانید پیدا کنید که کوچکترین دلخوری و ناراحتی از ایشان داشته باشد.

مظفری خاطرنشان کرد: با درگذشت پرویز پورحسینی یکی از هنرمندان خیلی خوب‌مان را از دست دادیم و از اینکه نمی‌توانیم در چنین روزهایی حق مطلب را درباره این هنرمند بزرگ ادا کنیم و مراسمی در خور برای تشییع پیکرش داشته باشیم بسیار باعث تأسف و ناراحتی است. هر چند که درگذشت پرویز پورحسینی یک ضایعه بزرگ برای هنر ایران به حساب می‌آید باید بدانیم که چنین هنرمندانی هیچ‌گاه نمی‌میرند و از بین نمی‌روند. آن‌ها همیشه در ذهن و خاطره مردم کشورشان زنده هستند.

او افزود: از سه جنبه می‌توان به شخصیت و زندگی پرویز پورحسینی نگاه کرد، یک جنبه زندگی شغلی‌ او است که در آن خیلی جدی بود و به کارش اهمیت می‌داد. او کوچک‌ترین لحظه‌ای را برای رسیدن به هدفی که داشت از دست نمی‌داد و با جدیت کار می‌کرد که همین جدیت باعث شد امروز برای همه ما به یک هنرمند بزرگ تبدیل شود.

این بازیگر در ادامه اظهار داشت: دومین جنبه زندگی اجتماعی او است که خیلی متین، با سواد و تحصیلکرده بود، هیچ‌گاه از مسائل مهم به راحتی نمی‌گذشت. اگر کسی از او سوالی می‌پرسید یا مشکلی داشت و با او مطرح می‌کرد برای او وقت می‌گذاشت و کمکش می‌کرد و در برابر مشکلات و مسائل مختلف بسیار صبور بود و سعه صدر داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «کشتی آنجلیکا» خاطرنشان کرد: سومین جنبه زندگی مرحوم پورحسینی به زندگی خصوصی‌اش مربوط می‌شود. او فردی خانواده‌دار بود که وقت‌های بسیاری با خانواده‌اش می‌گذراند. رفتار و شخصیتی که داشت باعث شده بود دوستان و رفقای زیادی داشته باشد. پرویز پورحسینی آثاری که بازی می‌کرد را با سخت‌گیری انتخاب می‌کرد و اگر نگاهی به کارنامه کاری او داشته باشیم متوجه می‌شویم که با کارگردان‌های خوب و صاحب‌نامی کار کرده که در بین آثارش همه آثار فاخر و ارزشمندی هستند.

مظفری در پایان اظهاراتش گفت: برای خانواده مرحوم پرویز پورحسینی آرزوی صبر و سلامتی دارم، امیدوارم روح این بازیگر فقید شاد باشد. همانطور که در ابتدا گفتم هنرمندانی چون پرویز پورحسینی هیچوقت نمی‌میرند و از بین نمی‌روند، آن‌ها همیشه در یاد و خاطره مردم کشورمان زنده می‌مانند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز