در نشست سینما حقیقت مطرح شد؛

ثبت ۸۹۴ فیلم در جشنواره/ درآمد حاصل از فروش بلیط متعلق به صاحبان اثر است

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۳:۰۴:۳۱
کد خبر: ۱۰۹۷۳۶۳
ثبت ۸۹۴ فیلم در جشنواره/ درآمد حاصل از فروش بلیط متعلق به صاحبان اثر است
نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم امروز ۱۲ آذر به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش برنا، نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ آذرماه، از ساعت ۱۳ به صورت زنده برگزار و محمد حمیدی‌مقدم دبیر این دوره از جشنواره پاسخگوی پرسش های خبرنگاران شد.

همچنین پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که توسط رضا عابدینی طراحی شده است در این نشست رونمایی شد.

محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در ابتدا ضمن عرض تسلیت به دلیل شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشور و درگذشت بزرگان سینمای ایران گفت: سال متفاوت و سختی را سپری کردیم که به هر حال همه دنیا با کرونا درگیر است. لازم است بگویم چرا باید این جشنواره در وضعیت فعلی برگزار شود. ما سال گذشته با جمع کثیری از نمایندگان اهالی رسانه اینجا نشسته بودیم اما الا نه.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا بسیاری از جشنواره های دنیا تعطیل شد یا در برگزاری آن ها خللی به وجود آمد بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند سینما هنوز زنده است و جشنواره ها باید با فرمت جدید برگزار شوند.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تاکید کرد: پس از آن تصمیم گرفتیم جشنواره را با تجربه ای تازه برگزار کنیم که خطرات و نشدن هایی داشت. در نهایت قرار شد سامانه های جامع سینمایی کشور به روش های جدید روی آورد. جشنواره سینما حقیقت کاملا به صورت آنلاین برگزار می شود و دنیای جدیدی را پیشروی سینمای مستند می گذارد. ما انتظار نداشتیم که امسال باتوجه به شرایط سخت تولید آثاری به دبیرخانه ارسال شود اما پس از انتشار فراخوان ما متوجه شدیم سه تا جهار درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه ثبت شد.

حمیدی مقدم بیان کرد: ۶۷ فیلم در بخش مسابقه ملی پذیرفته شد و آمار دیگر بخش ها نیز مشخص است. بخش مستندهای کارآفرینی که از سال گذشته به جشنواره اضافه شده ۱۶ فیلم است. در بخش روایت کرونا نیز ۲۵ فیلم انتخاب شد. ۱۰ فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می شوند. بخش بین الملل نیز باتوجه به شیوع کرونا از این دوره از جشنواره حذف شد اما از فیلم های برتر جهان مستند انتخاب کردیم و آن ها را نمایش می دهیم.

وی درباره برگزاری بر خط جشنواره گفت: قطعا از حمایت سامانه های برخط برخورداریم. سامانه های هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا در کنار جشنواره حقیقت هستند. سامانه هاشور همان سینمای چارسوی خودمان است و فیلم های بین المللی فقط در این سامانه نمایش داده می شوند. برنامه های زنده جشنواره نیز که امسال با تغییراتی همراه است از سامانه بر خط تیوا پخش خواهد شد. ۲ سامانه نماوا و فیلیمو نیز به صورت عمومی برای علاقه مندان به برنامه ها و فیلم های جشنواره بخش های مختلف را با خرید بلیت نمایش می دهند. تمام هزینه های فروش بلیت در این چهار سامانه تماما به صاحبان آثار پرداخت می شود.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» افزود: از ابتدای شیوع کرونا متاسفانه ما بزرگان مهم و تاثیرگذاری در سینما را از دست دادیم. زنده یادان منوچهر طیاب، خسرو سینایی، اکبر عالمی و حمید سهیلی از بزرگان سینمای مستند ما بودند. ما برنامه هایی را برای بزرگداشت آن ها در نظر گرفته ایم و درباره آن ها حرف می زنیم. همچنین علاوه بر آن ۴ نفر از کامران شیردل، مهوش خود اسلامی و فرشاد فدائیان صحبت می کنیم. در حقیقت ۷ روز جشنواره به نام یکی از بزرگان اختصاص دارد.

حمیدی مقدم از یک جایزه ویژه برای بهترین فیلم در حوزه فیلم های مقاومت و تبیین شخصیت سردار سلیمانی در این فیلم ها خبر داد.

وی درباره بخش بین الملل نیز عنوان کرد: همکاران من موفق شدند با بزرگان سینمای مستند دنیا ارتباط بگیرند و ما در مدت برگزاری جشنواره کارگاه هایی را با این بزرگان برگزار می کنیم. پس از برگزاری کارگاه ها نیز کسانی که در کارگاه ثبت نام کرده بودند می توانند به صورت زنده با ایشان ارتباط بگیرند. از فیلمسازان مشهور ایران نیز برای این بخش دعوت شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با اشاره به اینکه جشنواره فعالیت فیزیکی ندارد، بیان کرد: شبکه های یک، دو، چهار، مستند و افق همراه ما هستند و اخبار برگزاری جشنواره و برنامه های دیگر را پوشش می دهند.

حمیدی مقدم در پاسخ به خبرنگار رادیو تهران درباره اینکه برگزاری آنلاین جشنواره چه فرصت هایی را از ما گرفت، گفت: ما فضای گفتگویی را در جشنواره امسال نداریم و این فضا از ما سلب شده اما باتوجه به فضای جدیدی که برای سینما با وجود خطرها و کاستی ها خلق شده ما باید خودمان را با آن تطبیق بدهیم. بسیاری از فیلمسازان مستند معتقدند مستند می تواند با فضای آنلاین خود را به نمایش بگذارد که به نظر من اتفاق خوبی است و می توان با این روش به بازار ورود پیدا کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره توجه به مفاهیم قرآنی در بخش شهید آوینی این جشنواره گفت: ما برای مفاهیم قرآنی مرزی قایل نیستیم و بخش جداگانه ای برای مفاهیم قرآنی نداریم اما این مفاهیم ممکن است در فیلم ها مستتر باشد. موضوعات متفاوت در بخش‌های مختلف جشنواره جاری است.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در پاسخ به خبرنگار صداوسیما درباره توجه به بیانات رهبری درباره روایت صادقانه اتفاقات جامعه اظهار کرد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ابتدای شروع کرونا وارد یک کار جهادی شد و مستندسازان وارد جریان تولید مستند شدند که این روزها را ثبت کنند. باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره روایت صادقانه بر آن شدیم که این روزهای جامعه را ثبت کنیم و این بخش را امسال به جشنواره اضافه کردیم. اکبر عالمی نیز در این راه جان خود را از دست داد. امیدوارم این کارها رشد بهتری پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته حمیدی مقدم، افراد متصل به رسانه ها از طریق سامانه هاشور همه برنامه های جشنواره را می توانند به صورت رایگان تماشا کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران که چرا حضور فیلمسازان زن در بخش مسابقه ملی این دوره از جشنواره کمرنگ شده است، گفت: ما ۱۹ فیلمساز خانم در بخش های مختلف جشنواره را داریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز