«چه خوب شد که بدنیا آمدید» در شبکه ۴؛

زندگی نامه استادِ یگانه تاریخ ادیان شرقی استاد سید فتح الله مجتبایی در «حکایت دل»

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۱۲:۲۴:۳۴
کد خبر: ۱۰۹۹۷۶۴
زندگی نامه استادِ یگانه تاریخ ادیان شرقی استاد سید فتح الله مجتبایی در «حکایت دل»
مستند«چه خوب شد که بدنیا آمدید» از مجموعه «حکایت دل» ۱۷ آذرماه ساعت ۲۱ از شبکه چهارسیما بازپخش می شود.

به گزارش برنا ، این فیلم مستند، به زندگی و آثار علمی و فرهنگی استاد سید فتح الله مجتبایی، حکیم، دین پژوه  و استاد یگانه تاریخ ادیان شرقی پرداخته است.

فتح‌الله مجتبایی در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. مقدمات ادبیات و علوم رسمی را در فراهان اراک فرا گرفت. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی درجه لیسانس گرفت، و از آن سال تا ۱۳۳۸ در دبیرستان های اراک و تهران و دانشسرای عالی به تدریس ادبیات و زبانهای خارجی اشتغال داشت. در سال ۱۳۳۹ از طرف وزارت فرهنگ برای آشنایی با روشهای جدید تألیف کتابهای درسی به خارج از کشور اعزام شد و پس از یک دوره مطالعه و تحقیق در این زمینه در ایالات متحده آمریکا (دانشگاه کلمبیا، نیویورک) به کشور بازگشت و مأمور تهیه و تدوین کتاب های درسی در ادبیات برای دبیرستان ها شد. دکتر مجتبایی در دوران تحصیل خود از محضر استادان بزرگی در داخل و خارج از کشور استفاده نمود و برای آشنایی با عرفان هندی مسافرت‌های متعددی به هند و پاکستان داشت.وی درجه دکتری تاریخ ادیان و فلسفه شرق را از دانشگاه هاروارد آمریکا در سال ۱۳۵۰ دریافت و در مرکز مطالعات ادیان جهان آمریکا، تاریخ تطبیقی ادیان را تحصیل کرد.دکتر مجتبایی هم‌اکنون عضو هیأت علمی بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. از دکتر فتح‌الله مجتبایی تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب، مقاله و شعر و نقد کتاب به صورت تألیف، ترجمه و تصحیح به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده‌ است.

«حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی وکارگردانی بیژن شکرریز، مستندی از زندگینامه ها، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور است که دوشنبه ها ساعت 21 و سه شنبه ساعت ۱۴ از شبکه چهار سیما بازپخش می شود.

نظر شما