رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان:

مشکلات شرکت های دانش بنیان، بیرون از اکوسیستم است

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۱۲:۴۴:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۹۷۸۴
مشکلات شرکت های دانش بنیان، بیرون از اکوسیستم است
دکتر افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان اظهار داشت: فضای بوجود آمده بر مبنای قانون فضای قابل قبولی است و از سیاست های خوبی برخوردار است و بیشتر مشکلات شرکت های دانش بنیان، خارج از اکوسیستم است و در ارتباط آنها با سایر نهادها و سازمان ها است.

به گزارش برنا ، برنامه زنده «به وقت ایران» شانزدهم آذرماه با حضور دکتر سید سعید منجم زاده معاون مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان با موضوع شرکت های دانش بنیان از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

دکتر افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان اظهار داشت: پشت فعالیت های شرکت های دانش بنیان ایده ای وجود دارد که فعالیت بر آن مبنا شکل می گیرند و سعی می کنند تا با نوآوری مشکلی را در جامعه یا در دنیا حل کنند.

وی افزود: موضوع ارزیابی شرکت ها در ابتدا به دلیل عدم زیرساخت در کشور چالشی بزرگ بود و این مهارت و تخصص به مرور زمان ایجاد شد و اوضاع ارزیابی در این حوزه بهتر شد. ولی قطعا شرکت های بسیاری هستند که به روند ارزیابی شرکت ها معترض هستند و همچنان مشکلاتی وجود دارد.

دکتر کلاهی با بیان اینکه بیشترین مشکلات شرکت های دانش بنیان، بیرون از اکوسیستم دانش بنیان است، اضافه کرد: فضای بوجود آمده بر مبنای قانون فضای قابل قبولی است و از سیاست های خوبی برخوردار است و بیشتر مشکلات شرکت های دانش بنیان، خارج از اکوسیستم است و در ارتباط آنها با سایر نهادها و سازمان ها است.

وی در خصوص مشکلات ارزیابی شرکت ها بیان کرد: تعداد مراجعین بسیار است و بعضا فرآیند ارزیابی چند ماه طول می کشد. دقت ارزیابی ها پائین است و سلیقه در آن دخالت دارد و وجود روند پیچیده در ارزیابی باعث می شود که شرکت ها را درگیر مسائل بسیاری می کند. موضوع دیگری که همیشه در این ارزیابی ها وجود داشته، درز اطلاعات است.

رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان در ادامه گفت: تشکل های صنفی در حوزه کاری خود، از افرادی که مجموعه ای از دانش ها و مهارت ها هستند و در متن قضیه هستند و به نظر می رسد که از این افراد بیشتر می توان استفاده کرد. وقتی چند نفر از بزرگان یک صنف جمع شوند و در مورد شرکت ها ارزیابی کنند بدون شک از نظر فنی بهتر می توانند نظر بدهند.

وی خاطرنشان شد: اگر تبادل اطلاعات با مجمع تشکل های دانش بنیان یا هر تشکل در حوزه کاری خود انجام شود به معاونت علمی و فناوری در روند ارزیابی شرکت های دانش بنیان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این برنامه؛ دکتر سید سعید منجم زاده معاون مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان عنوان کرد: شرکت دانش بنیان باید دارای سه ویژگی اساسی باشد، متعلق به بخش خصوصی بودن اولین ویژگی آن است، حیطه فعالیت آنها حتما باید در حوزه فناوری های برتر و پیچیده باشد و مهمترین ویژگی آن بومی کردن دانش تولید آن محصول یا خدمت در شرکت است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیانی در کشور هستند که از همان ابتدا چتر حمایتی از سوی دولت برای آنها وجود نداشته و با قانون تحت عنوان حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان برای این شرکت ها منظومه حمایتی شکل گرفته است، عمده شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، شرکت هایی هستند که به نوعی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی در ارتباط هستند.

index

دکتر منجم زاده با بیان اینکه حدود 5هزار و 500 شرکت دانش بنیان فعالی در کشور شناسایی شده اند، عنوان کرد: روند ارزیابی ها از شرکت های دانش بنیان چندلایه است و فرآیند ارزیابی شرکت ها گام به گام و چند مرحله ای است.

وی افزود: ارزیابی یک فرآیند پیچیده است و ارزیابی های متنوعی از یک شرکت وجود دارد و مراحل این ارزیابی به شکل طبیعی تقریبا دو ماه زمان می برد و وقتی این ارزیابی با مشکل رو به رو می شود و نیاز به تائیدیه از سوی سازمان های دیگر می باشد که ممکن است زمان ارزیابی طولانی تر شود.

معاون مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان با اشاره به اینکه در بعضی از حوزه های فناوری تغییرات بسیار سریع صورت می گیرد، عنوان کرد: نیاز است که شرکت های دانش بنیاین دو سال یکبار مجوز و یا تائیدیه آنها مورد بررسی قرار بگیرد.علت این است که قانونگذار مکلف کرده است که می بایست فناوری های برتر مورد تائید قرار بگیرد. فناوری های که تغییر در آنها بسیار است، بنابراین نمی توان محصولی را که سه سال پیش به آن دانش بنیان گفته می شد، لزوما در حال حاضر به آن دانش بنیان اطلاق شود.

برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی عاصم یوسفی با اجرای احمد شکیبا روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز