گزارش هفته؛

آیا سیمرغ‌ها سینمای ایران را احیا می‌کنند؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۷۴۳
آیا سیمرغ‌ها سینمای ایران را احیا می‌کنند؟
برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال جاری به مسئله جدیدی برای سینمای ایران تبدیل شده است و با توجه به ادامه روند شیوع این بیماری در کشور بحث‌های بسیاری درباره برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد سینمایی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار برنا، پس از خبرهای ضد و نقیضی که درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر مطرح شد مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد سینمایی در گفت‌وگویی تأکید کرد که نتیجه نهایی درباره برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر 15 آذر ماه اعلام می‌شود و در نهایت با برگزاری نشست دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر برگزاری این جشنواره با شرایطی خاص قطعی شد.

هر چند که گفته شده با فراهم شدن شرایط ممکن است فیلم‌ها برای مخاطبان عام نیز نمایش داده شوند، با توجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا رقم زده است و خطرات احتمالی درباره شیوع بیشتر این بیماری بعید است که سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر مثل سال‌های گذشته برگزار شود و امسال به طور قطع جشنواره‌ای بسیار محدود و کوچک‌تر از سال‌های گذشته خواهیم داشت.

سینمای ما امروز در برگزاری جشنواره‌ها به صورت آنلاین طی یک سال اخیر چند تجربه داشته که شاید در برگزاری بتوان این جشنواره‌ها را موفق دانست اما قطعاً بازخورد چندانی را که انتظار می‌رود از برگزاری جشنواره‌ها به صورت آنلاین شاهد نبودیم. از طرفی خطر پخش نسخه قاچاق فیلم‌های سینمایی سینماگران را از حضور در چنین جشنواره‌ای منع می‌کند و ممکن است سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با حداقل فیلم‌های ممکن برگزار شود.

به هر حال در سال جاری برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی سال با بایدها و نبایدهایی مواجه است که بسیاری از سینماگران مخالف برگزاری آن، برخی معتقدند که این دوره از جشنواره باید به صورت آنلاین برگزار شود و برخی به برگزاری حضوری به صورت محدود در شرایطی خاص اعتقاد دارند.

در گفت‌وگو با چند سینماگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

ساسان سالور: در این شرایط با برگزاری جشنواره فیلم فجر مخالفم / بودجه جشنواره برای حمایت از قشر ضعیف سینماگران هزینه شود

ساسان سالور با برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط شیوع ویروس کرونا مخالف است و معتقد است بودجه جشنواره بهتر است برای حمایت از قشر ضعیف سینماگران هزینه شود.

ساسان سالور تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در حال حاضر ضرورتی بر برگزاری جشنواره فیلم فجر احساس نمی‌شود. معیشت همه دچار مشکل شده و در چنین زمانی اگر بودجه‌ای وجود دارد بهتر است به بدنه سینما تزریق شود و این بودجه را باید در راستای بهبودی وضعیت معیشت اهالی سینما هزینه کرد.

سالور تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر بیشتر شبیه به یک جشن سراسری است که در سراسر کشور مردم در این جشن می‌توانند شرکت کرده و فیلم‌ها را ببینند. به طور کل این جشنواره را نمی‌توان با دیگر جشنواره‌های سینمایی دنیا مقایسه کرد که سعی دارند یک سری سینماگر جوان را به سینما معرفی کنند و پیشرفتی در سینما حاصل کنند. بنابراین می‌توان در سال جاری که شرایط بسیار بدی را تجربه می‌کنیم این جشنواره را تعطیل کرد و یا با کمترین هزینه به صورت آنلاین برگزار کرد و بودجه را به بدنه سینما تزریق کرد.

او افزود: امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین وجود دارد اما شرط اصلی‌اش فراهم کردن زیرساخت‌ها است. هنوز فرصت فراهم کردن این زیرساخت‌ها وجود دارد. حتی می‌توان جشنواره را به صورت محدود برگزار کرد تا همه به فیلم‌ها دسترسی نداشته باشند. ما حتی می‌توانیم از تجربه دیگر کشورهای دنیا هم استفاده کنیم، به عنوان مثال برگزاری جشنواره تورنتو به صورت آنلاین می‌تواند نمونه‌ای باشد برای ما که از آن استفاده کنیم.

این تهیه‌کننده در ادامه خاطرنشان کرد: اگر برای فیلم‌های حاضر در جشنواره حفظ حقوق تولیدکنندگان تضمین شود قطعاً از جشنواره استقبال خواهد شد و در غیر این صورت برگزاری جشنواره به شکلی که سال‌های گذشته برگزار می‌شد هم تصمیمی منطقی نیست. من اگر خودم هم فیلمی آماده نمایش داشتم همین نظر را می‌دادم چرا که با وجود ویروس کرونا هیچ شور و اشتیاقی در بین مردم برای حضور در این جشنواره وجود ندارد و در این شرایط قطعاً فیلم‌ها هم دیده نمی‌شوند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تمشک» در پایان گفت: در این شرایط تصمیم منطقی جلوگیری از هزینه میلیارد تومانی برای برگزاری جشنواره است، اگر چنین بودجه‌ای وجود دارد بهتر است مسئولان آن را برای حمایت از افراد کم درآمد سینما در نظر بگیرند.

محمد متوسلانی: هر بودجه‌ای برای برگزاری جشنواره فجر صرف شود، یک بودجه هدر رفته است

محمد متوسلانی معتقد است در شرایطی که ویروس کرونا مشکلات متعددی برای سینما به وجود آورده و هیچ شوقی در جامعه برای برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود ندارد، هر بودجه‌ای که صرف برگزاری این جشنواره شود، یک بودجه هدر رفته است.

محمد متوسلانی کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در شرایطی که شاهد جان انسان‌ها در خطر است و یک بیماری همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده برگزاری جشنواره فیلم فجر هیچ منطقی ندارد چرا که برگزاری این رویداد در شرایط حاضر هیچ کمکی به سینما و مردم نمی‌کند؛ من هیچ خاصیتی در برگزاری آن نمی‌بینم.

متوسلانی خاطرنشان کرد: جشنواره امسال در صورت برگزاری نه مخاطبی خواهد داشت و نه می‌تواند هیچ یک از اهداف خود را دنبال کند. هر جشنواره یک سری اهدافی دارد که اگر امکان دنبال کردن این اهداف وجود نداشته باشد برگزاری آن کار عبث و بیهوده‌ای و جشنواره امسال چنین شرایطی دارد.

او افزود: مردم هم هیچ شوقی برای حضور در این جشنواره ندارند، قطعاً سینمادوستان هم حفظ جان و سلامتی‌شان را به دیدن فیلم ترجیح می‌دهند، وقتی جشنواره مخاطبی ندارد هیچ لزومی برای برگزاری آن وجود ندارد.

این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین برای افرادی که به تازگی فیلم ساخته‌اند و می‌خواهند فیلمشان دیده شود شاید کارکردی داشته باشد. به هر حال آن‌ها انتظار دارند فیلمی که ساخته‌اند دیده شود و شوق برگزاری جشنواره برای آن‌ها وجود دارد تا زحماتشان دیده شود اما بعید می‌دانم جشنواره آنلاین بتواند در این زمینه نتیجه‌بخش باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «کفش‌های میرزا نوروز» در ادامه گفت: جشنواره فیلم فجر هر سال با برگزاری‌اش سینما را در جامعه مطرح می‌کرد و به سینما رونق می‌داد و روی اکران فیلم‌ها هم تأثیری چشمگیر داشت اما امروز که آینده سینما مبهم است و فکر نمی‌کنم به زودی بتوان شرایطی مشخص برای آن متصور شد انرژی و بودجه برای برگزاری جشنواره صرف کردن کار اشتباه است و اگر اصرار به برگزاری وجود دارد برگزاری آنلاین می‌توان تا حدی راهگشا باشد.

او افزود: اگر بودجه‌ای برای برگزاری جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده بهتر است در جهت رونق سینما صرف شود چرا که امروز سینمای ما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که قطعاً رسیدگی به این مشکلات در اولویت بالاتری نسبت به برگزاری یک جشنواره وجود دارد. قطعاً در این شرایط هر بودجه‌ای برای برگزاری جشنواره فجر صرف شود یک بودجه هدر رفته است و مسئولان بهتر است به جای این کار به فکر کمک به سینماگرانی باشند که مشکلات اقتصادی زندگی‌ آن‌ها را در خطری جدی قرار داده است. امروز سینماهای کشور پس از مدت‌ها تعطیلی در وضعیتی هستند که حتی هزینه آب و برقشان را هم نمی‌توانند پرداخت کنند و در این شرایط منطق حکم می‌کند که به جای برگزاری جشنواره به این مشکلات بپردازیم.

حسن هدایت: جشنواره فیلم فجر می‌تواند به صورت آنلاین برگزار شود

حسن هدایت تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در این وضعیت بحرانی که شیوع ویروس کرونا زندگی همه ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده، حفظ سلامت مردم از همه چیز مهم‌تر است و الزامی به برگزاری جشنواره فیلم فجر احساس نمی‌شود.

هدایت تصریح کرد: وقتی جشنواره‌های معتبری چون جشنواره فیلم کن برای حفظ سلامت مردم برگزار نمی‌شود ما هم باید شرایط را درک کرده و اصراری به برگزاری جشنواره به سبک و سیاق سال‌های گذشته نداشته باشیم. جشنواره فیلم فجر می‌تواند به شکلی سمبولیک به صورت آنلاین برگزار شود؛ سازمان صداوسیما و پلتفرم‌های اینترنتی می‌توانند در یک همکاری این جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنند تا حداقل به این شکل چراغ جشنواره روشن بماند، حیات سینما حفظ شود و افراد در جریان اخبار و تولیدات قرار بگیرند.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: خطر پخش نسخه قاچاق فیلم‌های سینمایی در جریان برگزاری جشنواره به صورت آنلاین قابل جلوگیری است. لزومی ندارد فیلم‌ها به صورت کامل نمایش داده شوند، می‌شود از هر فیلم حدود 10 دقیقه که به انتخاب تهیه‌کننده و کارگردان صورت گرفته، نمایش داده شود و به شکلی سمبولیک چراغ جشنواره روشن بماند. در این صورت خطر پخش فیلم احساس نمی‌شود و هر جا که این 10 دقیقه انتخاب شده نمایش داده شود یک تبلیغ برای فیلم به حساب می‌آید چرا که قطعاً این بخش از بخش‌های چشمگیر و جذاب فیلم خواهد بود و حتی می‌تواند در زمان اکران فیلم هم به فروش آن کمک کند.

کارگردان فیلم سینمایی «گرداب»در پایان اظهاراتش تأکید کرد: در این شرایط در حالیکه فیلم‌ها مطرح می‌شوند می‌توان نشست‌های مجازی برای معرفی فیلم‌ها برگزار کرد که داستان هر اثر و مسائل پیرامون ساخت فیلم و... در این نشست‌ها می‌توانند، مطرح شوند. وقتی در کشور ما قانون کپی‌رایت وجود ندارد چاره‌ای جز این کار نیست چرا که با پخش آنلاین فیلم ممکن است به راحتی حقوق مادی و معنوی تولید‌کنندگان فیلم به سرقت برود.

علی‌اکبر ثقفی: هزینه برگزاری جشنواره فجر می‌تواند برای حل مشکلات سینما در نظر گرفته شود

علی‌اکبر ثقفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در شرایط فعلی و وضعیتی که امروز ویروس کرونا در کشور ایجاد کرده است به نظر من برگزاری جشنواره نمی‌تواند تصمیمی منطقی باشد. وقتی سینماها تعطیل هستند و اکثر مشاغل هم به همین شکل تعطیل شده‌اند نمی‌دانم برگزاری جشنواره چه لزومی دارد.

ثقفی تصریح کرد: برگزاری جشنواره به شکلی که هر سال برگزار می‌شد مثل این است که بگویند مسابقات فوتبال هم با تماشاگر برگزار شوند و این به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد. بسیاری از فیلمسازان در این مدت فیلم ساخته و آماده نمایش دارند که شاید جشنواره برایشان امیدی بوده که اگر برگزار نشود برای آن‌ها بسیار ناراحت‌کننده است اما برگزاری جشنواره ارزش این را ندارد که حتی یک نفر به دلیل آن به کرونا مبتلا شود و از دنیا برود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: به نظر من جشنواره‌ای که آنلاین برگزار شود را دیگر نمی‌توان جشنواره دانست. جشنواره‌هایی که آنلاین برگزار شدند هیچ بازخوردی نداشتند و فکر می‌کنم جشنواره فجر هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود و در واقع جشنواره آنلاین مخاطبی هم نخواهد داشت. وقتی مسابقات ورزشی مهم و جشنواره‌های سینمایی مهم در سراسر دنیا لغو می‌شوند ما نباید خود را تافته جدا بافته بدانیم. در حال حاضر باید اولویت برای همه ما حفظ جان و نابودی ویروس کرونا باشد.

او افزود: اگر اصرار بر برگزاری جشنواره وجود دارد باید وزارت بهداشت برگزاری آن را تأیید کند و تضمینی برای حفظ سلامت افراد حاضر در جشنواره ارائه دهد. ما وقتی اصرار داریم جشنواره برگزار شود باید هزینه‌ای که صورت می‌گیرد توجیه داشته باشد و با توجه به هزینه صورت گرفته بازخوردی شاهد باشیم. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه بازخوردی داشته و چند کودک و نوجوان از برنامه‌های این جشنواره بهره‌مند شدند؟ من فکر می‌کنم اگر هزینه برگزاری این جشنواره را صرف سینمای کودک می‌کردند یا حتی برای کودکان بی بضاعت در شهرستان‌ها تبلت خریده می‌شد، اتفاقات بهتری رخ می‌داد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» در ادامه تأکید کرد: برگزار جشن و جشنواره همیشه اتفاقی مثبت است و در وضعیتی که مردم شرایط روحی مساعدی ندارند اتفاقاتی از این دست می‌تواند به روحیه مردم کمک کند اما وقتی خطر جانی مطرح می‌شود و امکان اینکه برخی افراد با برگزاری این جشنواره جان خود را از دست دهند مطرح است، لزومی ندارد که جشنواره برگزار شود.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: در حال حاضر وقتی سالن‌های سینما تعطیل هستند و بالای 150 فیلم در صف اکران قرار دارند ما اولویت‌های دیگری در سینما داریم که باید آن‌ها را دنبال کنیم. برگزار نشدن جشنواره اتفاقی ناراحت‌کننده است اما ما چاره‌ای نداریم؛ هزینه برگزاری جشنواره می‌تواند به سینما تزریق شود و مشکلات سینماگران را با این بودجه می‌توان تا حدی حل کرد.

ابراهیم عامریان: برگزاری جشنواره فجر حتی به شکل نمادین، زنده بودن سینما را نشان می‌دهد

ابراهیم عامریان معتقد است برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت محدود، زنده بودن سینما را نشان می‌دهد.

ابراهیم عامریان تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: اشکالی در برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود ندارد اما قطعاً نمی‌توان انتظار داشت که این جشنواره مثل سال‌های گذشته برگزار شود؛ می‌توان به شکلی نمادین این جشنواره را برگزار کرد تا نشانی باشد برای اینکه بگوییم سینما زنده است.

عامریان خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر در سال جاری می‌تواند بسیار کوچک و اصطلاحاً جمع‌وجور برگزار شود و نهایتاً یک یا دو سالن هم می‌توان برای نمایش فیلم‌ها اختصاص داد تا فیلم‌ها دیده شوند و درباره نقاط ضعف و نقاط قوت آثار بحث شود.

این تهیه‌کننده درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین گفت: در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره به صورت آنلاین وجود ندارد. تجربه اکران آنلاین به ما ثابت کرد که هر فیلم پس از پخش در فضای مجازی به راحتی به صورت قاچاق در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

او در پایان گفت: بنابراین وقتی خطر پخش فیلم‌ها به صورت قاچاق وجود دارد طبیعی است که هیچ فیلمسازی حاضر نشود فیلمش در جشنواره‌ای که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، حضور داشته باشد. به نظر من جشنواره آنلاین برای سینمای ما منطقی نیست و اصلاً نمی‌تواند پیشنهاد خوبی باشد اما جشنواره فیلم فجر در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلای افراد به این ویروس می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و محدودیت‌های از این دست برگزار شود.

بهمن کامیار: می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در زمانی مناسب جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد

بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: من با برگزاری جشنواره فیلم فجر موافقم اما قطعاً نباید اصراری به برگزاری به شکلی که هر سال برگزار می‌شد در همان زمان همیشگی امکانپذیر نیست چرا که امروز شرایط همه چیز تغییر پیدا کرده و نمی‌توان انتظار داشت که جشنواره فیلم فجر برخلاف همه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا تغییری نداشته باشد.

کامیار تصریح کرد: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین هم جذابیتی ندارد و اگر قرار است جشنواره برگزار شود بهترین اتفاق این است که به صورت حضوری با تغییراتی در جهت حفظ سلامت افراد در زمانی مناسب برگزار شود.

او افزود: در حال حاضر اگر وضعیت به همین شکل باشد قطعاً امسال امکان برگزاری جشنواره فجر وجود ندارد و می‌توان جشنواره را به زمان دیگری موکول کرد. ممکن است پس از عید نوروز اوایل سال 1400 شرایط کمی بهتر از امروز باشد و استثنائاً می‌توان بخش ملی و بین‌المللی این دوره از جشنواره را مثل چند سال پیش همزمان با هم برگزار کرد.

این تهیه‌کننده در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی بسیاری از فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفته‌اند به دلیل مساعد نبودن شرایط و تعطیلی اجباری پروژه‌ها هنوز به مرحله تولید نرسیده‌اند یا در میانه راه متوقف شده‌اند. اگر زمان برگزاری جشنواره را به زمان بعد‌تری موکول کنند امکان آماده شدن فیلم‌های بیشتری برای حضور در این رویداد سینمایی فراهم می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «در وجه حامل» درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین گفت: برگزاری جشنواره به صورت آنلاین برای صاحبان آثار بسیار خطرناک است، نمی‌دانم مسئولان برگزاری جشنواره می‌توانند زیرساخت این را فراهم کنند که فیلم‌ها به سرقت نروند یا خیر اما اگر قرار است فیلم‌ها در بستر اینترنت نمایش داده شوند باید تضمینی وجود داشته باشد. اگر فرض را بر این بگذاریم که این بستر فراهم می‌شود به نظر من باز هم جشنواره آن شور و حال و جذابیت لازم را نخواهد داشت. فیلم دیدن در جشنواره در سالن سینما، در کنار مخاطبان و ایجاد بحث و تبادل نظر در فضای جشنواره است که جذابیت دارد و حذف این مسائل از این رویداد جذابیت آن را به حداقل می‌رساند.

او افزود: در برگزاری آنلاین جشنواره ارزش‌های فنی و هنری بسیاری از فیلم‌ها نادیده گرفته می‌شود. اگر قرار باشد سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با این شرایط به صورت آنلاین حضور داشته باشد بعید می‌دانم با مخاطراتی که وجود دارد فیلمم را به جشنواره بفرستم.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: احتمالاً فیلم سینمایی «زمستان بود» تا زمان برگزاری جشنواره آماده نمایش می‌شود اما تولید فیلم «یک بغل دریا» به کارگردانی خودم را به دلیل شرایطی که وجود دارد تعطیل کرده‌ایم و قطعاً تا زمان برگزاری جشنواره آماده نخواهد شد.

حسن توکل‌نیا: اگر وضعیت تهران از حالت قرمز خارج شود می‌توان جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد

حسن توکل‌نیا تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: اگر هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر صرف جبران خسارت‌های وارد شده به اهالی سینما شود و به اقشاری که از نظر مالی بضاعت چندانی ندارند و گرفتار مشکلات معیشتی بسیاری هستند بهتر است جشنواره برگزار نشود و این اتفاق رخ دهد.

توکل‌نیا تصریح کرد: البته قابل درک است که اسپانسرها برای برگزاری جشنواره حاضر به سرمایه‌گذاری هستند و در صورت عدم برگزاری بودجه‌ای از سوی اسپانسرها پرداخت نمی‌شود، به همین دلیل نمی‌توان بودجه برگزاری را برای حل مشکلات سینماگران در نظر گرفت؛ بنابراین در این شرایط بهتر است جشنواره برگزار شود چرا که برگزاری آن می‌تواند برای اهالی سینما روحیه‌بخش باشد و طراوت و شادابی به سینمای ایران تزریق کند. به نظر من در این شرایط برگزاری جشنواره چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری و غیر آنلاین می‌تواند اتفاق خوبی برای سینمای ایران باشد.

او افزود: اگر وضعیت تهران از حالت قرمز و خطرناک خارج شود جشنواره را می‌توان به صورت حضوری برگزار کرد اما صلاحیت این تصمیم‌گیری قطعاً با سینماگران نیست و باید ستاد مبارزه با ویروس کرونا آن را مشخص کند. وقتی مترو، رستوران‌ها و... به فعالیت خود ادامه می‌دهند چه لزومی دارد که سینما تعطیل باشد؟ در زمان کوتاهی که در سال جاری سینماها به فعالیت خود ادامه می‌دادند پروتکل‌های بهداشتی با دقت و وسواس اجرا می‌شدند و کسی از رفتن به سینما کرونا نگرفت؛ به نظر من کنترل وضعیت بهداشتی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌های سینما امکانپذیر است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی 2» در ادامه خاطرنشان کرد: قطعاً برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین انتظار می‌رود مسئولان برگزاری جشنواره ترفندی به کار ببرند که احتمال پخش نسخه قاچاق فیلم به حداقل برسد. قطعاً اگر این تضمین به وجود نیاید کمتر فیلمسازی به حضور در جشنواره فیلم فجر رغبت خواهد داشت. من هم در این شرایط قطعاً میلی به حضور فیلمم در جشنواره فجر نخواهم داشت.

سینماگرانی که امسال فیلم‌هایی آماده نمایش دارند با توجه به راهکارهای متفاوت برای برگزاری جشنواره اعم از برگزاری حضوری یا آنلاین بیش از هر چیز ترجیح می‌دهند که جشنواره فیلم فجر به صورت حضوری برگزار شود، چرا که قطعاً برگزاری آنلاین این رویداد سینمایی می‌تواند خطر قاچاق فیلم را به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر به صورت حضوری و محدود برگزار می‌شود خطر قاچاق فیلم‌ها دیگر وجود ندارد و سینماگران بیشتری شاید تمایل داشته باشند که فیلمشان در این دوره از جشنواره حضور داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز