گفت‌وگوی ویژه هفته؛

بهاره رهنما: آثار سینمایی و تلویزیونی می‌توانند به بهتر شدن شرایط روحی جامعه کمک کنند

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۲۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۷۵۵
بهاره رهنما: آثار سینمایی و تلویزیونی می‌توانند به بهتر شدن شرایط روحی جامعه کمک کنند
بهاره رهنما با اشاره به اینکه حدود سه یا چهار سال آینده جامعه با ویروس کرونا درگیر خواهد بود تأکید کرد که سلامت روان مردم در این شرایط در خطر است و آثار سینمایی و تلویزیونی می‌توانند به بهتر شدن وضعیت روحی جامعه کمک کنند.

بهاره رهنما کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: طبق گفته دانشمندان و آنچه که از اخبار و رسانه‌ها می‌توان برداشت کرد ما حدود سه یا چهار سال با ویروس کرونا درگیر خواهیم بود و حتی اگر واکسن این ویروس کشف شود هم نمی‌توان امیدوار بود که خیلی زود طی چند روز یا چند ماه مشکل کرونا حل شده و این ویروس از بین برود.

رهنما خاطرنشان کرد: در این شرایط که مردم با این ویروس قرار است سال‌ها مبارزه و زندگی کنند و محدودیت‌هایی که شیوع کرونا برای آن‌ها به وجود آورده، سلامت روان مردم در خطر است و آثار سینمایی و تلویزیونی هم به عنوان محصولات فرهنگی هنری می‌توانند در کنار مردم قرار گرفته تا تحمل این روزها را آسان‌تر کنند. نمی‌توان انتظار داشت که پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تعطیل شوند اما هیچ بازیگر یا دیگر دست‌اندرکاران تولید آثار را نباید مجبور به حضور در سر صحنه کرد.

او افزود: قطعاً اهالی سینما با در نظر گرفتن خطراتی که برایشان وجود دارد حضور در یک پروژه را می‌پذیرند اما برخی افراد از جمله بازیگران پیش از کرونا با پروژه‌ها قرارداد بسته‌اند و امروز که این شرایط ویژه به وجود آمده مجبور هستند خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرند و مقابل دوربین حاضر شوند. به نظر من در این شرایط ویژه بهتر است برای حفظ سلامت خود و اطرافیانمان نسبت به مسائل مختلف منعطف باشیم و شرایط را درک کنیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: من سر فیلمبرداری یک فیلم سینمایی به کرونا مبتلا شدم، واقعاً بیماری وحشتناکی است و روزهای سختی را گذراندم که خوشبختانه خطر از سرم گذشت اما با این حال فکر می‌کنم تعطیلی نمی‌تواند راهگشا باشد چرا که طبق اعلام منابع خبری معتبر ما حدود سه یا چهار سال با کرونا درگیر خواهیم بود و حتی ممکن است پس از کشف واکسن کرونا همچنان این درگیری تا سالیان سال به شکل‌های مختلف وجود داشته باشد پس ما با یک محدوده زمانی کوتاه مواجه نیستیم که بخواهیم با تعطیلی در مقطعی مشخص شیوع بیماری را از بین ببریم و تعطیلی چند ساله هم امکانپذیر نیست.

بازیگر فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» در ادامه گفت: پروژه‌هایی که در دوران کرونا در آن‌ها حضور داشتم واقعاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. افراد همزمان آفیش نمی‌شدند و در پروژه «عاشقانه 2» هم هر روز توسط تب‌سنج و... علائم ابتلا به کرونا را چک می‌کردند و حتی تست هم گرفته می‌شد. کار در دوران کرونا واقعاً سخت‌تر شده و هزینه تولید برای تهیه‌کننده‌هایی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند بسیار بالا رفته است. در چند پروژه‌ای که من حضور داشتم واقعاً پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد؛ قطعاً تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای که نام و اعتبارشان برایشان مهم است بی ‌گدار به آب نمی‌زنند و اگر شرایط امکان حفظ پروتکل‌های بهداشتی وجود نداشته باشد پروژه‌ را تعطیل می‌کنند.

رهنما در پاسخ به این پرسش که در دوران کرونا چقدر از فرصت‌های به وجود آمده برای بالا رفتن میزان استفاده مردم از محصولات فرهنگ اعم از کتاب، فیلم، سریال و... استفاده شد، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه ما اهل برنامه‌ریزی نیستیم و حتی از موفقیت کشورهای دیگر در زمینه‌های مختلف الگو نمی‌گیریم در دوران کرونا هم برای بهره‌مند شدن از امکان بالا بردن میزان استفاده از محصولات فرهنگی از این فرصت استفاده نکردیم. من به شخصه در صفحه اینستاگرام خودم زمانی که وحشت ابتلا به کرونا بسیار بیشتر از امروز بود کتابخوانی کردم، به صورت لایو با پزشکان متخصص و صاحب‌نظر صحبت کردم تا اطلاعات لازم به مردم منتقل شود و حتی زمانی که به این بیماری مبتلا شدم سعی کردم در ویدئوهای زنده صفحه اینستاگرامم با مردم صحبت کنم و از تجربیاتم بگویم اما قطعاً برای تأثیرگذاری بیشتر مدیریت‌های کلان باید تصمیم بگیرند که رسانه‌ای بسیار پرمخاطب‌تر از صفحه اینستاگرام یک بازیگر در دست دارند. مسئولان در رسانه‌های مختلف به خصوص صداوسیما باید بدانند که در کنار خطر کرونا، سلامت روان مردم هم در خطر است و در این زمان می‌توانند با برنامه‌ریزی درست و پخش برنامه‌های مناسب به مردم برای حفظ روحیه‌شان کمک کنند.

این بازیگر در پایان اظهار داشت: به تازگی یک مجموعه مستند 15 قسمتی به نام «آفرود مزه‌ها» ساخته‌ام که به زودی در فضای مجازی منتشر می‌شود. سریال «دختران صفویه» هم در مرحله پیش‌تولید است که به زودی ساخت این سریال را هم آغاز خواهیم کرد.

گفتنی است، بهاره رهنما هفته پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت و در هفته‌ای که گذشت با پخش قسمت جدید مجموعه «شام ایرانی» جمله‌ای که در این برنامه بیان می‌کند توهین به یکی از اقوام ایرانی برداشت شده و برایش حاشیه‌ساز شد.

در قسمت اخیر مجموعه «شام ایرانی» که به کارگردانی سعید ابوطالب تولید شده، بهاره رهنما که میزبان مریم امیرجلالی، فلور نظری و شهرزاد کمال زاده است، در دیالوگی  عنوان می کند که «ماشالله دخترای امروزی سر و وضع شان نیکول کیدمنه و طرز فکرشون لر».

 بهاره رهنما در واکنش به انتقادات مردمی نسبت به جمله گفته شده توسط این بازیگر در برنامه «شام ایرانی» توضیحاتی در قالب یک پیام صوتی منتشر کرد.

به گزارش برنا، بهاره رهنما در این پیام صوتی اظهار داشت: من رگ و ریشه‌ای مشترک با لر زبان‌های کشور دارم، پدر و مادر من و همچنین خودم در اراک به دنیا آمده‌ایم. سوءتفاهمی که رخ داده فقط یک موج است برای تفرقه افکندن بین مردم و هنرمندانی که از بطن مردم آمده‌اند، به خصوص افرادی مثل من که به جامعه بیشتر توجه نشان می‌دهند، در فعالیت‌هایی که به عموم مردم مربوط می‌شود مشارکت دارند و این را وظیفه خود می‌دانند؛ مثل سیل‌های اخیر، زلزله‌هایی که رخ داد، کمپین‌هایی که من برای حمایت از بانوان بدسرپرست راه‌اندازی کردم.

او افزود: من هیچ‌گاه قصد توهین به هیچ قومیتی در ایران را نداشتم، اشاره من در ویدئویی که حاشیه‌ساز شده به قوم لر نبوده، متأسفانه خیلی از دوستان و فعالان لر زبان به خوبی گوش نداده‌اند؛ اشاره من به فیلم «دختر لر» است که اولین فیلم ناطق سینمای ایران است و خیلی قدیمی است. یعنی من به قدمت یک فیلم اشاره کردم و بعد به فیلم‌های امروزی، آن هم نه اینکه من اشاره کنم من در این بخش از مجموعه «شام ایرانی» دارم نقش یک خواهر شوهر خیلی کم عقل و عصبی را بازی می‌کنم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: در واقع ما در این صحنه مشغول نمایش بازی کردن هستیم؛ ما آنجا نمایش بازی می‌کردیم، نقش‌ها تقصیم شد و سپس شروع کردیم به بداهه دیالوگ گفتن؛ یعنی این هیچ ربطی به دیدگاه من ندارد، من در نقش یک انسان عصبی و کم فهم داشتم به عروس جدید طعنه می‌زدم. آیا اگر یک نفر نقش یک انسان فاسد را بازی کند اینگونه برداشت می‌شود که او واقعاً فردی فاسد است؟

این بازیگر گفت: امیدوارم صدای من را همه بشنوند و اتفاقی رخ ندهد که افرادی مثل من که اینقدر قلبشان برای کارهای خیر و مردمشان می‌تپد گوشه‌ عزلت بگیرند. غیر از خدا از چیزی نمی‌ترسم و نیازی نیست که بخواهم دروغ بگویم یا چیزی را پنهان کنم. خواهش می‌کنم کسانی که برایشان مهم است قسمت اول شام ایرانی را ببینند و متوجه شوند که این بخش یک بخش نمایشی بوده و حتی در این بخش هم ما هیچ شوخی با اقوام لُر نکردیم؛ ما قدمت قدیمی‌ترین فیلم سینمای ایران را با فیلم‌های امروزی قیاس کردیم که آن هم دیدگاه من نیست و دیالوگی بود که در نقش آن فرد عصبی گفتم.

رهنما در پایان اظهار داشت: امیدوارم خدا به همه ما صبر دهد، من متأسفانه پیام‌هایی دریافت می‌کنم که در آن‌ها به قتل تهدید می‌شوم. من همه این پیام‌ها را جمع‌آوری کرده‌ام و در اختیار وکیلم قرار دارد. اگر این ماجرا ادامه داشته باشد مجبور می‌شوم این پیام‌ها را منتشر کنم چرا که این پیام‌ها هیچکدامشان از سوی افراد غیر حقیقی نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز