مدیر روابط ‌‌عمومی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در برنامه "تهران۲۰" خبر داد:

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پی طراحی سکویی ملی برای آموزش مجازی/ اجرای‌شدن سند۲۰۳۰ یک غفلت بود و نه نفوذ/ شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در ماه‌های اخیر احیاء شده است

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۱۱:۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۱۰۱۳۸۷
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پی طراحی سکویی ملی برای آموزش مجازی/ اجرای‌شدن سند۲۰۳۰ یک غفلت بود و نه نفوذ/ شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در ماه‌های اخیر احیاء شده است
مدیر روابط‌عمومی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در برنامه از برنامه این شورای برای طراحی سکویی ملی برای آموزش مجازی در کشور خبر داد.

به گزارش برنا، عباس میرزاحسینی، مدیر روابط عمومی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه چهارشنبه 19 آذرماه به‌مناسبت سالگرد تشکیل این نهاد انقلابی با حضور در برنامه زنده تلویزینی"تهران20" در پاسخ به سوال مروی، مجری برنامه مبنی بر ضرورت تداوم فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از حدود 40 سال، گفت: در ابتدای انقلاب، ستادی تحت عنوان انقلاب فرهنگی برای ساماندهی دانشگاه‌ها تشکیل شد اما از سال 1363 با پیشنهادی مقام معظم رهبری که آن زمان، رئیس‌جمهور بودند به حضرت امام(ره) ارائه شد و بر اساس آن پیشنهاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختار علم و فرهنگ کشور طراحی شد.

او افزود: در عمر ۳۶ ساله شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در حوزه علم و فرهنگ، در مواردی، به دلیل تصمیماتی که از جانب مجلس‌ها و نهادهای سیاست‌گذار انجام شده، علم و فرهنگ، مهجور واقع شده است و تدبیر تشکیل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، باعث شد تا کشور از این حوزه غافل نباشد و این موارد، همواره در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.

میرزاحسینی با بیان اینکه، زمانی‌که جشن چهل سالگی انقلاب را می‌گرفتیم، بیشترین افتخارات ما در حوزه علم و فناوری بود و دانشمندان جوانی که امروز در کشور داریم، حاصل تدبیری است که در سال‌های آغازین انقلاب اتفاق افتاد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در احکامی که صادر کرده‌اند، چند ماموریت را برای شورا تعریف کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به، طراحی و تدوین، سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اشاره کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تصویب سند 2030 گفت: یکی از سه ماموریتی که مقام معظم رهبری برای شورای برشمرده‌اند، تدوین سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بود که در سال 1390 رونمایی شد؛ ایشان، تدوین این سند را از آرزوهای بدو انقلاب و نسخه‌ای شفابخش خواندند؛ اجرایی‌سازی و پیگیری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شورای‌عالی آموزش و پروش سپرده شد؛ اتفاقاتی نیز در این راستا افتاد و تحولاتی در حوزه اجرایی‌سازی سند شاهد بودیم. مواردی نظیر سند2030 غفلت‌هایی است که بعضا پیش می‌آید و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری نیز نسبت به اجرایی شدن این سند هشدار داده بودند. اکنون نیز در میان مدیران و کادر آموزش و پرورش، تمایلی برای اجرای این سند وجود ندارد؛ چیزی که در برنامه آموزش و پرورش قرار دارد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و زمانی که نسخه‌ای نظیر این سند برخورداریم، می‌توانیم سند2030 را کنار بگذاریم و این شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که این سند را طراحی کرده است و امروز دستمان پر است که اگر بیگانگان در پی تجویز نسخه‌ای هستند ما در برابر آن نسخه‌ای بومی برای تعلیم و تربیت خود داریم.

میرزاحسینی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در ماه‌های اخیر برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، احیاء شده و چند مصوبه خوب نیز داشته است. مواردی نظیر ساماندهی جذب منابع انسانی در آموزش و پرورش که اخیرا به تصویب رسید، یکی از اقدامات این شورای تخصصی است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر ساماندهی فضای مجازی نیز گفت: اهمیت فضای مجازی به حدی است که شورایی مستقل و هم‌وزن با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌نام شورای‌عالی فضای مجازی به این منظور تشکیل شد؛ اما برخی موضوعات میان این دو شورا مشترک است؛ یکی از این موارد، آموزش‌های مجازی در دوران کرونا است. یکی از کارهایی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پی آن است، طراحی پلتفرمی ملی برای آموزش کشور است. این پلتفرم شامل چهار زیرمجموعه خواهد بود و با هم‌افزایی دستگاه‌هایی نظیر آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت علوم و ... ما می‌توانیم در آموزش مجازی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم.

مدیر روابط‌عمومی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که وظیفه این شورا طراحی اپلیکیشن است یا سیاست‌گذاری، گفت: وظیفه شورا، رگولاتوری و طراحی کلان است؛ این شورا هم در موضوعات علم و فناوری و هم موارد مرتبط با فرهنگ، تصمیم‌گیر است. موضوع آموزش نیز یکی از مواردی است که شورا برای اینکه در آن، زیرساخت‌ها را طراحی کنیم، نقش تنظیم‌گری دارد و به‌دنبال تدوین سیاستی کلان برای طراحی سکویی ملی است تا کشور ما در حوزه آموزش مجازی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. این مصوبه هنوز به تصویب نرسیده است اما با تصویب آن، در سال‌های آینده خواهید دید که چه مزایایی برای کشور دارد.

او همچنین، تشکیل ستاد مهندسی فرهنگی در دوره اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را از اتفاقات خوب در این حوزه برشمرد و گفت: این ستاد که از ستادهای تخصصی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است در یک سال اخیر 21 مصوبه داشته است و ان‌شاءالله در سال آینده خواهید دید که در حوزه فرهنگ نیز شاهد مصوبات بسیار خوبی خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز