«ده فرمان اقتباس» برای اصلاح تئاتر

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۱۰:۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۱۰۴۰۱۹
«ده فرمان اقتباس» برای اصلاح تئاتر
«ده فرمان اقتباس»، نوشته سامی صالحی ثابت پژوهشگر و کارگردان تئاتر توسط انتشارات پیام چارسو منتشر شد.

به گزارش برنا، «ده فرمان اقتباس» نوشته سامی صالحی ثابت پژوهشگر و کارگردان تئاتر توسط انتشارات پیام چارسو به مدیریت پژند سلیمانی به ‌چاپ رسید.

«ده فرمان اقتباس» ویژه کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان است و نگاه تخصصی به ۲ مقوله اقتباس و تالیف در تئاتر دارد. کتاب پس از بررسی تاریخچه اقتباس در غرب و ایران و نگاهی به معتبرترین نظریه‌های اقتباس در تئاتر جهان در گام نخست سعی به شناخت و اصلاح غلط‌های رایج تئاتر ایران در ۲ حوزه کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی با محوریت اقتباس داشته و در گام بعدی با معرفی معیارهای جهانی، مبانی کلیدی اقتباس و تالیف تئاتر را تبیین و شرح کرده است.

«ده فرمان اقتباس» یک کتاب نظریه و تئوری صرف نیست بلکه کتاب جامع راهنما و کتاب کار است. از این رو در این کتاب تمرینات ویژه‌ای برای مهارت‌ورزی علاقه‌مندان ۲ حوزه کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی در نظر گرفته شده است. ۱۰ فرمان یا همان ۱۰ متغیر کلیدی تالیف و اقتباس در تئاتر و ماتریس‌های شکل گرفته از رابطه چند سویه این ۱۰ فرمان با هم، به طور مبوسط و با ذکر مثال‌هایی از چهار شاهکار جهانی اقتباسی از شخصیت شبه تاریخی هملت و سه شاهکار جهانی اقتباسی از شخصیت افسانه‌ای ادیپ شرح داده شده‌اند.

این کتاب فارغ از خطاها و کاستی‌های ناگزیرش، انعکاس زاویه دید یک هنرمند تئاتر ایران امروز است که سعی کرده نتیجه ۹ سال پژوهش نظری و عملی خود در گروه نمایشی بچه‌های شاهکار را مکتوب و ثبت نماید. از این رو پنج اقتباس مهم گروه همراه با مطالعات اجرا، ماتریس‌های اقتباس، طرح اجرا و یک نمایشنامه اقتباسی گروه در این کتاب گنجانده شده تا خواننده ایرانی و جهانی کتاب مصادیق و بازتاب عینی نظریه‌پردازی و تجربه اندوزی نگارنده را ببیند.

کتاب در ۲۴۰ صفحه و با قیمت ۴۳ هزار تومان توسط پخش چشمه، توزیع خواهد شد.

 

نظر شما