همه حواشی و متن «قورباغه»/ پلیس‌کُشی یا مشکل از سرمایه‌گذارست؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۱:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۶۷۶
همه حواشی و متن «قورباغه»/ پلیس‌کُشی یا مشکل از سرمایه‌گذارست؟
سریال نمایش خانگی «قورباغه» پس از حواشی فراوان، این بار با دستور مقام قضایی متوقف شده و تکلیف آن روشن نیست.

به گزارش روی خط برنا، ۲۴ آذرماه بود که در آستانه توزیع قسمت اول مجموعه نمایش خانگی «قورباغه» برای چندمین بار در ماه‌های اخیر این سریال با حواشی مواجه شد و یک بار دیگر پخش آن به تعویق افتاد. گزارش حاضر به مرور سریع حواشی این مجموعه می‌پردازد.

دستمزد میلیاردی نوید تکذیب شد

اردیبهشت ماه ۹۸ نخستین حاشیه سریال «قورباغه» رقم خورد. یک کانال تلگرامی تندرو در گزارشی مدعی شد اقدام اعتراض نوید محمدزاده و غیبت در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم، نوعی نمایش بوده است و دلیل واقعی این غیبت، قرارداد چندین میلیاردی مابین این بازیگر و سرمایه‌گذار «قورباغه» برای یک سال بازی نکردن محمدزاده در فیلم‌های سینمایی بوده است.

نوید محمدزاده در نشست خبری فیلم «سرخ‌پوست» در سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، در اظهارنظری که به اعتراضی غیرصریح علیه داوری تعبیر شد، گفته بود: قطعا سال آینده در جشنواره فجر فیلم نخواهم داشت. چون فکر می‌کنم برای دیدن یکسری زحمت‌ها و تفاوت‌ها، لازم است یک سال من را در جشنواره فجر نبینند.

اگرچه گزارش یادشده با تکذیب شرکت تصویرگستر پاسارگاد همراه شد، اما حواشی این مجموعه پایان نیافت و البته نوید محمدزاده نیز یک سال در هیچ فیلم سینمایی بازی نکرد که به غیبت او در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر منجر شد.

ابهام در سرمایه‌گذار سریال

از آنجا که مجموعه نمایش خانگی «قورباغه» با حضور ستاره‌هایی مانند نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی و هومن سیدی ساخته می‌شد، زمزمه‌هایی درباره سرمایه‌گذار این پروژه پرخرج به وجود آمد و حتی نام محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذار متمول و تازه‌وارد سینما به میان آمد. با این حال شراکت و نزدیکی علی اسدزاده تهیه‌کننده «قورباغه» با سیدمحمد امامی، نگاه‌ها را به سمت این متهم اقتصادی برد.

با وجود تکذیب‌های جداگانه امامی و اسدزاده نسبت به این اخبار، مساله سرمایه‌گذاری امامی و شرکت تصویرگستر پاسارگاد در این پروژه همچنان مطرح است. ادعای امامی مبنی بر آن که همزمان با حضور در دادگاه، یک سریال و ۳ فیلم سینمایی در حال ساخت دارد، به این گمانه دامن زده است. این در حالی است که از پلتفرم نماوا به عنوان سرمایه‌گذار این سریال نام برده می‌شود.

آغازگر اختلافات پلتفرم‌ها

نام مجموعه نمایش خانگی «قورباغه» به عنوان سرآغاز اختلافات اخیر دو پلتفرم شاخص وی‌اودی کشور نیز شنیده شده است. در حالی که بر اساس پیش‌برد طرح اکران آنلاین به صورت مشترک میان فیلیمو و نماوا، به نظر می‌رسید رابطه این دو پلتفرم حسنه است، اما با انتشار یک استوری تند واتساپی از سوی علی اسدزاده تهیه‌کننده «قورباغه»، اختلاف پلتفرم‌ها عیان شد. این اختلاف در روزهای گذشته به بحث‌هایی درباره سریال‌های انحصاری فیلیمو و نماوا در محافل سینمایی و رسانه‌های نزدیک به دو پلتفرم دامن زده است که اختلافات دو طرف را به وضوح نشان می‌دهد.

تعویق‌های چند باره

صفحه اینستاگرام مجموعه «قورباغه» از روزهای آغازین تصویربرداری، «بهار ۹۹» را به عنوان زمان توزیع این سریال معرفی می‌کرد. در حالی که تصویربرداری سریال ۱۵ قسمتی «قورباغه» در ابتدای شیوع کرونا، کمتر از ۳ ماه متوقف شد، به نظر می‌رسید انتشار آن در تابستان آغاز شود، اما بدون اطلاع‌رسانی رسمی، توزیع سریال به تعویق افتاد.

در نهایت اواخر مهرماه به صورت رسمی اعلام شد که تاریخ آغاز انتشار سریال، ۳ آذرماه خواهد بود، اما ۲۱ آبان ماه هومن سیدی کارگردان «قورباغه» با انتشار نامه‌ای تند خطاب به رییس سازمان سینمایی، خبر از تعویق پخش این مجموعه به دی ماه، بنا بر نظر این سازمان داد و از حسین انتظامی پرسید که آیا این سریال توقیف شده است یا خیر.

سیدی در این نامه همچنین اعلام کرد که یک بار نیز آبان ماه به عنوان زمان انتشار «قورباغه» تعیین شده بود: این سریال مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده. به هر ترتیب اعلام رسمی پخش به «آبان» موکول شد که باز به دلایلی ارشاد از ما درخواست کرد که تاریخ پخش را به «آذر» موکول کنیم که در نهایت دلخوری به حقِ مخاطبان را در پیش داشت که تیم سریال را بی‌برنامه خطاب کرده‌اند.

سپس روابط عمومی سازمان سینمایی در اقدامی نامتعارف، به وسیله یک استوری کوتاه اینستاگرامی، اعلام کرد: سریال قورباغه پروانه نمایش دارد و از دوشنبه ۲۴ آذر عرضه می‌شود.

ماجرای مامور نیروی انتظامی

به تازگی نیز ماجرای شهادت یک مامور نیروی انتظامی در این سریال حاشیه‌ساز شده است. روزنامه کیهان در روز انتشار قسمت اول «قورباغه» در خبری نوشت: این اثر، یکی از خشن‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که در نخستین قسمت مخاطب خود را به پلیس‌کُشی‌ ترغیب و تشویق می‌کند! نقطه عطف روایت قسمت اول این سریال، کشته شدن مامور انتظامی ‌است و این ماجرا طوری طراحی شده که مخاطب به این کار تشویق می‌شود!

در پی این اتفاق، ساعتی پیش از انتشار قسمت اول این سریال، صفحه اینستاگرام نماوا در اطلاعیه‌ای از توقیف موقت این سریال خبر داد و نوشت: پخش این سریال علی‌رغم صدور پروانه نمایش از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، اخذ مجوز از «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)»، دریافت تایید از «موسسه ناجی هنر»، فعلا به دستور قضایی (به منظور پایش و نظارت) متوقف شده است.

حال مشخص نیست تکلیف سریال «قورباغه» چه خواهد بود و آیا توقیف با دستور مقام قضایی، با اصلاحیه‌هایی رفع خواهد شد یا کار نظارت بر این سریال به درازا خواهد کشید.

مصطفی قاسمیان/ منبع: صبا

 

نظر شما