گزارش هفته؛

منتقدان درباره آثار پاییزی تلویزیون چه گفتند؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۷ - ۰۷:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۸۷۶
منتقدان درباره آثار پاییزی تلویزیون چه گفتند؟
آثار تلویزیونی همچون «از سرنوشت 3»، «صفر بیست و یک» و «خانه امن» از مطرح ترین سریال های سیما هستند که در پاییز سال جاری مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند که بحث ها و تحلیل های زیادی در این باره از سوی منتقدان و کارشناسان مطرح شد.

طی روزهای اخیر پخش سریال های تلویزیونی«از سرنوشت 3» و «صفر بیست و یک» به پایان رسید و پخش قسمت های پایانی سریال «خانه امن» همچنان ادامه دارد.

این آثار در پاییز سال جاری از مطرح ترین سریال های سیما هستند که بیش از دیگر آثار تلویزیون مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند. «از سرنوشت» به عنوان سریالی چند فصلی که مدت زیادی از پخش آن می گذرد توانست توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند و« صفر بیست و یک» جواد رضویان و سیامک انصاری بر خلاف انتظار ها نتوانست آن طور که باید، رضایت مخاطبان را در پی داشته باشد اما شاید این روز ها مطرح ترین و پر مخاطب ترین سریال سیما «خانه امن» باشد که قصه ای ملتهب با موضوعی جنایی، سیاسی و امنیتی را روایت می کند.

در گفت و گو با چند منتقد سریال های پاییزی تلویزیون را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می خوانید:

حسین سلطان محمدی: "خانه امن" آمیخته با تخیل و واقعیت/مردم ایران باور کنند قدرت امنیتی کشورشان را!

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در خصوص سریال خانه امن به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: فیلمنامه سریال خانه امن با واقعیت و تخیل آمیخته شده که این شکل طبیعی آن است درواقع این سریال با رویداد های واقعی، تخیل تصویری، القای ایده و هدف، شکل باور پذیری به خود داده است چرا که این نوع سریال های امنیتی لزوما مانند مستندات امکان این که پرونده و داستان باز شود را ندارند و وقتی که همچین امکانی میسر نباشد به اصطلاح مبنا را اصل واقعه قرار می دهند.

او ادامه داد: اگر چه که ممکن است زیاد از این نوع سریال ها خوشمان نیاید و فکر کنیم  خیلی بزرگ نمایی می کنند اما اثر تصویری می تواند اغراق یا بزرگ نمایی داشته باشد مانند خیلی از آثاری که در غرب توزیع می شود. درواقع این ها یک نوع قاعده ی پذیرفته شده است که باید این نوع اغراق ها را داشته باشد.

سلطان محمدی افزود: ما نیاز داریم که از این نوع سریال ها مانند گاندو و خانه امن بیشتر ساخته شود که مردم ایران باور کنند قدرت امنیتی کشور واقعا وجود دارد و با دشمن برخورد می شود.

او در پایان گفت: هر چند که در این سریال ؛ فیلم برداری، دیالوگ، ضرب آهنگ تصویر و سریال، موسیقی و باز سازی لوکیشن و مکان می توانست قوی تر باشد اما در هر صورت سریال خوبی است.

حسین سلطان محمدی: "صفر بیست و یک" یک مهران مدیری کم داشت!

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در خصوص سریال «صفر بیست و یک» به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: دو چهره ی سرشناس این سریال مانند سیامک انصاری و جواد رضویان ما را یاد سابقه ی تصویری درخشان سریال های مهران مدیری می اندازد اما متاسفانه این بازیگران آن طور که باید در این سریال نقش آفرینی نکردند و زمانی که این سریال ها را با "صفر بیست و یک" قیاس می کنیم فاصله ی خیلی زیادی را درآن می بینیم.

او افزود: این دوستان با روی آوردن به این سریال مخاطب را جذب خود نکرده اند و همین باعث شد این سریال کم هیاهو و مورد انتقاد رسانه واقع شود. مهران مدیری هنگامی که شروع به ساختن فیلم های طنز می کند سعی بر این دارد تا اثر آینده نگر و تحقیق شده روی متون بسازد درواقع اثری که می خواهد از خود به جای بگذارد باید فکر شده روی جامعه شناسی رفتار و اجتماع باشد. او پیش بینی می کند، احتمالات را در نظر می گیرد و در آخر اثر و سریال خوبی را تولید می کند. اما سریال آقایان انصاری و رضویان آثار بعد از رویداد است.

سلطان محمدی در پایان گفت: این اثر تا حدودی از نمایشنامه تکراری استفاده شده است و هر آن چه که در این سریال رخ داد باعث نشد تا شهرت سیامک انصاری و جواد رضویان جلودار آن شود.  

جبار آذین: فیلمنامه و انتخاب بازیگران مناسب «از سرنوشت» را محبوب کرد!

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در خصوص سریال «از سرنوشت3» به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: «از سرنوشت» یکی از سریال های پر طرفدار خانوادگی و اجتماعی تلویزیون است که فصل سوم آن با استقبال مخاطبان زیادی رو به رو شده است. درواقع این مجموعه تلویزیونی به مسائل و مشکلات خانوادگی، اجتماعی و آسیب شناسی زندگی کودکان بدون سرپرست توجه کافی کرده و با توجه به مسائل ذکر شده این سریال را به مرحله تولید رساندند.مهم ترین نکته ی سریال که در لابه لای مضامین و داستان  روایت می شود نوشتن و اجرای سرنوشت انسان ها به دست خود آن ها است؛ «از سرنوشت» گرچه از بازیگران تازه کار و حرفه ای در کنار هم بهره برده اما با هدایت درست کارگردان موفق شده تا بازی های مناسب از آن ها اتخاذ کند.

او ادامه داد: کارگردانی خوب، داشتن فیلمنامه منظم، فضا سازی های مناسب، ایجاد داستان های فرعی در بستر داستان اصلی و روایت های مختلف از زندگی قهرمان های این سریال باعث جذب مخاطب شده است. به هر حال یکی از عوامل موفقیت در تداوم تولید فصل های از سرنوشت نگارش خوب متن، کارگردانی حرفه ای و بازی های مناسب بازیگران آن است که در اوضاعی که تلویزیون از منظر آثار خوب سریالی محروم است «از سرنوشت» جزو آثاری محسوب می شود که توانسته دیدگاه های مثبت مخاطب را کم و بیش با خود همراه داشته باشد.

 

کیوان امجدیان: وقتی که قدرت فیلمنامه بر بازی بازیگران چیره می شود!

کیوان امجدیان منتقد سینما و تلویزیون در خصوص سریال خانه امن به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ساختار سریال خانه امن خوب است و تقریبا این شکل از ساختار کمتر وجود داشته که به لحاظ صحنه های اکشن یا درام این سریال خوب  از آب درآمده و مخاطب را کاملا به خود جذب کرده است.

او در ادامه افزود: در قسمت هایی از این سریال نقطه ضعف در میزان حرکت بازیگر کمتر یا بیشتر از حد معمول دیده می شود ولی این فیلم به قدری خوش ساخته است که این ایراد خیلی به چشم نمیاید البته قصه و داستان هم کاملا جذاب است و باعث می شود مخاطب به سمت این فیلم کشیده شود جدا از این صحنه پردازی های درستی هم دارد.

امجدیان ادامه داد: به نظر من در برخی از قسمت های سریال، حمیدرضا پگاه آن طور که باید حس نمی گیرد و برخی های دیگر هم کمتر از میزانی که انتظار می رود آن نقش و حس را بروز می دهند اما در نتیجه همکاری به شدت خوب است و قصه هم مناسب است.

او در پایان خاطرنشان کرد: این سریال نکات مثبتی دارد که یکی از آن ها اوج و فرود مناسب و درام قوی کار است که تقریبا همه کا را نگاه می کنند چرا که سعی شده ساختار به سمت استاندارد و بین المللی نزدیک تر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز