عضو هیئت‌علمی ستاد مبارزه با کرونا در برنامه یه روز تازه مطرح کرد:

ایمنی‌زایی توسط واکسن حدود ۱۰۹ روز است/سیگار ویروس را وحشی‌تر می‌کند

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۱۰:۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۹۸۱
ایمنی‌زایی توسط واکسن حدود ۱۰۹ روز است/سیگار ویروس را وحشی‌تر می‌کند
عضو هیئت‌علمی ستاد مبارزه با کرونا در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: پیرامون خطر دریافت واکسن کرونا باید گفت که شاهد عوارض بودیم اما واکسن‌ها مؤثر هستند. ایمنی‌زایی توسط واکسن حدود 109 روز است. نوع و زمان تزریق، سؤالات مهمی است که باید پاسخ آنها را بررسی کرد. واکسن در هر کشوری توزیع شود، بر اساس گروه‌بندی خواهد بود. گروه اول مشاغل در خطر مثل کادر درمان هستند.

به گزارش برنا، مجید مختاری عضو هیئت‌علمی ستاد مبارزه با کرونا در برنامه یه روز تازه گفت: عمل به دستورات و توصیه‌ها تنها برای ما نیست و پیروی از این توصیه‌ها برای سلامت جامعه اهمیت دارد. همه ما در یک کشتی هستیم. قرارداد با رستوران‌ها و یا تجمع در خانه‌ها تیشه زدن به ریشه زندگی است.

مختاری اظهار داشت: روند نزولی ابتلا و فوت ناشی از کرونا موفقیت همه مردم ایران است. در همه جای دنیا درگیری با کرونا بیشتر است و به خاطر رعایت‌ها در چند هفته اخیر است. باید این روند ادامه داشته باشد تا به وضعیت مطلوب برسیم. آمار موجود متناسب با میزان تست‌ها است. تعداد مرگ‌ومیر ما در یک‌میلیون 627 است که روند کاهشی دارد. در هفته اول ماه آذر وضعیت بدی را داشتیم که خوشبختانه در حال حاضر به شرایط خوبی رسیده‌ایم.  

وی افزود: افراد سالم و ناقل ویروس‌های وحشی‌تری دارند. برای ایجاد ایمنی در برابر این ویروس واکسن را دنبال می‌کنیم و در این مسیر با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم. گلبول‌های سفید و پروتئین‌های آزاد شده از بدن به جنگ با ویروس‌ها می‌آیند. گلبول‌های سفید حافظه دارند و می‌توانند یاد بگیرند که با ویروس مقابله کنند. این حافظه 8 ما دوام دارد. با این وضعیت می‌توانیم به ویروس غلبه کنیم.

عضو هیئت‌علمی ستاد مبارزه با کرونا تأکید کرد: کرونا ویروس سیستم ایمنی بدن را دور می‌زند. با مکانیسم پیچیده‌ای فعالیت می‌کند که خوشبختانه این مکانیسم را کشف کردیم و ایمنی در برابر این بیماری با 3 روش مطرح شده است. روش اول ایمنی فردی است که در میان بهبودیافتگان است اما بیش از 3 ما دوام ندارد.  روش دوم ایمنی گروهی است که 70 درصد مردم مبتلا می‌شوند. با این روش به علت افزایش ابتلا تعداد فوتی‌ها هم بالا می‌رود. در نهایت هم روش ایمنی با واکسن است که روند طراحی سختی دارد اما در شرایط فعلی دقت را فدای سرعت کردیم. تولید یک واکسن 2 سال زمان لازم دارد.

مختاری خاطرنشان کرد: پیرامون خطر دریافت واکسن کرونا باید گفت که شاهد عوارض بودیم اما واکسن‌ها مؤثر هستند. ایمنی‌زایی توسط واکسن حدود 109 روز است. نوع و زمان تزریق، سؤالات مهمی است که باید پاسخ آن‌ها را بررسی کرد. واکسن در هر کشوری توزیع شود، بر اساس گروه‌بندی خواهد بود. گروه اول مشاغل درخطر مثل کادر درمان هستند.

عضو هیئت‌علمی ستاد مبارزه با کرونا در پایان گفت: ایالات‌متحده امریکا، سوئد و چین با واکسن‌هایشان در رقابت مالی هستند. پیرامون بحث انتقال ویروس بعد از واکسینه شدن، وضعیت خانم‌های باردار، کودکان و افرادی که کرونا داشته‌اند، هنوز تحقیقات ادامه دارد. همچنین تولید واکسن در کشور نکته مهمی که در وضعیت آزمایش انسانی هستیم. گروه‌های داوطلب انتخاب‌شده‌اند. امیدواریم با نتایج خوب در کنار هم باشیم. یادم نرود که سیگار ویروس را وحشی‌تر می‌کند.

گفتنی است «یه روز تازه» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز