طهماسب صلح‌جو:

تا زمانی که «پایتخت» مخاطب دارد، تولید آن منطقی است / هر بار که گفتند سریال ساخته نمی‌شود، فصل بعدی ساخته شده است

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۳۰۱
تا زمانی که «پایتخت» مخاطب دارد، تولید آن منطقی است / هر بار که گفتند سریال ساخته نمی‌شود، فصل بعدی ساخته شده است
طهماسب صلح‌جو با اشاره به اینکه رسانه ملی در تولیدات خود باید سلیقه و میل مخاطبان را مدنظر قرار دهد تأکید کرد تا زمانی که سریال «پایتخت» مخاطب دارد، تولید آن منطقی است.

طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: از همان ابتدا که فصل اول سریال «پایتخت» ساخته و پخش شد من در یک برنامه تلویزیونی تأکید کردم که این سریال اثری پر مخاطب و موفق خواهد بود که دیدیم این اتفاق رخ داد و امروز به یکی از محبوب‌ترین آثار تلویزیون تبدیل شده است. در این سال‌ها برای هر فصل بارها درباره ساخته شدن یا نشدن سریال صحبت شده و معمولاً پس از چند بار که می‌شنویم سریال ساخته نمی‌شود ناگهان متوجه می‌شویم که سریال در حال ساخت است و به زودی پخش می‌شود.

صلح‌جو درباره حواشی دستمزدها در این سریال گفت: اگر نگاهی به میزان هزینه زندگی در کشورمان نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم می‌بینیم که هزینه اکثر مایحتاج زندگی چهار تا پنج برابر افزایش پیدا کرده است و اگر عوامل تولید «پایتخت» هم به همین میزان یعنی چهار را پنج برابر درخواست دستمزد بیشتری داشته باشند منطقی است اما اگر این درخواست بیشتر باشد جای انتقاد دارد و منطقی نیست. به هر حال باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که تولیدکنندگان آثار سینمایی و تلویزیونی کارمند نیستند که حقوق و درآمدشان مشخص باشد و می‌توانند خودشان درباره میزان دستمزد درخواست داشته باشند که یا قبول می‌شود و یا با آن مخالفت می‌شود.

این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: جذابیت سریال «پایتخت» به چند نکته مربوط می‌شود، یکی از این نکات این بود که خط و ربط داستانی سریال از کلیشه‌ها فاصله می‌گرفت، نکته بعد کاراکترهای ملموس و قابل درک سریال بودند که تلخ و شیرینی‌های زندگی را مخاطب با دنبال کردن آن‌ها می‌توانست حس کند.

او افزود: البته با همه این نکات باید این مسئله را هم مدنظر داشته باشیم که موفقیت‌ آثار سینمایی و تلویزیونی در کشور ما معمولاً شانسی است؛ سازندگان «پایتخت» قطعاً هیچ‌وقت در زمان تولید فصل اول آن فکر نمی‌کردند این سریال اینقدر موفق باشد که در 6 فصل تولیدش را ادامه دهند. همه سریال‌های چند فصلی همین وضعیت را دارند و معمولاً تولیدکنندگان اثر پس از موفقیت فصل اول به فکر فصل‌های بعدی می‌افتند. سریال «شهرزاد» که یکی دیگر از سریال‌های موفق چند سال اخیر است هم بدون چنین پیش‌بینی‌هایی تولیدش ادامه یافته و بسیار بعید است که ذائقه و پسند مخاطب پیش از تولید شناسایی شده و مورد توجه قرار گرفته باشد. حتی در بسیاری مواقع آن‌هایی که ادعا کرده‌اند قصد دارند اثری تولید کنند که مردم ببینند و لذت ببرند اثری ساخته‌اند که در جلب نظر مخاطب ناموفق بوده‌اند.

صلح‌جو درباره ادامه ساخت سریال «پایتخت» گفت: آخرین فصل سریال «پایتخت» بدون پایان‌بندی به اتمام رسید و عوامل تولید این اتفاق را ناشی از شیوع ویروس کرونا و شرایط سخت تولید در این وضیت مطرح کردند. به هر حال مردم این سریال را دنبال کرده‌اند و باید پایانی برای آن در نظر گرفت. درباره فصل‌های بعدی نیز به نظر من تا زمانی که مردم از یک برنامه و سریال استقبال می‌کنند تولید آن منطقی و طبیعی است چرا که تلویزیون برای مردم است و آن را رسانه ملی می‌دانیم.

او در پایان تأکید کرد: امروز میزان رسانه‌هایی که برنامه و سریال تولید می‌کنند در دنیا بسیار زیاد است و در این حجم عظیم رسانه‌های رنگارنگ و متنوع مردم قطعاً ترجیح می‌دهند رسانه ملی خودمان را ببینند اما اگر رسانه ملی میل و علاقه مخاطبان را در نظر نگیرد قطعاً مردم به سراغ برنامه‌ها و سریال‌های ساخته شده در شبکه‌های دیگر می‌روند و این باعث می‌شود مردم به رسانه‌هایی که با آن احساس بیگانگی دارند کم‌کم عادت کنند و این اتفاق قطعاً بسیار مخرب و آسیب‌زننده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز