جبار آذین:

عمر تاریخی «پایتخت» به پایان رسیده است / قبل از اینکه سریال دچار اضمحلال شود باید به تولید آن پایان داد

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۷۶۲
عمر تاریخی «پایتخت» به پایان رسیده است / قبل از اینکه سریال دچار اضمحلال شود باید به تولید آن پایان داد
جبار آذین معتقد است عمر تاریخی سریال «پایتخت» به پایان رسیده و بهتر است قبل از اینکه این سریال دچار اضمحلال شود تولید فصل‌های جدید آن را متوقف کرد.

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: مجموعه تلویزیونی «پایتخت» یکی از سریال‌های پرطرفدار و ماندگار تلویزیون است که در بستر مناسبات فرهنگی، بومی و ملی کشورمان ساخته شد و توانست نظر موافق قشرهای مختلف را به خود جلب کند.

آذین خاطرنشان کرد: این مجموعه تلویزیونی تا فصل سوم به دلیل تنوع موضوع‌ها، شخصیت‌‌ها، ساختار منسجم و همچنین جذاب بودن موضوعی و مضمونی توانست به یکی از سریال‌های موفق سال‌های اخیر تلویزیون تبدیل شود اما از  فصل چهارم به بعد با باز شدن پای اسپانسرها به تولید و اعمال نظر و سلیقه آن‌ها که به واسطه تزریق سرمایه اتفاق افتاد مجموعه «پایتخت» از مسیر فرهنگی هنری و مضامین اجتماعی خود فاصله گرفت و به سمتی رفت که به جای دنبال کردن و تلاش برای به دست آوردن رضایت مخاطبان، کسب رضایت مدیران و صاحبان سرمایه ار اولویت قرار گرفت.

این منتقد در ادامه گفت: این وضعیت باعث شد مجموعه تلویزیونی «پایتخت» مسیر نزول را در پیش بگیرد و در قصه و شخصیت‌هایش دچار تکرار شود و این در حالی است که سازندگان این مجموعه تلویزیونی واقعاً توانایی تولید اثری جدید و با کیفیت را دارند.

او افزود: جدا از بحث اسپانسرمحور شدن تولید این سریال باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که عمر تاریخی «پایتخت» مدت‌هاست به پایان رسیده و سازندگان آن به جای اینکه از اساس طرحی نو در اندازند به درآمد این سریال دل خوش کرده‌اند و در حالیکه سازندگان سریال می‌توانند از توانایی خود در تولید اثری بهتر و مردمی‌تر استفاده کنند. به نظر من «پایتخت» دیگر ظرفیت مضامین تازه‌تر را در این شکل و شمایل ندارد.

آذین در ادامه با اشاره به اظهاراتش تأکید کرد: مدیران تلویزیون به مضامینی چون سبک زندگی ایرانی اسلامی تأکید دارند و این سریال متأسفانه این از مضمون نیز فاصله گرفته و به دلیل تغییرهایی که در تیم تولید به دلیل حذف یا انصراف عوامل تولید این سریال که در فصل‌های ابتدایی با آن همراه بودند سرنوشت نامعلومی برای «پایتخت» رقم خورده که باعث شده این مجموعه پرطرفدار از منظر تاریخی به آخر خط برسد و موضوعی جدید و حرفی تازه نداشته باشد.

این منتقد در پایان اظهار داشت: قبل از اینکه مجموعه ماندگار و پرطرفدار «پایتخت» به اضمحلال برسد بهتر است با حفظ احترام مخاطب و پاسداری از هزینه‌ها و بودجه‌ها بهتر است ادامه تولید «پایتخت» متوقف شود و عوامل آن به فکر تولید اثر جدیدی باشند چرا که قطعاً این سریال نشان داد تلویزیون اگر بخواهد می‌تواند با تکیه به نیروهای توانمند و باتجربه خود آثاری خلق کند که مردم کشورمان با آن ارتباط برقرار کنند و نیازی به کپی‌برداری از تولیدات خارجی نیست و ایده‌های داخلی خوبی مناسب با فرهنگ خودمان وجود دارند که باید به آن‌ها توجه شود.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز