گزارش هفته؛

روزهای سخت کرونایی و خانه‌نشینی بازیگران

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۰۶:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۲۷۶
روزهای سخت کرونایی و خانه‌نشینی بازیگران
شیوع ویروس کرونا همه اقشار مختلف جامعه را با مشکلات بسیار مواجه کرده که اهالی سینما و تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیستند و پس از گذشت نزدیک به یک سال از شیوع این ویروس در کشور اهالی هنر به لحاظ اقتصادی در وضعیت بدتری قرار گرفته و روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار برنا، حرفه بازیگری در دوران شیوع ویروس کرونا یکی از حساس‌ترین حرفه‌ها است. بازیگران بیکار شده و یا برای حضور در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مجبور هستند بیشتر از همه جانشان را به خطر بیندازند و حتی نمی‌توانند حین کار از ماسک استفاده کند.

در یک سال گذشته چند بازیگر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و این اتفاق درخواست توقف پروژه‌های سینمایی را از سوی برخی سینماگران به همراه داشت. در هر صورت سینما و تلویزیون ما در بحث تولید شرایطی ویژه را پشت سر می‌گذارد و به تبع آن این اتفاق در زندگی سینماگران نیز تأثیرگذار بوده است.

در روزهای نزدیک به آخرین شب پاییز با چند بازیگر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

عزت‌الله رمضانی‌فر: کرونا فرصتی است برای اینکه به فکر هم باشیم

عزت‌الله رمضانی‌فر بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در روزهای شیوع ویروس کرونا در دو فیلم «توطئه خانوادگی» به کارگردانی خسرو ملکان و فیلم «آتش سرد» ایفای نقش کردم که هر دو اثر مربوط به روزهایی است که تب کرونا کمتر از امروز بود و با بغرنج شدن وضعیت خانه‌نشینی را ترجیح دادم.

رمضانی‌فر در ادامه گفت: در این روزها پیشنهادی برای بازی در یک اثر داشتم که تصویربرداری‌اش در شهرستان بود و این پیشنهاد را رد کردم؛ من وضعیت مالی نسبتاً خوبی دارم که خوشبختانه می‌توانم با بیکاری کنار بیایم و از ذخیره مالی‌ام استفاده کنم اما واقعاً افرادی که ذخیره مالی ندارند در این شرایط که هر روز طولانی‌تر شدنش باعث می‌شود وضعیت بدتر از قبل شود نمی‌توانند بیکاری را انتخاب کنند و مجبور به کار کردن هستند.

این بازیگر در ادامه گفت: متأسفانه از هنرمندان حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد، موسسه هنرمندان پیشکسوت از معدود موسسه‌هایی است که از هنرمندان حمایت می‌کند، هر چند که این موسسه حقوق چندانی پرداخت نمی‌کند اما در طول سال به مناسبت اعیاد مختلف برنامه‌هایی برای پیشکسوتان داشت و حتی مسافرت‌های خارج از تهران نیز در نظر می‌گرفت که متأسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور این برنامه‌ها را نداشتیم اما حمایت‌هایی از سوی این موسسه شاهد بودیم که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. نکته جالب توجه درباره موسسه هنرمندان پیشکسوت این است که در این موسسه تنها بازیگران به عنوان پیشکسوتان هنر عضو نیستند، هر هنرمندی در هر عرصه‌ای با داشتن شرایط لازم می‌تواند در این موسسه عضو شود.

او افزود: در دوران کرونا بهتر است اگر قرار است فیلم یا سریالی ساخته شود با توجه به شرایط حاضر فیلمنامه را تا حد امکان به شکلی تغییر دهند که در حین ساخت خطر ابتلای عوامل به ویروس کرونا به حداقل برسد. چند ماه پیش برای بازی در یک سریال صحبت کردم که قرار شد برای جلوگیری از شیوع ویروس در فیلمنامه تغییراتی اعمال شود و اکثر صحنه‌ها داخلی شوند و به نظر کل سریال در یک ساختمان می‌گذرد. در این سریال نقش اصلی را بازی می‌کنم و غیر از این اثر چند اثر دیگر نیز به من پیشنهاد شد که فیلمبرداری‌ها در شهرستان بود و من احتیاط کردم و ترجیح دادم در خانه بمانم. علاوه بر این آثار فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» هم آماده نمایش است که فیلمبرداری آن پیش از کرونا بود و در آن نیز حضور داشتم.

بازیگر فیلم سینمایی «گاو» با اشاره به رسومی که ایرانیان در شب یلدا دارند، گفت: همیشه در شب یلدا رسم بر این بوده که اقوام و خانواده دور هم جمع شده و رسومی از جمله حافظ‌خوانی داشتیم. متأسفانه امسال شاید امکان برگزاری مراسم شب یلدا مثل سال‌های گذشته وجود ندارد؛ به هر حال ما در سالی که پشت سر گذاشتیم حتی رسومی مثل عید نوروز را هم کنار گذاشتیم؛ قطعاً لازم است امسال به دیدن یکدیگر نرویم اما اگر از این شرایط خسته شده‌ایم و می‌خواهیم شب یلدا را زنده نگاه داریم حتماً لازم است جمع‌مان بسیار کوچکتر باشد و هر چقدر هم که افراد از اعضای نزدیک خانواده‌مان هستند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همه با فاصله از هم و استفاده از ماسک شب یلدا را دور هم باشیم.

رمضانی‌فر در ادامه گفت: من از مردم ایران خواهش می‌کنم آنهایی که شرایط مالی خوبی دارند در این روزهای سخت به کمک دیگر هموطنانمان که شرایط مالی خوبی ندارند، بروند. به هر نحوی که ممکن است افرادی که بیکاری وضعیت معیشت آن‌ها را بغرنج کرده را پیدا کنند و به هر شکلی که می‌توانند آن‌ها را کمک کنند. کرونا روزهای سختی را ساخته اما علاوه بر اینکه باعث شده ما نتوانیم با یکدیگر دست بدهیم، یا همدیگر را در آغوش بگیریم، باعث شده تا بیشتر از قبل به فکر هم باشیم و کرونا با هم بودن را به ما گوشزد می‌کند. از همه هموطنانم می‌خواهم یکدیگر را در این روزهای سخت فراموش نکنند.

بازیگر فیلم سینمایی «لامینور» در پایان با تبریک شب یلدا گفت: شب یلدا را به همه ایرانیان تبریک می‌گویم و امیدوارم امسال هیچکس در شب یلدا به دلیل بی احتیاطی به ویروس کرونا مبتلا نشود.

رضا رویگری: مدت‌هاست که در خانه‌ام / من را کاملاً فراموش‌کرده‌اند

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سال‌هاست که با کسالت و بیماری مبارزه می‌کنم ومدت‌هاست که من را فراموش کرده‌اند. من از افرادی هستم که سال‌ها در این کشور فعالیت هنری داشتم، آهنگ‌هایی خواندم و فیلم‌هایی کار کردم که امروز اگر قرار باشد این آثار را خلق کنند باید هزینه بسیاری کنند اما پس از این همه کار امروز من را فراموش کرده‌اند و مدت‌هاست کسی سراغم را نمی‌گیرد.

رویگری تصریح کرد: من قطعاً این دوران کسالت را پشت سر می‌گذارم و با سلامت به عرصه هنر برمی‌گردم اما باید به من و خیلی‌های دیگر که مثل من فراموش شده‌اند حمایت شود، من سال‌ها در این کشور خدمت کرده‌ام و نباید امروز در شرایطی باشم که به دلیل سال‌ها بیکاری برای فیزیوتراپی که باید ماهی چند جلسه انجام دهم با مشکل مالی مواجه شوم و حتی برخی مواقع نتوانم مراحل درمانم را به خوبی دنبال کنم. یاد کردن از هنرمندان بعد از اینکه از دنیا می‌روند هیچ ارزشی ندارد و باید پیش از این اتفاق از هنرمندان یاد کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» در پایان با تبریک فرا رسیدن شب یلدا گفت: من مدت‌هاست که فقط در خانه هستم و شب یلدا هم برای من به همین شکل خواهد بود، همه دعوت‌های شب یلدا را رد کرده‌ام و با همسرم در خانه می‌مانم و با هندوانه و انار خوردن شب یلدا را زنده نگاه می‌داریم. کرونا ما را در وضعیت خاصی قرار داده و بهتر است همه یلدای امسال را مثل روزهای گذشته با اعضای خانواده‌شان بگذرانند و از دورهمی‌ها پرهیز کنند.

غلامحسین لطفی: وقتی حال مردم خوب نیست، من هم به عنوان بازیگر نمی‌توانم با حال خوب کار کنم

غلامحسین لطفی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: مدت‌هاست که در هیچ فیلم و سریالی حضور نداشتم، البته چند پیشنهاد سینمایی و تلویزیونی داشتم که همه آن‌ها را رد کردم، در حال حاضر بیش از هر چیز خانه‌نشینی را ترجیح می‌دهم.

لطفی تصریح کرد: خانه‌نشینی را به دلایل مختلف در این شرایط ترجیح می‌دهم. یکی از این دلایل دستمزد پایین فیلم‌ها و سریال‌ها است؛ همچنان با وجود نابسامانی‌ها اقتصادی و وضعیتی که شاهد هستیم دستمزدهای 20 سال پیش را پیشنهاد می‌دهند و من ترجیح می‌دهم به جای دریافت چنین دستمزدی بیکار باشم.

این بازیگر در ادامه گفت: دلیل بعدی کیفیت پایین آثار سینمایی و تلویزیونی است، مدت‌هاست پیشنهاد خوبی نداشتم که بخواهد نظرم را جلب کند و کیفیت آثار واقعاً در این چند سال به حداقل رسیده است. از طرفی حتی اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم هم بیکاری را در شرایط شیوع ویروس کرونا ترجیح می‌دهم. این روزها کار کردن بسیار خطرناک است.

او افزود: درباره ادامه فیلمبرداری‌ها یا جلوگیری از تولید آثار هیچ نظری نمی‌توانم داشته باشم. به هر حال مسائل بسیاری در این موضوع مطرح است که باید به همه آن‌ها توجه شود. امسال در کنار مشکلات اقتصادی با کرونا هم جنگیدیم و این وضعیت حال خوبی برای هیچ کدام از ما باقی نگذاشته است. من هم در این شرایط حالم خوب نیست و واقعاً روزهای سختی را می‌گذرانیم. در واقع وقتی مردم روحیه خوبی ندارند برای من به عنوان بازیگر هم روحیه‌ای باقی نمی‌ماند که بخواهم کار کنم.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که عملکرد تلویزیون در روزهای شیوع کرونا را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: سال‌هاست که دیگر تلویزیون نگاه نمی‌کنم و اصلاً از برنامه‌ها و آثار تلویزیون خبر ندارم که بخواهم عملکرد این رسانه را در روزهای شیوع کرونا بررسی کنم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش» در پایان با تبریک شب یلدا گفت: شب یلدا یا هر اتفاق دیگری مثل عید نوروز اتفاقی خوشایند است تا حداقل دقایقی از دغدغه‌های روزمره فاصله بگیریم و کمی شاد باشیم. هر اتفاقی که بتواند ما را از غم و ناراحتی این روزها کمی دور کند اتفاقی مثبت و پسندیده است که من از آن استقبال می‌کنم. برای همه مردم ایران شادی و روزهای خوب آرزو می‌کنم.

نعیمه نظام‌دوست: امیدوارم این روزهای تلخ هر چه زودتر تمام شود

نعیمه نظام‌دوست بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: ویروس کرونا خیلی مرموزانه رفتار می‌کند، من حتی دوستانی دارم که خیلی مراقبت می‌کردند و با وسواس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند اما متأسفانه به کرونا مبتلا شدند. خانم فولادوند که به تازگی به این ویروس مبتلا شده است از کسانی است که با دقت همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کرد؛ من نمی‌دانم این ویروس چگونه به بدن انسان‌ها راه پیدا می‌کند اما ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به توصیه پزشکان گوش دهیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

نظام‌دوست خاطرنشان کرد: در شرایطی قرار داریم که هیچ راهکار قطعی برای روبرو شدن با مشکلات نداریم، در این شرایط نمی‌توان درباره اینکه فیلمبرداری‌ها ادامه داشته باشد یا خیر راهکاری قطعی ارائه داد. نه می‌توان گفت فیلمبرداری‌ها متوقف شود و نه می‌توان گفت که فیلمبرداری‌ها ادامه داشته باشد.

نظام‌دوست خاطرنشان کرد: ادامه فیلمبرداری‌ها خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند و سلامت اهالی سینما و تلویزیون را در خطر قرار می‌دهد اما تعطیلی‌ها مشکلات اقتصادی به وجود می‌آورد و از آنجا که سینماگران امنیت شغلی ندارند و از بیمه بیکاری بهره‌مند نیستند مجبور هستند در این شرایط کار کنند. مسئولان در این شرایط باید به مشکلات هنرمندان رسیدگی کنند و راهکارهایی مثل بیمه بیکاری را جدی بگیرند.

او افزود: ما نمی‌دانیم ویروس کرونا تا چه زمانی جان ما را تهدید می‌کند و تا کی باید با محدودیت‌هایش زندگی کنیم؛ هیچ برنامه‌ریزی نمی‌توان داشت؛ شاید کمتر کسی فکر می‌کرد مدت زمان زندگی با این ویروس اینقدر طولانی باشد اما امروز که به این نتیجه رسیده‌ایم باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که مشکلات معیشتی و سلامت مردم مدنظر باشند. امروز همه دنیا با این ویروس درگیر هستند و مشکلات حاصل از آن هر روز بیشتر می‌شود اما کشور ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بسیاری که دارد روزهای سخت‌تری را تجربه می‌کند.

این بازیگر تصریح کرد: متأسفانه همه تصور می‌کنند بازیگران و هنرمندان حقوق‌ها و دستمزدهای میلیاردی دارند و به همین دلیل کسی به سینماگران در این وضعیت فکر نمی‌کند. این تصور غلط است، اکثر سینماگران و حتی بازیگران دستمزدهای کمی دارند که بسیاری از آن‌ها امروز به دلیل طولانی شدن تعطیلی‌ها و به حداقل رسیدن تولیدات وضعیت اقتصادی خوبی ندارند؛ بازیگرانی هستند که اجاره خانه‌شان عقب افتاده است و هیچ چاره‌ای جز کار کردن ندارند.

بازیگر فیلم سینمایی «هزارپا» در ادامه گفت: در روزهای شیوع کرونا مقابل دوربین مجموعه «بچه محل» قرار گرفتم و ایفای نقش کردم. در روزهای تصویربرداری واقعاً پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد اما متأسفانه همیشه افرادی هستند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و سهل‌انگاری برخی افراد باعث شد عده‌ای به کرونا مبتلا شوند و به مدت دو هفته کار تعطیل شد اما پس از این مدت خوشبختانه دیگر کسی در گروه به این بیماری مبتلا نشد و کار بدون هیچ مشکلی به پایان رسید.

نظام‌دوست خاطرنشان کرد: ویروس کرونا خیلی مرموزانه رفتار می‌کند، من حتی دوستانی دارم که خیلی مراقبت می‌کردند و با وسواس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند اما متأسفانه به کرونا مبتلا شدند. خانم فولادوند که به تازگی به این ویروس مبتلا شده است از کسانی است که با دقت همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کرد؛ من نمی‌دانم این ویروس چگونه به بدن انسان‌ها راه پیدا می‌کند اما ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به توصیه پزشکان گوش دهیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

این بازیگر در ادامه  گفت: مردم به نوعی در این مدت سبک زندگی خود را به شکلی تغییر داده‌اند که با این ویروس زندگی کنند و فکر می‌کنم اکثر مردم در همه مسائل زندگی راهکارهای مقابله با این ویروس را هم در نظر دارند. ادامه‌دار شدن شیوع ویروس کرونا در کشور برای همه ما خسته کننده شده و طبیعی است که برای روزهای پیش از کرونا و برای دیدن نزدیکانمان دلتنگ شویم؛ اگر هم برخی افراد اصرار دارند به دیدن اقوام، خانواده و دوستانشان بروند حتماً جمعیت کمی در یک خانه باشند، ماسک بزنند و تهویه خانه به درستی کار کند.

نظام‌دوست در پایان اظهار داشت: ما دوران کودکی‌مان را در روزهای جنگ گذراندیم، پس از آن مشکلات اقتصادی و حال شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و هر روز اخبار تلخی درباره درگذشت هموطنانمان می‌شنویم. امیدوارم هر چه زودتر این روزهای تلخ به پایان برسد.

نظر شما