کدام سینماگران سال ۲۰۲۰ از دنیا رفتند؟

۱۳۹۹/۱۰/۰۵ - ۲۳:۳۹:۱۰
کد خبر: ۱۱۰۹۴۷۲
کدام سینماگران سال ۲۰۲۰ از دنیا رفتند؟
سال ۲۰۲۰ سال درگذشت سینماگران مهمی چون کیم کی دوک و آلن پارکر تا ستاره هایی چون شان کانری و کرک داگلاس و همینطور موریکونه آهنگساز بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، سال ۲۰۲۰ برخلاف شکل نوشتاری زیبا و شیکش سال خوشایندی برای دنیا نبود سالی که تماما در حول و ولای بیماری مرگبار کرونا به آخرین روزهایش رسیده است. طبعا سینمای جهان نیز از این سختی ها بی بهره نبوده است؛ در کنار تعطیلی اغلب سینماها در اکثر ایام سال و تعطیلی بیشتر جشنواره ها و همینطور لغو اکران بسیاری از فیلم های مطرح دنیا، این صنعت به مانند سالهای گذشته عده ای از بزرگان خود را نیز در این دوران از دست داد، در میان هنرمندانی که از گردنه دشوار سال ۲۰۲۰ عبور نکردند، بعضی هایشان همچون کرک داگلاس و اولیویا دی هاویلند آنقدر زندگی کرده بودند که به نظر می رسید دیگر راه غلبه بر مرگ را پیدا کرده اند!

در اینجا فهرست‌وار درگذشته های امسال را مرور کرده ایم؛ از شان کانری و انیو موریکونه کبیر تا چادویک بوزمن و کیم کی دوک.

مشهورترین ها:

احتمالا شان کانری ستاره اسکاتلندی سینمای جهان و اولین جیمز باند سینما، مشهورترین شخصیت هنری درگذشته سال ۲۰۲۰ باشد، کانری ۳۱ اکتبر امسال در نود سالگی از دنیا رفت، البته خبر مرگ این بازیگر نامدار چندان شوکه کننده نبود مدت ها شایعات زوال عقلِ مرد خوش سیمای سینما وجود داشت. شان کانری بیشتر به واسطه حضور در چند سری اول فیلم های جیمز باند که از قضا بهترین های این فرنشایز سینمایی نیز هستند شناخته می شد او دوره میان سالی پرباری هم داشت بازی در «نام گل سرخ»، «مردی که دلش می خواست سلطان شود» و «تسخیرناپذیران» نمونه های درخشان نقش آفرینی های کانری در سینمای غیرجیمزباندی است.

دیگر ستاره مشهور درگذشته سال ۲۰۲۰ کرک داگلاس بود خودش که می گفت از جنگ جهانی دوم، سقوط بالگرد، یک سکته و دو عمل زانو جان سالم به در برده است با این حال در ۱۰۳ سالگی قبل از آنکه دنیا به طور جدی درگیر کرونا شود از دنیا رفت. کرک داگلاس این روزها بیشتر برای شاهکارهای «اسپارتاکوس» و «راه های افتخار» هر دو ساخته کوبریک به یاد آورده می شود و تا اندازه ای آثار مهم دیگرش چون «از درون گذشته»، «نامه‌ای به سه همسر»، «یک داستان کارآگاهی»، «تک‌خال در حفره»، «شور زندگی» و «جدال در اوکی کرال» در نظر عموم کم رنگ تر جلوه می کند. گفته شد کرک داگلاس پیش از مرگش تمام ثروتش را که تقریبا معادل ۶۱ میلیون دلار بود به امور خیریه اختصاص داد.

اولیویا دی هاویلند هم باید یکی از مشهورترین ستاره های درگذشته سال ۲۰۲۰ خواند، او در روزهای اوج عصر استودیوی هالیوود یعنی اواخر دهه ۳۰ و دهه ۴۰ با آثار درخشانی چون «بربادرفته»، «رابین هود» و «وارثه» درخشیده بود، دی هاویلند اما از دهه ۵۰ به بعد کمتر در آثار شناخته ظاهر شد و در سال ۱۹۸۸ نیز در ۷۲ سالگی برای همیشه از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. در روز درگذشت دی هاویلند اکثر نشریه های سینمایی دنیا از او به عنوان آخرین بازمانده عصر کلاسیک هالیوود و همینطور آخرین بازمانده شاهکار «بربادرفته» یاد کردند.

مهم ترین:

به زعم نگارنده این مطلب، بی تردید مهمترین چهره درگذشته سینما در سال ۲۰۲۰ کسی نبود جز اسطوره موسیقی فیلم دنیا، انیو موریکونه آهنگساز بزرگ ایتالیایی. موریکونه را بیشتر به واسطه ساخت موسیقی آثار وسترن اسپاگتی از جمله سه گانه دلار و «روزی روزگاری در غرب» به یاد می آورند با این حال این موزیسین برجسته، در طول هفت دهه فعالیت خود بیش از ۵۲۰ موسیقی متن برای فیلم های دیگری چون «نبرد الجزایر»، «ای مثل ایکاروس»، «هشت نفرت انگیز»، «سینما پارادیزو»، «ماموریت مذهبی» و «روزی روزگاری در آمریکا» ساخت. سال ها پیش کوئنتین تارانتینو در ستایش موریکونه او را یکی از آهنگسازهای محبوب زندگی اش در کنار بهتوون، موتزارت و شوبرت قرار داده بود. موریکونه ۶ جولای امسال به علت مشکلات ناشی از شکستگی استخوان ران خود که در پاییز سال گذشته با آن دست به گریبان بود، در ۹۱ سالگی درگذشت.

شوکه کننده ترین:

مرگ چادویک بوزمن در ۴۳ سالگی احتمالا شوکه کننده ترین خبر درگذشت سینمایی سال بود، ستاره «پلنگ سیاه» مارول تا آخرین روزهای حیات، بیماری سرطان خود را از رسانه ها مخفی کرده بود. او به عنوان یک ستاره سیاهپوست در روزهای پایانی زندگی اش در حال طی کردن پله های موفقیت بود. بوزمن امسال با دو فیلم «۵ هم‌خون» و «بلک باتن ما رینی» چشم ها را خیره استعداد بازیگری خود کرده است، با این حال مرگ، به ستاره «پلنگ سیاه» امان نداد تا ثمره تلاش هایش را آنگونه که شایسته بود، ببینید.

غم انگیزترین:

در طول این یک سال که دنیا با کرونا دست به گربیان است خبر ابتلای بسیاری از شخصیت های مشهور سینمای جهان به این بیماری ، رسانه ای شد از تام هنکس و مل گیبسون گرفته تا آمیتا باچان و الن دجنرس، اما بودند سینماگرانی هم که متظاهرانه از ابتلای شان به این ویروس مرگبار سخن نگفتند و در سکوت از دنیا رفتند از  آلن داویو فیلمبردار «ای تی» ساخته اسپیلبرگ گرفته تا لوچیا بُسه  بازیگر کهنه کار فیلم های آنتونیونی. با این حال بی شک مرگ کیم کی دوک کارگردان مطرح کره ای فیلم های «بهار،تابستان،پاییز،زمستان…و بهار» و «چوب گلف» در ۵۹ سالگی غم انگیزترین خبر کرونایی سینمای جهان بود. کیم کی دوک البته این سال ها در کشور کره جنوبی در تیررس چندین اتهام تجاوز جنسی قرار داشت، او به همین دلیل ترجیح داد این سالها بیشتر وقت خود را در خارج از کره بگذراند. کیم کی دوک که جایزه شیرطلای ونیز و نوعی نگاه کن را در کارنامه داشت ۱۱ دسامبر امسال در کشور لتونی از دنیا رفت.

برای آشنایی با دیگر درگذشته های شاخص سال ۲۰۲۰ می توانید روی اسامی این افراد کلیک کنید و خبر درگذشت شان  را که در همین خبرگزاری منتشر شده مطالعه کنید.

ماکس فون سیدو، تری جونز، باک هنری، اورسن بین، ماریو دوناتون، لوچیا بُسه ، آلن داویو، شرلی نایت، عرفان خان، ریشی کاپور، میشل پیکولی، ایان هولم، جوئل شوماخر، کلی آزبوری، کارل راینر، آلن پارکر، ییری منتسل، دایانا ریگ، مایکل چپمن، جان لوکاره و مایکل لونزدل.

منبع: صبا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز