فواد صفاریان‌پور:

جایگاه هنری و سبک زندگی شهاب حسینی او را در قامت درست یک ستاره قرار داده است / «هم رفیق» در خطر تکراری شدن و یکنواختی قرار دارد

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۰۷۲
جایگاه هنری و سبک زندگی شهاب حسینی او را در قامت درست یک ستاره قرار داده است / «هم رفیق» در خطر تکراری شدن و یکنواختی قرار دارد
فواد صفاریان‌پور با اشاره به اینکه برنامه «هم رفیق» یک برنامه با کیفیت است که از دیگر رقبایش چند قدم جلوتر قرار دارد تأکید کرد که تکراری شدن و یکنواختی این برنامه را در ادامه مسیرش تهدید می‌کند.

فواد صفاریان‌پور مجری، کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به نظر من شهاب حسینی مثل همه جا که خوب و فوق‌العاده ظاهر می‌شود در اجرا هم فوق‌‌العاده است و البته باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که او پیش از اینکه بازیگر شود کارش را با اجرا آغاز کرده است. بسیاری از بازیگران که وارد عرصه اجرا می‌‌شوند مدتی زمان می‌برد تا بتوانند در این حرفه خود را مقابل دوربین پیدا کنند اما تجربه حسینی در اجرا باعث شده او چند قدم جلوتر باشد.

صفاریان‌پور خاطرنشان کرد: در دو قسمتی که از برنامه «هم رفیق» دیدم به نظر من شهاب حسینی فوق‌العاده بود و برنامه‌اش هم تمام اسباب لازم برای یک میزبانی را دارد و صرفاً شاهد یک اجرا و طراحی سطحی و دم دستی نیستیم و اگر در اجرای شهاب حسینی گویشی احساس می‌شود هم مخاطب متوجه می‌شود که این خود شهاب حسینی است و فکر می‌کنم این یک امتیاز است که مجری یا میزبان صمیمی و باشد تا بیننده آنچه را از او دوست دارد، ببیند.

او افزود: شهاب حسینی با جایگاه هنری که دارد و به لحاظ سبک زندگی در قامت درست یک ستاره قرار می‌گیرد که واقعاً او را به هنرمندی فوق‌العاده تبدیل کرده است. در برنامه «هم رفیق» دکور، طراحی صحنه، صدابرداری، کارگردانی و تصویربرداری بسیار حساب شده و در یک میزانسن درست قرار دارد و همه چیز در این برنامه به خوبی پیش می‌رود اما در کنار همه این ویژگی‌ها مثبت نقاطی نگران کننده درباره این برنامه وجود دارد که باید به آن‌ها هم توجه شود.

کارگردان برنامه «چرخ» در ادامه اظهاراتش گفت: تولیدکنندگان «هم رفیق» باید به این نکته توجه داشته باشند که این برنامه برای ادامه‌دار بودن چقدر توان دارد. مخاطبان برای دیدن برنامه‌های فضای مجازی باید هزینه کنند و برنامه‌ای که قرار است تولیدش ادامه داشته باشد لازم است توان حفظ مخاطب را داشته باشد و جذابیتی داشته باشد که مخاطب را وادار به خرید کند. باید تولیدکنندگان «هم رفیق» بررسی کنند که این چیدمان و دعوت‌هایی که صورت می‌گیرد تا چه زمانی می‌تواند برنامه را در یک سطح استاندارد و با کیفیت قرار دهد.

صفاریان‌پور تأکید کرد: در برنامه «هم رفیق» تفاوت‌هایی را شاهد هستیم که در دیگر برنامه‌ها نمی‌بینیم. به عنوان مثال نوید محمدزاده را تا به حال در این میزانسن ندیده‌ایم و این صحبت‌ها را برای اولین بار است که از او می‌شنویم، شهاب حسینی بازیگرانی را به برنامه‌اش دعوت می‌کند که شاید آن‌ها را در یک برنامه گفت‌وگو محور برای مصاحبه کمتر دیده‌ایم. بحث‌ها در «هم رفیق» خیلی به اندازه، محترمانه و صریح بدون عبور از خط قرمزها است و مخاطب لودگی نمی‌بیند اما احساس می‌کنم این برنامه به ایده‌های بیشتری نیاز دارد و باید نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و مسیر مشخصی را برای این اثر در پیش بگیرند. نگرانی من این است که برنامه شهاب حسینی خیلی زود تمام شود و در واقع دیگر هیچ امکانی برای ادامه دادن نداشته باشد که این خطر حتی می‌تواند به اعتبار هنری شهاب حسینی هم آسیب بزند.

او افزود: برنامه «هم رفیق» فعلاً از دیگر رقبایش جلوتر است چرا که تازگی و طرافت دارد اما باید یک مکانیزم و فرمولی برای برنامه‌سازی در نظر داشت که این طراوت حفظ شود و من نمی‌دانم «هم رفیق» تا چه زمانی می‌تواند اینگونه جلو بیاید.

این مجری در ادامه درباره شائبه کپی بودن برنامه «هم رفیق» گفت: در همه جای دنیا کپی صورت می‌گیرد اما از آنجا که در این کشورها قانون کپی‌رایت رعایت می‌شود این روند شکل دیگری دارد. به هر حال اگر قرار است یک برنامه کپی شود، قطعاً درست کپی کردن هم بحث مهمی است که باید آن را جدی گفت. تا اینجا فکر می‌کنم برنامه «هم رفیق» این ویژگی را دارد؛ مهمان‌ها و میزبان تکلیف خود را می‌دانند، موزیسین‌ها در موقعیت درستی قرار گرفته‌اند و ایده حضور تماشاگران هم بسیار خوب است و تماشاگران هم در واقع تکلیف خود را می‌دانند. اما در واقع آنچه که درباره این سریال نگران کننده است به ادامه مسیر آن مربوط است چرا که قطعاً تکراری شدن و یکنواختی برای این برنامه خطرناک است.

صفاریان‌پور اظهار داشت: علاوه بر برنامه «هم رفیق» یک برنامه دیگر هم در فضای مجازی تولید و پخش می‌شود که «شب‌های مافیا» نام دارد و این برنامه هم با وجود اینکه نمونه‌های دیگری از آن ساخته شده است برای من بسیار غافلگیرکننده و جذاب بود. سعید ابوطالب پیش‌تر برنامه «شام ایرانی» را ساخته است اما «شب‌های مافیا» یک قدم جلوتر از این برنامه است و مجری آن محمدرضا علیمردانی یک انتخاب فوق‌العاده برای این برنامه است چرا که دقیقاً در جای درستی قرار گرفته و واقعاً به تیم تولید این برنامه برای ساخت این اثر تبریک می‌گویم.

او در پایان گفت: امیدوارم در این شرایط که مردم به شدت نیازمند سرگرمی و آرامش هستند برنامه‌های سرگرم‌کننده با کیفیت بیشتری ساخته شوند اما در بحث حضور تماشاگران واقعاً هنوز نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که واقعاً باید یک دغدغه جدی برای تولیدکنندگان برنامه‌ها باشد. خواهش من این است که در شرایط شیوع ویروس کرونا این موضوع را همه ما جدی بگیریم.

نظر شما