«شهروند و مافیا» پای تلفن نشستند

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۱۳:۴۸:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۱۱۶۲
«شهروند و مافیا» پای تلفن نشستند
سازندگان مسابقه «شهروند و مافیا» امروز دوشنبه 15 دی با حضور در امور مخاطبان روابط عمومی رسانه ملی «۱۶۲» به تماس های مردم درباره این مسابقه پاسخ گفتند.

به گزارش برنا، محمد رجایی کارگردان، علیرضا سلطانی تهیه‌کننده، پدرام صادقی و نوید نیک پور داوران مسابقه، سینا مطلم ایده پرداز و داور، سویل امینا نویسنده و علیرضا مولایی کارشناس رسانه این مسابقه در این پاسخگویی مشارکت داشتندو با پاسخ به تماس های مردمی نظر مردم درباره این برنامه را شنیدند.

 مسابقه «شهروند و مافیا» در میان مسابقات تلویزیونی و سرگرمی‌هایی که این روزها هر شب ساعت 19، از شبکه سلامت پخش می‌شود ساختاری خاص و ایرانیزه شده دارد. مسابقه‌ای خلاقانه که توانسته با طراحی تلویزیونی خاص و اجرای علیرام نورایی که برای اولین‌‌بار به‌عنوان مجری نه بازیگر مقابل دوربین آمده است مخاطبان بسیاری را به این شبکه جلب کند.

تأکید بر قدرت استدلال و مهارت افراد

محمد رجایی کارگردان و مجری طرح مسابقه که پیش از این نیز در شبکه سلامت حضور داشته‌است هدایت و ساخت این برنامه را به‌عهده گرفته‌ است. او درباره بازخورد مخاطبان گفت: بازخورد تماشاگران، پیام‌هایی که برای این برنامه می‌گذارند و نظرهایی که امروز شنیدم کاملا بود و بسیاری اظهار علاقه کرده‌اند در این برنامه به‌عنوان شرکت‌کننده حضور داشته باشند.

او یکی از بازخوردهای مثبت را علاوه بر جذابیت ذاتی این بازی، اجرای قوی و قابل توجه علیرام نورایی دانست.

رجایی با اشاره به پخش فصل هفتم این مسابقه تصریح کرد: مسابقه تلویزیونی «شهروند و مافیا» بر قدرت استدلال و مهارت افراد تأکید می‌کند. این مسابقه باهدف افزایش قوه تشخیص و خانوادگی از مهر 98 بر روی آنتن شبکه سلامت قرارگرفته است و تا ماه رمضان سال 1400 و فصل دهم ادامه دارد. ما در این مسابقه سه نقش اصلی داریم. مافیا، دکتر، کارآگاه که مابقی هم شهروندان هستند.

کارگردان این مسابقه، درباره انتخاب شرکت‌کنندگان گفت: در این مسابقه ابتدا از بین سه هزار نفر متقاضی ابتدا به 900 نفر و بعد 160 نفر رسیدیم . از این تعداد  درآخر، ده نفر به مرحله نهایی می‌رسند که این انتخاب با رعایت عدالت و استفاده از ظرفیت‌های شهرستان بوده است. تلاش ما بر این بود که در فصول جدید ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها باشند.

رجایی اضافه کرد: ما در اتاق فکر همیشه به این موضوع می‌رسیم که این مسابقه چقدر می‌تواند برای شرکت کننده آورده داشته باشد. واقعیت این است که ما در این مسابقه به مخاطب و شرکت‌کننده، متقاعد کردن، بجا صحبت کردن، قضاوت نکردن و…… را یادآوری می‌کنیم و این اتفاق برای ما مهم‌ترین حسن است که امروز برخی از مخاطبان هم به آن اشاره کردند.

وی دلیل انتخاب شبکه سلامت برای این مسابقه را رسالت این شبکه برای تولید محتوای سالم دانست و گفت: تولید محتوای سالم یعنی شما با حفظ ظاهر و جذابیت‌های بصری فضایی سرگرم‌کننده برای مخاطب ایجاد کنید تا محتوای خوبی را به مخاطب انتقال دهید. به نظرم این مسابقه ازنظر محتوا ظرفیت گفتن حرف‌های مثبت را دارد.

مسابقه‌ای با خلاقیت ایرانی

علیرضا سلطانی تهیه‌کننده این مسابقه با اشاره به استقبال دور از انتظار مخاطبان از این مسابقه گفت: مسابقه «شهروند و مافیا» به خاطر ساختاری که دارد بسیار حساسیت‌برانگیز است و کمتر کسی فکر می‌کرد بشود از این بازی فکری و گروهی یک برنامه تلویزیونی جذاب ساخت اما جسارت مدیر وقت شبکه سلامت محمدمهدی قاسمی سبب ساخت این مسابقه شد.

وی افزود: وقتی شبکه پیشنهاد ساخت مسابقه را به ما داد روی کلیدواژه‌هایی کار کردیم که بر ساختار شخصیتی ایرانیان تأکید داشته باشد. برای ما موضوع تشخیص، راستی آزمایی و گفت‌وگو مهم بود چراکه هر کس از قدرت تشخیص استفاده کند می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری درستی هم داشته باشد.

سلطانی خاستگاه اولیه این مسابقه را روسیه دانست و گفت: بسیاری از کشورها نسخه‌ای از این مسابقه ساختند اما ما تصمیم گرفتیم مسابقه‌ای طراحی کنیم که در آن بازی روان‌شناسانه با توجه به روحیات ایرانی‌ها پررنگ‌تر شود.

وی درباره این‌که چرا شرکت‌کنندگان خانم در این برنامه اندک هستند گفت: واقعیت این است که در فصول اولیه ما از خانم‌ها و آقایان برای حضور در برنامه دعوت کردیم، اما در ادامه تعداد متقاضیان خانم از میزان استانداردی که برای مسابقه لازم بود، کمتر بود. البته در هر فصل بخش‌هایی با حضور خانم‌ها داریم اما تنها دلیل این اندک بودن در تعداد متقاضیان آن است.

تهیه‌کننده مسابقه یکی از سؤالات متداول مخاطبان را نحوه شرکت در مسابقه عنوان کرد و گفت: البته این مسابقه تا فصل دهم ضبط‌شده است اما برای فصول بعدی روال ثبت‌نام همانی است که بوده و متقاضیان باید بر اساس فراخوانی که در فضای مجازی منتشر می‌کنیم ثبت‌نام کنند ما از میان متقاضیان تعدادی را انتخاب کنیم تا به مراحل نهایی برسند.

وی افزود: بسیاری امروز درباره شرایط شرکت در مسابقه می‌پرسیدند که باید گفت: ما محدودیت سنی برای شرکت در مسابقه قائل نشدیم و هرکسی که با بازی آشنایی داشت، می‌تواند به‌عنوان شرکت‌کننده در این فراخوان شرکت کند. البته به دلیل شرایطی که این بازی دارد، باید بتواند خوب صحبت و از رأی خودش دفاع کند.

بازیگری برایم مهم‌تر از اجراست

علیرام نورایی مجری مسابقه «شهروند و مافیا» با اشاره به حضورش در این مسابقه گفت: من خودم را در این مسابقه مجری ندیدم و چون فضای مسابقه از من نوعی بازی خاص می‌طلبید آن را پذیرفتم تا دغدغه‌هایم در عرصه بازیگری را ادامه بدهم. برای همین حتی خیلی به‌عنوان مجری بازیگر در این مسابقه اشاره نمی‌کنم.

وی ورود به این عرصه را متفاوت دانست و گفت: برای اجرا خیلی سریع تصمیم نگرفتم چراکه در خودم نمی‌دیدم که بخواهم اجرا کنم و چون تجربه‌ای در این زمینه نداشتم، بااحتیاط وارد این عرصه شدم تا به حرفه‌ام لطمه نخورد.

نورایی افزود: دغدغه واقعی من بازیگری است من از تئاتر وارد این عرصه شدم و این مسابقه را درزمینه دغدغه اصلی‌ام که رشد و پیشرفت در بازیگری است پذیرفتم.

بازیگر سریال‌های «گاندو» و «نفوذ» با اشاره به ویژگی اجرا در این مسابقه گفت: تلاش من بر این است که مخاطب ببیند یک نفر در قالب نقش مافیایی چه چیزهایی را می‌گوید و در پایان که نقاب‌ها برداشته می‌شود مخاطب او را می‌شناسد حتی اگر این فرد برنده باشد. مخاطب به این باور می‌رسد که به‌راحتی و از روی ظاهر نباید قضاوت کند.

نورایی درباره محتوای روان‌شناسانه این مسابقه گفت: «مافیا» شناخت دروغ‌گو را آموزش می‌دهد و قوه تشخیص راست از دروغ را به مبارزه می‌طلبد. ما اتاق فکری داریم که آنجا همه نکات لازم به من گفته می‌شود. من نیز در طول مسیر به این تشخیص می‌رسم و این همراهی مرا به جایگاهی رسانده است که فکر می‌کنم مسیری را که طی کرده‌ام ازنظر مخاطب پذیرفتنی است.

نقش آرامش‌بخش به بازنده‌ها رادارم

نوید پور نیک کارشناس و داور این مسابقه که دانشجوی رشته خلبانی است خود نیز از شرکت‌کنندگان این مسابقه بوده، درباره سختی‌های داوری چنین مسابقه‌ای گفت: ماجرای رقابت شهروندان با مافیا و نبرد تنگاتنگ بین دو گروه آگاه و ناآگاه، اساس داستان این مسابقه است. بازی‌ای که خیلی از ما در زندگی آن را تجربه کرده‌ایم و باید بدانیم در گیرودار این بازی پیروزی در این رقابتی به انتخاب و تشخیص افراد گروه برمی‌گردد.

وی افزود: پذیرش همین موضوع برای برخی از شرکت‌کنندگان سخت است و موجب دلخوری، ناراحتی و... می‌شود اما در طول مسابقه مدام در حال آرامش‌بخشیدن به بازندگان هستیم. شاید باید از این بازی آموخت که اینجا فقط یک اشتباه می‌تواند باعث شکست یک شهر شود، جریانی که در زندگی واقعی هم به اشکال گوناگونی وجود دارد و پیام این مسابقه به شرکت‌کنندگان این است که می‌شود از این بازی درس‌ها گرفت.

تزریق روحیه جست‌وجو، اتحاد و آگاهی

سینا مطلم ایده پرداز و داور این مسابقه با اشاره به نظرات مخاطبان و انتقاداتشان به داوری گفت: ایجاد جذابیت برای مخاطب یکی از نکاتی است که ما باید رعایت کنیم تلاش ما بر این است که بین دو گروه آگاه و ناآگاه فضایی را به وجود بیاوریم که روحیه جست‌وجو، اتحاد و آگاهی دران پررنگ‌تر شود.

تأکید بر رعایت نکات روانشناسی

سویل امینا نویسنده مسابقه «شهروند و مافیا» که خود نیز از شرکت‌کنندگان فصل سوم این مسابقه بوده نیز بر نکات روان‌شناسانه این مسابقه تأکید کرد و گفت: «شهروند و مافیا» پر از رمز و راز است، تک‌تک آدم‌ها نقاب به‌صورت دارند و من باید همراه راوی باشم و او که آگاه به تمام اتفاقات است را هدایت کنم.

وی افزود: معمولاً قبل از شروع برنامه نکات مهم را با راوی یا مجری برنامه هماهنگ می‌کنم. راوی باید مراقب رفتار و حرکت بدن و چهره باشد تا آدم‌هایی که حرفه‌ای هستند از روایت او حقیقتی را دریافت نکنند. حتی مجری باید سعی کند حرکت چشمش چیزی را لو ندهد و سعی کند کمترین تأثیر را در روال طبیعی بازی داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز