در برنامه «فرزانگان» رادیو فرهنگ می شنویم؛

استاد حسن کسایی به روایت حسن ناهید و منوچهر غیوری

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۸:۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۱۱۱۴۶۵
استاد حسن کسایی به روایت حسن ناهید و منوچهر غیوری
برنامه «فرزانگان» فرهنگ سه شنبه ۹ دی ماه میزبان اساتید حسن ناهید و منوچهر غیوری است تا از خاطرات خود از استاد حسن کسایی برای شنوندگان رادیو فرهنگ بگویند.

به گزار برنا، آیین گرامی داشت های برنامه قدیمی و پر شنونده فرزانگان فرهنگ که بیست و یک سال است در رادیو فرهنگ پخش می شود و تاکنون از بزرگانی چون استاد صبا، کلنل وزیری، ملک الشعرا بهار، رهی معیری، بدیع الزمان فروزانفر دکتر مهمد رضا شفیعی کدکنی و هوشنگ ابتهاج و دهها شخصیت ارزنده دیگر فکر و فرهنگ و هنر ایران زمین بحث و گفتگو کرده است این بار و در آیین گرامی داشت استاد حسن کسایی به سراغ دو تن از دوستان و همراهان قدیمی او رفته است. در آغاز با استاد حسن ناهید و در بخش پایانی با استاد منوچهر غیوری از شاگردان استاد کسایی گفتگو خواهد کرد. نوازنده پیشکسوت نی استاد حسن ناهید در این برنامه سخنانی از زندگی و اثار استاد کسایی ارایه خواهد کرد. در ادامه برنامه استاد منوچهر غیوری دکتری موسیقی سنتی ایرانی با اشاره به اینکه همه زندگی خود را مدیون استاد کسائی می‌داند، بیان کرد: بنده  در۴۰ سال زندگی با این استاد بزرگ علاوه بر فراگیری درس‌های نی‌نوازی، شاهد فضائل اخلاقی زیادی هم از ایشان بوده ام.

منوچهر غیوری در گفت‌و‌گو با برنامه فرزانگان فرهنگ در آیین گرامی داشت استاد حسن کسایی درباره استاد کسایی گفت: استاد کسایی از بداهه نوازان بی‌نظیر و مشهور ایران زمین بودند و نمی توان گفت اثر سلام صبحگاهی ایشان شاخص است یا اثری دیگر، چون همه آثار آن استاد‌ِ بی‌بدیل نی نوازی ایران، شاخص و برتر است.

شاگرد استاد کسائی بهترین شیوه نی‌نوازی در استان اصفهان را نی‌نوازی استاد حسن کسائی عنوان کرد و گفت: در بین همه نوازندگان سازهای مختلف، رقبا و روش‌های نوازندگی مختلفی وجود دارد که هر کدام روش خاص خود را ارائه می‌کنند اما در نی‌نوازی، سبک مرحوم استاد کسائی پیش از وی و تا امروز در هیچ کجای کشور به گوش نرسیده است.

استاد غیوری، منظم، مرتب، مشخص، موزون و موقر نوازی را از ویژگی‌های شاخص نی نوازی استاد کسائی برشمرد و افزود: متفاوت نوازی از مهمترین ویژگی‌های نوازندگی استاد کسائی بود به این معنی که هرگاه ایشان قطعه‌ای از دستگاه شور یا ابوعطا می‌نواختند در نوبت بعدی دیگر همان ملودی نواخته نمی‌شد، چون ایشان با تکیه بر بداهه نوازی، موسیقی قبلی را تغییر می‌دادند و نوای جدیدی را به گوش مخاطب می‌رساندند.

وی اظهار‌کرد: از سال ۱۳۳۰ تا امروز همه نی‌نوازان کنونی پیرو و مقلد سبک استاد حسن کسائی بوده‌اند و پس از درگذشت ایشان هم هیچ هنرمندی نتوانسته است روش خاصی در نواختن این ساز عرفانی را بهتر از آن استاد بزرگوار ابداع و در نواختن استادانه آن ادعا کند.

استاد غیوری با بیان اینکه در چند سال گذشته علاوه بر استاد حسن کسائی، شاهد درگذشت تعدادی دیگر از استادان ارزشمند موسیقی سنتی کشورمان همچون استاد جلیل شهناز، همایون خرم و پرویز یاحقی بوده ایم تصریح کرد: با وجود اینکه دیگر هیچ‌کس جایگزین این گنجینه‌های ارزشمند موسیقی سنتی ایران نمی‌شود اما زنده نگه‌داشتن یاد آنان و تلاش برای تربیت نوازندگان و خوانندگان موسیقی سنتی کشورمان، به یقین آوازه این استادان گرانقدر و هویت موسیقی اصیل ایرانی همچون نی نوازی را بیشتر زنده‌نگه می‌دارد.

این برنامه روز سه شنبه ها از رادیو فرهنگ ساعت 19:30 با صدای استاد بهروز رضوی پخش می شود. تهیه و تالیف این برنامه به عهده محمدحسینی باغسنگانی است و این برنامه برای شنودگان مشتاق در کلیه گیرنده ها، سامانه های رادیویی و وب سایت رادیو فرهنگ در سراسر جهان مهیا است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز