شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی در برنامه «یه روز تازه» مطرح کرد:

شاگردپروری ویژگی مهم آیت‌الله مصباح بود/ علامه طباطبایی؛ آیت‌الله مصباح را در نگارش تفسیر المیزان شریک می‌دانست

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۲:۵۴:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۴۴۳۱
شاگردپروری ویژگی مهم آیت‌الله مصباح بود/ علامه طباطبایی؛ آیت‌الله مصباح را در نگارش تفسیر المیزان شریک می‌دانست
شاگرد آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: آیت‌الله مصباح هم به تعبیر یکی از فرماندهان بزرگ سپاه قاسم سلیمانی عرصه فکر و اندیشه بود. در واقع از مکتب آیت‌الله مصباح شخصیت‌هایی مثل شهید سلیمانی پرورش پیدا می‌کنند.

به گزارش برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم روان‌بخش شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: شهید سلیمانی شخصیتی بود که در عرصه‌های امنیت ملت ایران و عرصه‌های نظامی نقش بسزایی ایفا کرد. امنیت را برای امروز ما و آینده تأمین کرد. الگویی برای نسل جوان شد. آیت‌الله مصباح هم به تعبیر یکی از فرماندهان بزرگ سپاه قاسم سلیمانی عرصه فکر و اندیشه بود. در واقع از مکتب آیت‌الله مصباح شخصیت‌هایی مثل شهید سلیمانی پرورش پیدا می‌کنند.

روان‌بخش اظهار داشت: مقام معظم رهبری حکیمانه در یک بیانه کوتاه با 15 لقب کلیدی علامه مصباح را توصیف کردند. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران جمله‌جمله این بیانیه را باید تفسیر کند. رهبر انقلاب بیانات مهمی را درخصوص آیت‌الله مصباح به کار بردند. در صحبت‌هایشان فرمودند که آیت‌الله مصباح تولید کنند فکر و اندیشه بود که فرزندان و شاگردان صالحی داشت. مردم ما به خوبی شخصیت آیت‌الله مصباح را نمی‌شناسند. من از سال 1360 که وارد موسسه امام خمینی(ره) شدم، با شخصیت آیت‌الله مصباح آشنا شدم.

وی افزود: شخصیت آیت‌الله مصباح به خوبی معرفی نشد و در رسانه‌های مکتوب شاهد بمباران تبلیغاتی نسبت به این شخصیت بودیم. ما رسانه‌ای نداشتیم که از شخصیت آیت‌الله مصباح دفاع کنیم. علامه یعنی کسی که بسیار می‌داند. آیت‌الله مصباح در سن 27 سالگی مجتهد بود. در تفسیر و فلسفه شاگرد علامه طباطبایی بود. در فلسفه اشراق و حکمت متعالیه صاحب‌نظر بودند. به تعبیر آیت‌الله فیاضی، آیت‌الله مصباح چشمه‌ای بود که می‌جوشید.

شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی در ادامه گفت: آیت‌الله مصباح شناخت خوبی نسبت به فلسفه اسلامی و غرب داشت. در نگارش تفسیر المیزان به علامه طباطبایی کمک کرد. علامه طباطبایی آیت‌الله مصباح را در نگارش تفسیر المیزان شریک می‌دانست. از نگارش‌های آیت‌الله مصباح هم به 10 جلد تفسیر معارف قرآن می‌توان اشاره کرد که تنها تفسیر موضوعی قرآن است. از اقتصاد و جنگ گرفته تا جهاد را موضوعی بررسی کرده‌اند.

روان‌بخش خاطرنشان کرد: دغدغه‌ اصلی آیت‌الله مصباح بیشتر پیرامون نسل جوان بود. شبهات گسترده‌ در فضای مجازی منتشر شده بود، ایمان نسل جوان در معرض خطر قرار داشت. آیت‌الله مصباح معتقد بود، به عنوان واجب شرعی باید این شبهات را شناخت. تعدادی از محققان را به کانادا فرستاد تا تحصیل کنند. شبهاتی پیرامون لیبرالیم و اومانیسم را پاسخ داد. آیت‌الله مصباح معتقد بود، زبان انگلیسی برای یک محقق مثل خودکار ضروری است. اگر طلاب زبان انگلیسی نداند، نیمی از کتابخانه‌ها بر روی آن‌ها بسته هستند.

وی افزود: آیت‌الله مصباح اساتید را از آن‌ سوی مرزها دعوت می‌کردند. در گروه دین‌شناسی موسسه از واتیکان استاد دعوت کرد تا انجیل تدریس کند. شاگردپروری ویژگی مهم آیت‌الله مصباح بود.

شاگرد آیت‌الله مصباح‌یزدی درخصوص آشنایی شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح گفت: شهید سلیمانی بیشتر در خارج از کشور ارتباط داشتند. حدود یک سال و نیم پیش حجت‌الاسلام شیرازی که نماینده سابق رهبری در سپاه قدس بودند، در سخنرانی خود مطلبی را نقل می‌کند که سردار سلیمانی از آن مطلب خوشش می‌آید. جویای منبع مطلب می‌شوند که حجت‌الاسلام شیرازی می‌گوید، از کتاب اخلاق آیت‌الله مصباح نقل کرده است. درخواست می‌کنند که کتاب را داشته باشند. بعد از مطالعه کتاب شیفته کتاب‌های آیت‌الله مصباح می‌شوند.

روان‌بخش در پایان اظهار داشت: حاج قاسم در آخرین دیدار از حجت‌الاسلام شیرازی خواسته بود که نوارهای مباحث اخلاقی آیت‌الله مصباح را برایش آماده کنند که متأسفانه سردار به شهادت رسیدند. دشمن از شهادت حاج قاسم و درگذشت آیت‌الله مصباح خوشحال نباشد. زمانی که شیشه عطر شکسته شود، فضا معطر می‌شود. انشاالله هزاران شهید سلیمانی و آیت‌الله مصباح متولد خواهند شد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز