امرودی در آیین رونمایی از مجموعه ۸ جلدی «سر دلبران» مطرح کرد:

ویژگی منحصر به فرد تمدن اسلامی، مقاومت است

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۱۲:۵۴:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۶۴۴۸
ویژگی منحصر به فرد تمدن اسلامی، مقاومت است
رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین رونمایی از مجموعه هشت جلدی «سر دلبران» گفت: ویژگی منحصر به فرد تمدن اسلامی،مقاومت است خیلی‌ها در دوران خودشان شهید داشته‌اند اما شهید به عنوان یک مولفه تمدن ساز به سبک انقلاب اسلامی نداشته‌اند.

 به گزارش برنا، در این مراسم که همزمان با اولین سالروز سرداران رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمانشان به همت جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد از هشت جلد کتاب «سر دلبران» که درباره شخصیت مهم محور مقاومت با عناوین «محبوب»، «امام لبنانی‌ها»، «چمران»، «سید عباس»، «شیخ راغب»،«حاج رضوان»، «حاج قاسم» و «سید هادی» رونمایی شد. 

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی ضمن خیر مقدم و تشکر برای برگزاری این مراسم گفت: مخاطبان باید با شخصیت حقیقی مجید صفا تاج نویسنده این مجموعه، آشنا شوند و برای نسل جوان از علاقه و تلاش ایشان به حزب مقاومت و حزب‌الله رونمایی شود.

وی افزود: بنده شاهد چهره اخلاقی و پرتلاش ایشان در زمینه علمی و قلم فرسایی‌هایشان بودم و در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی یاد می‌کنم از خاطره‌ای که ایشان دو مرتبه با اصرار و ابرام تلاش داشتند که در رکاب آن شهید بزرگوار در جبهه جنگ سوریه و عراق برای مقابله با داعش شرکت کنند که همواره حاج قاسم با تاکید مخالفت جدی می‌کردند و ایشان را به کتابت و نشر اندیشه مقاومت تشویق می‌کردند. این مخالفت نشان‌دهنده نیاز به نوشتن در این حوزه است.

مرودی: صفاتاج با نوشته‌هایش تمدن بزرگ انقلاب اسلامی را برای آیندگان به امانت می‌گذارد

امرودی در بخش دیگری از سخنانش به آثار پر حجم، جهت‌مند و پر ارجاع  صفاتاج اشاره کرد و ادامه داد: در بسیاری از آثار این اندازه از دقت را مشاهده نمی‌کنید. نگارش مطالب و ثبت وقایع و تاریخ مثال زدنی است. بسیاری از آثار ایشان پاراگراف به پاراگراف دارای ارجاع دقیق است و منبع معرفی می‌کند که دلیل بر صداقت نوشتاری ایشان است و بنا دارند این تمدن بزرگ انقلاب اسلامی را که یکی از ستون‌های محکم آن مقاومت است برای آیندگان به امانت بگذارند. یکی از دلایل ماندگاری این آثار در آِینده نوع مواجه ایشان با وقایع است. علاوه بر این وقتی به تعداد آثار ایشان که بیش از 100 اثر تا الان بوده است، نگاه می‌کنیم، نشان از آن دارد که از عمرشان به بهترین شکل جامع و وافی استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به رونمایی از هشت جلد کتاب «سر دلبران» گفت: تمدن بزرگ انقلاب اسلامی از صدر اسلام تا امروز یک جریان است که ایشان سعی کرده در این آثار این رویه را حفظ کند. یعنی تلاش شده است مقاومت از سلمان فارسی و ابوذر در صدر اسلام تا شهید حججی، حاج قاسم، شهید رضوان، عماد مغنیه، عباس موسوی اولین دبیرکل حزب الله لبنان تا سید حسن نصرالله، سید هادی نصر الله و امام لبنان، امام موسی صدر در عصر حاضر را به نگارش درآورند و این کار کم نظیری است که یک مجموعه با یک قلم و یک نظام مبتنی بر علم و تاریخ به این صورت به نگارش درآمده است. همچنین کتب محترم حاج قاسم که ایشان بسیاری از موارد را از نزدیک شاهد بوده‌ و به نگارش درمی آوردند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: جوان‌های ما باید بدانند که تمدن ما فقط آرش کمانگیر ندارد. شهید همت،شهید باقری نیز بخشی از تمدن ماست. این‌ها قهرمانان ملی و شیعه هستند. در کنار آن معرفی منفورترین چهره‌های تاریخ نیم قرن اخیر لازم است. ما نباید تاریخ اتمام این قرن را ساده بگیریم. باید ستادهایی تشکیل شود و اندیشمندان بنشینند و بیاندیشند تا چهره‌های منفور نیم قرن اخیر را معرفی کنیم. گاهی اوقات کثرت خبرها ما را از این امر مهم غافل می‌کند. آن‌هایی که گفتند جهان به سوی نابودی پیش می‌رود و جنگ تمدن‌ها را مطرح کردند امروز می‌بینند که جهان به سوی یک عدالت طلبی مطلق بین تمام اقشار در تمام دنیا پیش می‌رود. امروز شاهدیم که جهان به سمت یکتاپرستی در حرکت است. بر خلاف اینکه تصور می کنیم جهان به سمت آینده ای تلخ و تاریک حرکت می کند، به سمت آینده ای بسیار روشن در حرکت است و به حمد خدا با ظهور حضرت حجت، این جریانی که آغاز شده است، به سرعت به پیش خواهد رفت.

وی افزود: بزرگان ما از ائمه و شهدا و امام راحل، یک تمدن جدیدی را ایجاد کرده‌اند که ویژگی‌هایی دارند که در طول تاریخ بی نظیر است. این نوع جهاد و مقاومت را کجا شاهد هستیم. آیا ساسانیان، صفویان و هخامنشیان اینگونه بوده‌اند؟ ویژگی منفرد و منحصر به فرد تمدن اسلامی، مقاومت است. خیلی ها در دوران خودشان شهید داشته‌اند اما شهید به عنوان یک مولفه تمدن ساز در دوران خودشان به سبک انقلاب اسلامی نداشته‌اند. ویژگی‌های همچون جهان شمولی عدالت و مهدویت به این سبک باید به نسل جدید معرفی شود. به تعبیری این نعمت را باید پاس بداریم که فرمود شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند. فراگیری انقلاب اسلامی قطعی خواهد بود. فروپاشی آمریکا و اسرائیل قطعی است. همانطور که فروپاشی کمونیسم را هیچ کس پیش بینی نمی کرد، قطعی شد و به تعبیر امام به زباله دان تاریخ فرستاده شد. انشالله بر عمر با عزت طلایه دار این نهضت مقام معظم رهبری بیفزاید و کسانی که افتادند تا ما بایستیم را از اعمال ما شاد کند.

 آیت‌الله اختری: جامعه باید به شهید سلیمانی به عنوان یک سرمایه نگاه کند

آیت‌الله اختری رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین به عنوان دومین سخنران گفت: از عزیزان در این فرهنگ‌سرا برای احیای این سنت حسنه یعنی احیای یاد و خاطره شهدا و ارج نهادن و تجلیل از خانواده آن‌ها  تشکر می‌کنم. 

وی همچنین ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و او را اندیشمند و فیلسوف و عارف و مکتب دار و اندیشه ورز صاحب مکتب و مجاهد بزرگ و یکی از حامیان انقلاب اسلامی و انقلابیون سال۵۷ عنوان کرد.

آیت‌الله اختری بیان کرد: خداوند به کسانی که در راه او هجرت می‌کنند اشاره می‌کند و شهید سلیمانی از نمونه‌های بارز این افراد است. این سردار رشید هم از زندگی، خوش گذرانی و کشور هجرت کرد. خداوند می‌فرماید این افراد چه کشته شوند چه بمیرند جزو کسانی هستند که روزی بسیار خوب به آن‌ها اهدا می‌شود.

وی در ادامه گفت: جامعه باید به شهید سلیمانی به عنوان یک سرمایه عظیم افتخار کند چراکه این مجاهد بزرگ قبل و بعد از پیروزی انقلاب نقش محوری در حمایت از انقلاب داشت. وجود چنین شخصیت‌های انقلابی و نخبه نظامی از ویژگی‌های مهم کشور جمهوری اسلامی ایران است. 

وی افزود: آثار خون شهدا در جریان زندگی و در کالبد جامعه است، یعنی خونی که جاری می‌شود در رگ‌های جامعه موجب حیات و بقا و رشد و بالندگی جامعه می‌شود. امام حسین(ع) می فرماید :خون او باعث جاودانه شدن اسلام می‌شود، ما در دوران انقلاب این را شاهد بودیم. بیانات امام هم بر همین موضوع تاکید دارد. ایشان می‌فرماید ما را بکشید اسلام زنده می‌شود. این یک مکتب (جاودان) است. خون شهید مطهری و مفتح و بهشتی و ۷۵ نفر از یاران باهنر و رجایی ریخته شده و به تبع آن اسلام در ایران و جهان جهش و رشد پیدا کرده است در جنگ تحمیلی و در لبنان هم همینطور اتفاقاتی را شاهد بوده‌ایم.

آیت‌الله اختری بیان کرد: شهید سلیمانی و همرزمان ایشان افتخار ایران و اسلام هستند چراکه شهدای راه حق جز نمونه‌های بارز مسلمان واقعی هستند که خداوند به همه شهدا روزی می‌دهد و این شهدا در جایگاهی قرار می‌گیرند که مقام آنها ارج داده می‌شود.

وی ادامه داد: مقوله مقاومت با حضور شهید سلیمانی در منطقه در همه کشورها مانند سوریه، یمن، عراق و غیره تحقق پیدا کرد زیرا همین موضوع نغمه مقاومت است که زلزله در جان کشورهای غربی انداخته است و امروز صهیونیست ها بدترین روزهای خود را می‌گذرانند.

اختری در پایان گفت:این خون‌های شهدا در جریان حرکت اسلامی ثمرات بسیار بزرگی را رقم می‌زند.

عبداللهیان: شهید سلیمانی توازن قوا و فرمایشات راهبردی مقام معظم رهبری را در منطقه پیاده کرد

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم بیان کرد: به برادر عزیز اقای صفاتاج و فرهنگ‌سرای انقلاب به خاطر این ابتکار تبریک می‌گویم. نکته نخست این است که با توجه به این که در سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم باید از آنچه ایشان در عرصه مقاومت منطقه انجام داد، صحبت کنیم.سردار سلیمانی یکی از کارهای مهمی که در دوران حیاتشان انجام دادند این بود که توازن قوا و فرمایشات راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) را در منطقه پیاده سازی کردند.محور مقاومت توازنی را در منطقه ایجاد کرد که ما امروز می‌توانیم به خود به خاطر وجود آن ببالیم. این امنیت به هم پیوسته و درهم تنیده‌ای که در منطقه ایجاد شد بشدت برای محور مقاومت تا دهه‌های آینده امنیت را ایجاد کرد.

وی افزود: نکته دوم این است که در ابتدا که من وارد وزارت خارجه شدم و حساسیت موضوع عراق بسیار برجسته بود سردار سلیمانی در بدنه وزارتخانه و سران قوا با تواضع حرکت می‌کردند و با تمرکز بر محور نگاه‌های کارشناسی و علمی درباره موضوعات منطقه به خوبی هماهنگ می‌شدند. ایشان در دستگاه دیپلماسی از من درخواستی داشتند. ایشان گفتند که شما ارتباط خوبی با سفارت‌خانه‌ها در غرب و منطقه به ویژه عراق و افغانستان دارید و می‌گفتند اگر کتابی در راستای مقاومت و تحولات منطقه از آمریکا و .. منتشر شد برای من ترجمه کنید منتها خارج از وقت اداری. مترجم‌های ما در وزارت خارجه مرخصی می‌گرفتند (گاهی تا ۲۰ روز) تا کتاب‌هایی که ایشان سفارش کرده بودند را ترجمه کنند. ایشان با نگاه به عمق این کتاب‌ها مطالبی را در راستای تحلیل امور منطقه و برنامه ریزی‌ها بدست می‌آوردند که می‌توانستند از همین طریق به نگاه آمریکایی‌ها هم دست یافته و عمل کنند.

وی افزود:سردار حاج قاسم سلیمانی قبل از هفت صبح خودش را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دادند و بسیار بر علمی کار شدن در راستای بررسی رویدادهای منطقه و برنامه ریزی برای امنیت آن و کمک به متحدان منطقه‌ای و دفاع از امنیت ملی تاکید داشتند.

امیرعبداللهیان گفت: زمانی سیدحسن نصرالله با سوالی از سوی من مواجه شد. من از سید حسن پرسیدم که شما پیش از اعلام یک موضوع جلسه می‌گذارید و بعد اعلام می‌کنید اما عبدالملک حوثی رهبر انصارالله بدون جلسه اعلام می‌کند. ایشان فرمودند که ما برادران حزب الله را اقناع می‌کنیم گاهی مواقع ساعت‌ها تا صبح و یا تا زمان اذان صبح در جلسه دورهم دیگر می‌نشینیم (برخی حضار در مراسم این موضوع را تایید کردند) تا درباره یک موضوع پس از ارائه نظرات مختلف به نتیجه برسیم اما در یمن تصمیم گرفتن و دست بر شمشیر بودن و برخی مکان‌ها قاطعانه سخن گفتن خاص موقعیت فرهنگی و سیاسی این کشور است.

در این مراسم دکتر عباس خامه یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان بصورت ویدیو کنفرانسی به ایراد سخن پرداخت. همچنین شیخ نزار کامل سعید رئیس جمعیت معارف اسلامی حزب االله لبنان نیز در باره اهمیت نشر و اطلاع رسانی در باره شخصیت های مهم مقاومت اسلامی بصورت ویدئو کنفرانس برای حاضرین سخنرانی کرد. 

در پایان مراسم از هشت جلد کتاب «سر دلبران» که درباره شخصیت مهم محور مقاومت با عناوین «محبوب»، «امام لبنانی‌ها»، «چمران»، «سید عباس»، «شیخ راغب»،«حاج رضوان»، «حاج قاسم» و «سید هادی» رونمایی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز