همه چیز درباره فیلم‌های مهم جشنواره فجر امسال

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۱۹۰
همه چیز درباره فیلم‌های مهم جشنواره فجر امسال
سال 1399 یک سال استثنایی در تاریخ سینمای ایران است، سالی که در اکثر روزهای آن سینماها تعطیل بودند و تعداد اندکی از فیلم‌های تولید شده توانستند رنگ پرده سینما را به خود ببینند و در این بین سینمای ایران برای اولین توانست اکران آنلاین را تجربه کند که برخی فیلم‌ها نیز به این صورت نمایش داده شدند اما قطعاً با توجه به شرایط موجود سینما هیچ یک از این آثار نتوانستند موفقیت چندانی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار برنا، با توجه به شرایط حاضر پیش‌بینی میشد فیلم‌های کمتری در سال‌ جاری ساخته و آماده نمایش شوند و شاید به همین دلیل بود که با اعلام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در سال جاری تأکید شد که همه فیلم‌ها به بخش سودای سیمرغ راه یافته و داوری می‌شوند اما تا پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره 110 فیلم متقاضی حضور در جشنواره شدند که نشان می‌دهد شرایط حاضر تأثیر مخربی که در تولیدات همه کشورها داشته در ایران کمتر بوده و تولیدات سینمای ایران به شکل عجیبی بیشتر از حدی است که انتظار می‌رود و حتی بسیاری از فیلم‌ها که در حال تولید یا آماده نمایش هستند در لیست 110 فیلم متقاضی حضور در جشنواره نیستند.

قطعاً بالا بودن میزان تولیدات سینمای ایران در سالی که سینماها تعطیل بودند نیاز به یک پیگیری و بررسی در راه‌های به سود رسیدن تولیدکنندگان آثار دارد اما جدا از این بحث در مورد سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر احتمالاً امکان دیدن و داوری همه 110 فیلم وجود ندارد چرا که برخی آثار شاید شرایط حضور در جشنواره را نداشته باشند و البته تجربه ثابت کرده که بسیاری از فیلم‌های متقاضی برای حضور در جشنواره آماده نمی‌شوند.

با این حال با نگاهی به فیلم‌های متقاضی به چند نام آشنا می‌رسیم که قطعاً دیدن این آثار می‌تواند برای علاقه‌مندان به سینما و حتی سینماگران کنجکاوی‌برانگیز باشد.

فیلم‌اولی‌هایی که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند / از بازیگرانی که کارگردان‌ شده‌اند تا کارگردان‌ با تجربه تلویزیون

فجر فیلم بابا سیبیلو

در بین فیلم اولی‌های جشنواره می‌توان به فیلم «بابا سیبیلو» ساخته ادوین خاچیکیان فرزند کارگردان فقید ساموئل خاچیکیان اشاره کرد که یک اثر کمدی است و در دوران کرونا فیلمبرداری شده و رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رز رضوی، امیر نوری، یوسف صیادی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروز پور، خشایار راد، علی کاظمی، عباس محبوب و اردشیر کاظمی بازیگران این اثر هستند. قطعاً دیدن فیلمی کمدی از فرزند کارگردانی که آثاری چون «کوسه جنوب»، «یوزپلنگ» و «عقاب‌ها» را ساخته می‌تواند برای علاقه‌مندان به سینما جالب توجه باشد.

فجر فیلم آهو

یکی دیگر از فیلم‌هایی که اولین تجربه کارگردانش به حساب می‌آیند و می‌تواند دیدن آن برای علاقه‌مندان به هنر سینما جالب توجه باشد فیلم سینمایی «آهو» اولین تجربه سردبیر ماهنامه فیلم است. رضا کیانیان، علی مصفا، حامد کمیلی، سهیلا رضوی و رضا یزدانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فجر فیلم روزی روزگاری آبادان

حمیدرضا آذرنگ بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون امسال به عنوان کارگردان فیلم سینمایی «روزی روزگاری آبادان» را به دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر معرفی کرده است. فاطمه معتمدآریا و محسن تنابنده ، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ نقش های اصلی فیلم را بازی می‌کنند و عبدالله اسکندری و علی اوجی تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

فجر فیلم روز ششم

حجت قاسم‌زاده اصل کارگردان نام‌آشنای تلویزیون نیز امسال اولین فیلم سینمایی خود را ساخته است. فیلم سینمایی این کارگردان موفق تلویزیون با عنوان «روز ششم» یکی دیگر از آثار مورد توجه سینمای ایران در سی‌ونهمین جشنواره فیلم است. نکته جالب توجه دیگر درباره «روز ششم» بازگشت مصطفی زمانی پس از چند سال با این فیلم به سینمای ایران است.  مصطفی زمانی، جمشید هاشم پور، بهاره افشاری، امیر جعفری، همایون ارشادی، مهران احمدی، افشین هاشمی، مهدی حسینی نیا و بهرام ابراهیمی بازیگران «روز ششم» هستند.

فجر فیلم خورشید آن ماه

ستاره اسکندری بازیگر مطرح سینما و تلویزیون اولین فیلم سینمایی‌اش با عنوان «خورشید آن ماه» را کارگردانی کرده است که به فرهنگ بلوچستان می‌پردازد و می‌تواند یکی از فیلم‌های متفاوت امسال در جشنواره سی‌ونهم باشد. نازنین فراهانی، پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی و مریم بوبانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

علی عطشانی با دو فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر

فجر فیلم کوسه

علی عطشانی امسال با دو فیلم «کوسه» و «سلفی با دموکراسی» متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر است. فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» که به نوعی قسمت دوم فیلم «دموکراسی تو روز روشن» به حساب می‌آید می‌تواند برای مخاطبان جذاب و دیدنی باشد و احتمالاً یکی از آثار بحث‌برانگیز سال جاری در جشنواره سی‌ونهم خواهد بود. فیلم «سلفی با دموکراسی» درباره زندگی یک سردار دفاع مقدس است که می‌خواهد اشتباههای زندگی خود را در عالم برزخ جبران کند. حمید فرخ‌نژاد، محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا گلزار، نیما شاهرخشاهی، ارژنگ امیرفضلی، علی دهکردی، مهران رجبی، فخرالدین صدیق شریف، قاسم زارع، بابک برزویه، فرامرز روشنایی و... بازیگران "دموکراسی ..." هستند.

مهدی هاشمی، مهران احمدی، پژمان جمشیدی، سیما تیرانداز، بهناز جعفری، ریحانه پارسا، محمدجواد جعفرپور، مهران رجبی، بهراد خرازی، مهسا کامیابی، فرانک حسینی، احمدرضا موسوی، آن ماری سلامه (بازیگر لبنانی) و آسیا تاشکین (بازیگر اهل کشور ترکیه) مجموعه بازیگران فیلم سینمایی «کوسه» را تشکیل می‌دهند.

کارگردان فقید «کیف انگلیسی» با «من و دبورا» به جشنواره می‌آید؟

حضور فیلم سینمایی «من و دبورا» در لیست آثار متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شاید عجیب‌ترین اتفاق باشد. فیلمی که به کارگردان مرحوم سید‌ضیاءالدین دری در سال 1384 ساخته شده و به گفته مسئولان دبیرخانه جشنواره این فیلم توسط فرزند او معرفی شده و سال ساخت آن 1397 زده شده است. با وجود اینکه بعید است این فیلم بتواند در جشنواره حضور داشته باشد، حضور آن به عنوان اثری از کارگردان «کیف انگلیسی» می‌تواند جالب توجه باشد.

فیلم‌هایی که یک سال از ساختشان می‌گذرد / مشکل «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله حل شد

فجر فیلم قاتل و وحشی

جدیدترین فیلم سینمایی حمید نعمت‌الله با عنوان «قاتل و وحشی» که سال گذشته به دلیل مشکلاتی حقوقی در تهیه‌کنندگی این فیلم نتوانست در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد؛ به نظر می‌رسد مشکلش حل شده و امسال متقاضی حضور در جشنواره است. این فیلم که قطعاً یکی از آثار مورد انتظار سال سینمای ایران است می‌تواند به سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شور و حال بیشتری بدهد. لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت‌دوست، ستاره اسکندری و... بازیگران این فیلم هستند.

فجر فیلم ستاره بازی

«ستاره‌بازی» جدیدترین اثر سینمایی هاتف علیمردانی است که سال گذشته فیلمبرداری آن به پایان رسید اما برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش نشد و امسال تولیدکنندگان این اثر متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هستند. نکته جالب توجه درباره «ستاره‌بازی» علیمردانی حضور مایکل مدسن بازیگر مطرح سینمای هالیوود در این فیلم است. فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، مارشال منش و ملیسا ذاکری در کنار لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیستر، هیدی کدنبرگ، دان فورد، جان ویلر، حسن صنعتی، سامان اصلانی، هستی جوادی در «ستاره بازی» دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

بازگشت کارگردان «ملک سلیمان» به سینما

فجر فیلم آفتاب نیمه شب

شهریار بحرانی امسال پس از حدود بیش از 10 سال با «آفتاب نیمه‌شب» به سینما بازگشته و اولین فیلم سینمای ایران درباره تجهیزات موشکی را ساخته که کلیت آن بر مبنای تحقیقات مستند شکل گرفته و برای اولین بار بخشی از توان موشکی نیروی هوا و فضا را به نمایش می گذارد و ادای دینی است به شهدای بی ادعا، گمنام و پر تلاش ایران اسلامی که مجاهدت های آنها از آغاز انقلاب تا به امروز بی وقفه ادامه داشته است.

فیلمسازان جوانی که در سال‌های اخیر حضور درخشانی در جشنواره داشته‌اند

فجر فیلم تی تی

آیدا پناهنده یکی از سینماگران موفق سال‌های اخیر سینمای ایران امسال با فیلم موفق «تی‌تی» متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر است. در این فیلم که در جشنواره فیلم توکیو نیز حضور موفقی داشته الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر ایفای نقش می‌کنند. پناهنده پیش‌تر فیلم‌های سینمایی «ناهید» و «اسرافیل» را به عنوان کارگردان ساخته است.

نرگس آبیار که همیشه حضور موفقی در جشنواره فیلم فجر داشته امسال با فیلم سینمایی «ابلق» متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر است. کارگردان «شیار 143»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» این بار به سراغ یک سوژه اجتماعی با محوریت زنان رفته است که به نظر یکی از آثار متفاوت این کارگردان به حساب می‌آید. بهرام رادان، هوتن شکیبا، مهران احمدی، الناز شاکردوست و گلاره عباسی بازیگران این فیلم هستند که قطعاً یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال جاری است.

آبیار برای فیلم «شیار 143» موفق به کسب جایزه سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شده است.

فجر فیلم شیشلیک

محمدحسین مهدویان فیلمساز پرکار سال‌های اخیر سینمای ایران امسال با فیلمی متفاوت نسبت به دیگر آثارش با عنوان «شیشلیک» به جشنواره فیلم فجر آمده است که پیش از برگزاری جشنواره و اکران با حواشی بسیاری نیز روبرو شده و بسیاری آن را اثری ضعیف از کارگردان «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «درخت گردو» می‌دانند. مهدویان طی پنج سال اخیر یکی از بهترین فیلمسازان سینمای ایران بوده که در جشنواره فجر حضور داشته و به نظر می‌رسد امسال با فیلمی کمدی قرار است هواداران خود را غافلگیر کند. رضا عطاران، ژاله صامتی، پژمان جمشیدی، مه لقاباقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی فر و جمشید هاشم پور بازیگران فیلم «شیشلیک» هستند که امیرمهدی ژوله نیز فیلمنامه‌نویس آن است. مهدویان سال گذشته برای فیلم «درخت گردو» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شد.

فجر فیلم صحنه زنی

فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» با حضور بازیگران مطرحی چون مهتاب کرامتی، بهرام افشاری ، پیام احمدی‌نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، فرزانه سهیلی و مجید صالحی به همراه امید روحانی، سیامک ادیب و آتش تقی‌پور به نظر یکی از متفاوت‌ترین آثار سال جاری در جشنواره فیلم فجر است. این فیلم که گفته می‌شود بازیگران آن در نقش‌های متفاوتی نسبت به دیگر آثار خود ایفای نقش کرده‌اند دومین فیلم سینمایی علیرضا صمدی به حساب می‌آید.

فجر فیلم چپ راست

حامد محمدی بعد از ساخت «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «اکسیدان» و «چهار انگشت» یک کارگردان شناخته شده در سینمای کمدی محسوب می‌شود. فیلم اخیر او «چپ، راست» نیز یک کمدی متفاوت است که در آن حامد محمدی دست به انتخاب چهره‌های شاخص سینمای کمدی به عنوان بازیگر زده است. رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، سروش صحت و حامد محمدی چهار کارگردانی هستند که در فیلم سینمایی «چپ، راست» کنار یکدیگر قرار گرفتند. یکی از نکات جالب توجه این است که چهار کارگردان و ستاره سینمای کمدی در یک اثر مشترک با هم همکاری می‌کنند.

فجر فیلم موسی

احسان عبدی‌پور کارگردان تحسین‌شده فیلم‌های «تنهای تنهای تنها»، «پاپ» و «تیک آف» امسال قصد دارد با فیلم «میجر» به جشنواره فیلم فجر بیاید ولی به نظر می‌رسد که فیلم او امکان حضور در این رویداد فرهنگی را ندارد و از سوی دبیرخانه جشنواره رد شده است. «میجر» چهارمین فیلم احسان عبدی پور به شمار می‌رود و راوی پشت پرده زندگی آدم‌هایی است که در هر دادگاهی پا می گذارند، مجرم و محکوم نام می گیرند. بیشتر بازیگران فیلم، بومی هستند و حمید فرخ نژاد و چند تن از بازیگران شناخته شده کشور هم در این اثر نقش ایفا می‌کنند.

فجر فیلم یدو

«یدو» یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال جاری سینمای ایران است. فیلم جدید مهدی جعفری با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است و ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی و احمد مسافری بازیگران این فیلم هستند. «یدو» به ماه‌های اول جنگ تحمیلی در آبادان می‌پردازد.

چند فیلم مهم دیگر

فجر فیلم روشن

فیلم سینمایی «روشن» جدیدترین اثر روح‌الله حجازی که فیلمبرداری آن پیش از شیوع کرونا آغاز شد و در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری به پایان رسید امسال یکی از فیلم‌های مهم حاضر در جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید که حتی می‌تواند از مدعیان کسب سیمرغ بلورین باشد. رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. روح‌الله حجازی پیش‌تر فیلم‌های «در میان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی» و «اتاق تاریک» را ساخته است.

فجر فیلم بدون همه چیز

«بدون همه چیز» یکی از پربازیگرترین فیلم‌های سال سینمای ایران است. این فیلم که جدیدترین اثر سینمایی محسن قرایی به حساب می‌آید یکی دیگر از آثار مدعی سال جاری در جشنواره فیلم فجر است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رویا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی گروه بازیگران «بدون همه چیز» را تشکیل می دهند.

فجر فیلم بعد از اتفاق

شهاب حسینی امسال هم به عنوان تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلم «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری اوره که برای اولین در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نمایش داده شد متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر است. جواد عزتی، رضا کیانیان، بهرام افشاری، ستاره پسیانی، گلاره عباسی و نیما شعبان‌نژاد بازیگران این اثر سینمایی هستند و پوریا حیدری اوره کارگردان این فیلم است.فجر فیلم قول های شرقی

 

در بین آثار متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نام «قول‌های شرقی» جدیدترین اثر سینمایی مجید صالحی به عنوان کارگردان نیز به چشم می‌خورد که به نظر همان فیلم «پیتوک» است که نامش تغییر پیدا کرده است. «قول‌های شرقی» سال گذشته ساخته شد که به جشنواره فیلم فجر نرسید و امسال متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر است. هادی حجازی فر، مهتاب کرامتی، احسان بذلی، الناز حبیبی، حسن پورشیرازی، شاهرخ فروتنیان، شیرین آقا کاشی، روناک قاسمی، محمد هادی عطایی، کورش اسداللهی و بازیگر خردسال یزدان کوکبی در فیلم سینمایی «قول‌های شرقی» ایفای نقش کرده‌اند.

بزرگانی که به جشنواره نیامدند

فجر فیلم لامینور

قطعاً هر دوره از جشنواره می‌تواند با شگفتی‌هایی همراه باشد که پیش از جشنواره رسانه‌ها به این آثار نپرداخته یا درخششان را پیش‌بینی نمی‌کردند و امسال نیز با وجود شرایط ویژه‌ای که وجود دارد ممکن است با چنین آثاری همراه باشد اما جدا از بحث فیلم‌های بسیاری که متقاضی حضور در جشنواره سی‌ونهم شده‌اند باید به عدم حضور فیلم‌های مهمی چون «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «قهرمان» اصغر فرهادی، «گشت ارشاد 3» سعید سهیلی، «جنایت بی دقت» شهرام مکری و «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند اشاره کرد. امسال خیلی‌ها منتظر حضور مسعود کیمیایی با فیلم «خائن‌کشی» بودند که هنوز مراحل تولید این فیلم به پایان نرسیده و احتمالاً علاقه‌مندان به سینمای کیمیایی باید یک سال برای دیدن جدیدترین اثر او صبر کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز