«حجاب» به روایت پوشش محلی اقوام ایرانی در هفت کوچه رادیو فرهنگ

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۰۸:۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۱۲۱۲۳۳
«حجاب» به روایت پوشش محلی اقوام ایرانی در هفت کوچه رادیو فرهنگ
برنامه هفت کوچه که با موضوع بررسی و معرفی فرهنگ عامه شنبه ۲۷دی ماه ، از رادیو فرهنگ پخش می شود، به موضوع جایگاه حجاب در فرهنگ مردم می پردازد.

به گزارش برنا؛ داشته‌های فرهنگ ایرانی تنها مختص به زبان، آداب‌ و رسوم و آئین‌ها نیست، فرهنگ بومی هر منطقه دست‌هایی پر از مؤلفه‌هایی دارد که علاوه بر غنا بخشیدن به فرهنگ ملی و ایرانی، هویتی مستقل برای هر منطقه قائل است.

از زیبایی‌های فرهنگ ایران‌زمین سخن گفتن بدون گفتن از لباس‌های اقوام مختلف خالی از لطف است لباس‌هایی که گویی زیبایی تام و تمام طبیعت در تاروپودشان نقش بسته است و هرکجا که پای می‌گذارند زیبایی چشم‌نوازی را به همراه می‌آورند.

اقوامی که در نواحی مختلف ایران ساکن هستند، به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی تحت تأثیر آب‌وهوا و وضعیت زیستی منطقه و مهم‌تر از همه متأثر از جنبه‌های اعتقادی و دینی، پوشش خاصی برای خود دارند و گاه از طریق همین پوشش است که می‌توان مؤلفه‌های فرهنگی هر منطقه را شناخت.

پوشاک اقوام ایرانی، رنگ و بوی سنت دارد و اصالت یک ایرانی را نشان می‌دهد. هویت لباس‌های محلی به‌ صورت جدایی‌ناپذیر با باورهای مردم گره‌خورده و جزئی از جاذبه‌های فرهنگی است که بر اساس اعتقادات دینی نگاه اسلامی شکل گرفته است، به همین منظور در برنامه« هفت کوچه» به حجاب و‌پوشش در فرهنگ مردم پرداخته می شود.

«هفت کوچه» شنبه ، دوشنبه ، پنجشنبه و ‌جمعه هر هفته ساعت ۰۹:۰۰ صبح به گویندگی سکینه ارجمندی و تهیه کنندگی سیدهادی موسوی نژاد به همت گروه فرهنگ و جامعه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می شود.

نظر شما