در برنامه « باکاروان شعر ‌وموسیقی» به گوش می رسد؛

صدای تار استاد طهماسبی در کاروان موسیقی

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۰۷:۴۹:۳۷
کد خبر: ۱۱۲۱۹۹۹
شنوندگان برنامه « باکاروان شعر ‌وموسیقی» امروز تصنیف« دیرمغان» را به آهنگسازی«ارشد طهماسبی» می شنوند.

به گزارش برنا، تهیه کننده برنامه «با کاروان شعر و موسیقی»برنامه شماره ٢٣٥ را که دوشنبه ٢٩ دی ماه از رادیو فرهنگ پخش می شود به گرامیداشت « ارشد طهماسبی» اختصاص داده است.

یلدا احتشامی تهیه کننده این برنامه گفت:ارشد تهماسبی ۲۸ دی ۱۳۳۶ در الیگودرز به دنیا آمده وی موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازندهٔ تار و سه‌تار است که به علت اینکه میلاد ایشان امسال مصادف با شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س)بود این برنامه با یک روز تاخیر پخش می شود. 

شایان ذکر است ارشد طهماسبی مقدمات موسیقی را نزد محمدرضا لطفی فراگرفت و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران، در کلاس‌های لطفی و هوشنگ ظریف شرکت می‌کرد. در سال ۱۳۶۰ به عضویت گروه چاووش درآمده و در این گروه، با حسین علیزاده، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان همکاری کرد. تهماسبی در سال ۱۳۶۰ کلاس‌های آموزش تار و سه‌تار تشکیل داد.در پنجمین جشن موسیقی ما که دی ۱۳۹۷ برگزار شد٬ تندیس طلاییِ آلبوم موسیقی برگزیدهٔ موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانیِ بی‌کلام٬ به ارشد طهماسبی و داریوش زرگری برای آلبوم «آثار درویش‌خان» اهداء شد.

وی همکاری‌های متعددی با حسین علیزاده در زمینه هم‌نوازی و اجرای کنسرت داشته‌است. او با علیزاده در آلبوم‌های شورانگیز، راز و نیاز، صبحگاهی، دلشدگان و همنوایی همکاری کرده و همچنین کنسرت‌های بسیاری با علیزاده در اروپا و آمریکا اجرا کرده‌است.

طهماسبی کتاب‌هایی در مورد موسیقی ایرانی منتشر کرده و کاست‌ها و سی‌دی‌های متعددی نیز در این زمینه ارائه کرده‌است. مهم‌ترین فعالیت وی در سال‌های اخیر ایجاد مرکزی برای معرفی ساز تار، به نام «جایگاه تار»، بوده‌است. در این مرکز، سازهای قدیمی، وسایل شخصی استادان تارنواز، مضراب‌های تارنوازان قدیم و اسناد تاریخی موسیقی ایران موجود است.

در برنامه با کاروان شعر و موسیقی بر اساس زادروز یا درگذشت شاعران و موسیقی دانان و خوانندگان به پخش و معرفی و بررسی آنها پرداخته می شود. 

گفتنی است،برنامه « با کاروان شعر و موسیقی » ساعت۱۱:۴۰ به تهیه کنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

دیر مغان شعری از حافظ است که آهنگسازی آن را ارشد طهماسبی انجام داده است و در این برنامه این اثر با صدای حسین قوامی  پخش می شود ودر ادامه شنوندگان بازخوانی آن با صدای سالار عقیلی را می شنوند .

اجرای اثر با ویولون همایون خرم و حبیب الله بدیعی بوده و در ادامه صحبت های ارشد طهماسبی درباره محمدرضا لطفی پخش می شود. 

گفتنی است،برنامه « با کاروان شعر و موسیقی » ساعت۱۱:۴۰ به تهیه کنندگی « یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

 

نظر شما