چهره ها و شخصیت های حوزه ی فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

سیروس مقدم از پایتخت فرار کرد و بدون الهام به جزیره رفت/ پشیمانی نفیسه روشن از جدایی/ اکبر عبدی به نون .خ، نع گفت!/مرد میلیاردر هنر ایرانی و چالش جدی پولدار شدن!/

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۷۲۴
سیروس مقدم از  پایتخت فرار کرد و بدون الهام به جزیره رفت/ پشیمانی نفیسه روشن از جدایی/ اکبر عبدی به نون .خ، نع گفت!/مرد میلیاردر هنر ایرانی و چالش جدی پولدار شدن!/
در هفته ای که گذشت همه چیز پیرامون جشنواره فیلم فجر و و بیست فیلمی که قرار است از خود رسانه اکران شود، خلاصه شد اما یکی دو خبر پر سرو صدا نیز فضای فرهنگی کشورمان را نصیب خود کرد که فضای مجازی به آن دامن زد.

 جدایی هفته؛ سیروس مقدم

سیروس مقدم در روزهایی که قول ساخت دو فصل پایانی «پایتخت» را برای نوروز 1400 داده بود با منوچهر محمدی به توافق رسید تا از پایتخت به «جزیره» برود، البته بدون الهام غفوری و سریالی را نه برای تلویزیون بلکه برای شبکه نمایش خانگی کارگردانی کند. مقدم اخیرا سریال خواب زده را برای شبکه نمایش خانگی تولید کرد که البته با اقبال مواجه نشد.

پولدار هفته؛  آیدین آغداشلو

حراج تهران را می توان خبرسازترین موضوع هفته دانست حراجی که صدای ضربه چکش آن تا 34 میلیارد ارزید و از همیشه خبرسازتر شد.همه ساله حراج تهران با اما و اگرهای بسیاری همراه است، اینکه تا چه اندازه ارزش آثار فروش رفته در این حراج همراستا با نمونه های مشابه در دیگر کشورهاست؟ خریداران مخفی این آثار چه کسانی هستند؟ قیمت گذاری ها برچه اساسی است و یا حتی خریداران میلیاردی این آثار چه کسانی هستند همه و همه سوالاتی است که بعد از هر حراج مطرح می شود.

اما امسال حراج تهران رکوردی جدید را شکست و تابلوی «خاطرات امید» آیدین آغداشلو تقریبا به ده برابر قیمت پایه فروخته شد وبه نظر می رسد خریدار پولدار این اثر می خواست به زنانی که پیشتر آغداشلو را متهم به آزار جنسی کرده بودند دهن کجی کند و تابلوی کپی شده آیدین را به مبلغی چندین برابر ارزش واقعی بخرد و آیدین را بار دیگر نه به دلیل اتهامات مختلف بلکه به عنوان هنرمندی میلیاردی سر زبان ها بیندازد و یک بار دیگر به ما یادآوری کند همیشه حساب و کتاب ها درست در نمی آید. حالا باید دید آیدین آغداشلو چه برنامه ای برای دوران پولداری اش دارد.

قربانی هفته؛ جعفر خسروی

این روزها کاربران فضای مجازی بیش از آن که با نگاهی فرهنگی و اجتماعی به دنبال اطلاع رسانی و جذب مخاطب با اخبار جذاب و خاص باشند به دنبال این هستند که گاهی با جنجال آفرینی، خبرسازی و ورودهای نامناسب به دنیای خبر به هرقیمتی جذب مخاطب کنند. برای نمونه برش نادرستی که از برنامه «زنده باد زندگی» شبکه دو اتفاق افتاد و  جعفر خسروی بابت این تدوین نادرست که به لحظ محتوایی موضوع را تحت الشعاع قرار داد و یک داستان بی دلیل می رفت تا حاشیه ای قومی قبیله ای را به راه بیندازد. در حالی که حقیقت طوری دیگر بود و دکتر عزیزی در تماسی اعلام کرد هیچ بی احترامی به پوشش کردی در این برنامه از سوی مجری نشده است. 

حاشیه های به وجود آمده اما این درس را به مجریان تلویزیونی یادآوری می کند که همواره باید مراقب نحوه سخن گفتن در این رسانه باشند. خلاصه اینکه جعفر خسروی را قربانی هفته نامیدیم چون برخی از سایت ها و خبرگزاری های زرد برای جلب مخاطب دست به هر کاری می زنند.

انصراف هفته؛  اکبر عبدی

سعید آقاخانی خبر از انصراف اکبر عبدی برای حضور در فصل سوم «نون.خ» داد و گفت؛ با توجه به شرایط موجود و وضعیت خاص تصویربرداری این سریال تلویزیونی اکبر عبدی با ما نخواهد بود. اگرچه این موضوع بسیاری از بینندگان نوروزی را از دیدن کمدین محبوبشان محروم کرد ولی همچنان نام سعید آقاخان می تواند امضای خوبی برای یک سریال طنز باشد.

پشیمان هفته ؛نفیسه روشن

نفیسه روشن در یک لایو اینستاگرامی اتفاقات اخیر زندگیش را مرور کرد و بعد از چهار سال سکوت ماجرای جدایی اش را رسانه ای کرد و آنقدر برای فضای زرد مجازی جذاب و پربازدید بود که بسیاری از کانل ها و صفحات مجازی پر مخاطب آن را وایرال کنند. روشن بازیگر سریال های «اغماء»، « بچه مهندس»، «بهترین نقش زندگی« ماه عسل» و.. با انتشار مطالبی حتی از همسر سابقش عذرخواهی کرد چرا که معتقد بود در این گپ و گفت مجازی به او شاید بی احترامی شده باشد.

بوس کوچولوی هفته؛  بوس فرمان آرا

این هفته جمعه بهمن فرمان آرا تهیه کننده و کارگردان نام آور کشورمان شمع 80 سالگی اش را فوت می کند و به همین بهانه «یک بوس کوچولو» برای طرفدارانش می فرستد. او که امسال بیماری کرونا را شکست داده بود با قدرت بیشتر به صحنه بازگشت تا آثار بیشتری از خود به جا گذارد. برای این کارگردان ارزشمند و  صاحب آثاری مانند «شازده احتجاب»، «بوی کافور، عطر یاس» و..   آرزوی سلامت و طول عمر داریم.

متولد هفته؛ بهزاد فراهانی

بهزاد فراهانی بازیگر تئاتر سینما تلویزیون که در آثاری چون «سگ کشی» بهرام بیضایی و «ولایت عشق» مهدی فخیم زاده و «امام علی(ع) داوود میرباقری درخشیده است و با کارگردانی نمایش هایی چون «گل و قداره» در سالن های تئاتر شهر تماشاگران بسیاری را به سالن های نمایش کشانده است،  روز گذشته کیک تولد 76 سالگی اش را فوت کرد، تا در کنار بهمن فرمان آرا متولدین هفته خبرگزاری برنا را کامل کند. 

سوتی هفته؛ شهاب حسینی

هفته گذشته شهاب حسینی در برنامه «همرفیق» و در گفتگو با هادی حجازی‌فر، این بیت از فردوسی را که می گوید:«سیاهی لشکر نیاید به کار/ یکی مرد جنگی به از صد هزار» را اشتباه خواند و به جمع کسانی پیوست که با اشعار فارسی بیگانه اند.

مدتی پیش  مسعود فراستی به دنبال خوانش نادرست اشعار فردوسی در تلویزیون، عذرخواهی کرد. باید دید آیا بازیگر اسکاری کشورمان نیز از این گاف بزرگ عذرخواهی می کند یا خیر؟

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز