وقتی که جشنواره مرگبار می شود!

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۴۰۶
وقتی که جشنواره مرگبار می شود!
هشدار یک پزشک و منتقد سینما نسبت به برگزاری جشنواره فجر همزمان با افزایش احتمال پیک جدید کرونا: ممکن است باعث تلفات انسانی شود!

به گزارش برنا؛ دکتر مصطفی جلالی‌فخر نوشت: «در روزهای اخیر، به وضوح شاهد افزایش ابتلا و خطر کرونای انگلیسی هستیم و بسیاری از دست‌اندرکاران، از جمله وزیر بهداشت، هشدار داده‌اند که امکان غافلگیری دوباره و ورود به پیک چهارم وجود دارد. در همین شرایط متزلزل، مسئولان جشنواره، خبر از نمایش فیلم در سینماهای مردمی داده‌اند و حتی اخبار تایید نشده‌ی نگران‌کننده‌ای شنیده شده که تعداد زیادی کارت رسانه در حال صدور است. آیا باز هم شاهد پیشی گرفتن تعاملات سیاسیِ پشت پرده بر ضرورت سلامت مردم هستیم؟ آیا حق داریم برای اعلام زنده ماندن سینما، مرگِ آدم‌ها را «پِرتیِ کار» قلمداد کنیم؟! به ویژه وقتی می‌توان منکر شد که از کجا معلوم در سینما گرفته‌اند. ستاد مقابله با کرونا هم تا این لحظه سکوت کرده است. و تنها به اظهار امیدواری کلی دکتر جهانپور بسنده شده است.

به عنوان پزشکی که به صورت ملموس در جریان کرونا قرار دارم، نسبت به شعله‌وری دوباره‌ی کرونا، همزمان با روزهای جشنواره فیلم فجر نگرانم. لج بازیِ مرگ‌باری ست که بخواهیم‌ به هر قیمتی، این جشن سینمایی را برگزار کنیم. حتی نمایش فیلم در سینمای رسانه هم ممکن است باعث تلفات انسانی شود، چه برسد به تصمیم هولناک بازگشایی سینماهای مردمی. در حالی که همه مطمئن هستیم پروتکل‌ها به صورت موثری رعایت نخواهند شد و عزم و ضمانتی هم برای نظارت جدی بر این کار وجود ندارد. جز جشنواره‌ی ونیز، هیچ جشنواره‌ی دیگری در دنیا، جرات برپایی در شرایط کرونا را نداشته است.

بودجه‌ی کلانی برای جشنواره فیلم فجر در دسترس است و ممکن است باعث این سوء‌تفاهم شود که شرط جذب این پول‌ها، برپایی جشنواره به هر شکل و با هر عارضه‌ای ست. کاش بتوانیم کمی از هیاهوی برگزاری به هر قیمتی دور شویم و دل‌مان برای رنج و جانِ مردم بسوزد.

باید بتوانیم هوشمندانه و عاقبت‌اندیش، موقعیت‌سنجی کنیم و درست‌ترین تصمیم را بر اساس شرایط موجود بگیریم. الان و با توجه به نگرانی‌های جدی، بهترین چاره، نمایش فیلم‌ها صرفا برای هیئت داوران و اعلام نتایج است. کشتی سینما با عدم برگزاری یک دوره جشنواره به گل نخواهد نشست و کاری نکنیم که خاطره‌ی تلخی در تاریخ سینمای ایران ‌به جا بماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز