نقش موثر انیمیشن در انتقال مفاهیم اجتماعی

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۰۴:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۸۰۰
محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از برنامه ریزی صحیح برای دیدن شدن شخصیت "کاپی" و انتقال پیام های محیط زیستی به مردم گفت.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا، ضرورت تولید و انتشار انیمیشن های مدیریت پسماند در سیما و شبکه های اجتماعی گفت: به نظر من جای یک اثر خوب در این راستا خالی است. مدتی است شنیده ام که سازمان به این حوزه توجه کرده و نسبت به خلق یک شخصیت کارتونی اقدام کرده که مطمئنم اگر به لحاظ کیفیت و پرورش این شخصیت به آن توجه شده باشد، قطعا رویکرد بسیار موثری خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در گذشته هم شاهد خلق شخصیت های انیمیشنی در حوزه صداوسیما بودیم که نقش جدی در انتقال مفاهیم داشتند. یک زمانی در حوزه برق کاراکتر بابابرقی و در حوزه ترافیک کاراکتر سیاساکتی را داشتیم.

حق شناس با اشاره به کاراکتر "کاپی" که در حوزه پسماند ساخته شده است، عنوان کرد: اگر این چهره "کاپی" که در حوزه پسماند ساخته شده است، بتواند آرام آرام در میان مردم جا بگیرد و بتوانیم آن را در حوزه فضای مجازی، صداوسیما، تلویزیون های شهری، مترو، اتوبوس های شهری، فروشگاه های سراسری و میادین تره بار تبلیغ کنیم، این چهره های کارتونی آرام آرام می‌تواند در میان مردم جای بگیرد و پیام را به آن ها انتقال دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این بحث اضافه کرد: می توانیم شعار ماه و یا سال را در حوزه پسماند از زبان این چهره ها که در آینده می توانند چهره های ماندگاری شوند نیز بشنویم.

وی ادامه داد:همچنین می شود از این کاراکتر آدمک هایی ساخته شود و در مدارس توزیع شود و در کیف های پارچه ای نیز قرار بگیرد و به زنان خانه دار تحویل داده شده تا کم کم نایلون از خانه ها حذف شود.

فکر می‌کنم در این راستا می شود با میادین تره بار و فروشگاه ها نیز همکاری داشت تا این تولید پلاستیک ها و زباله ها نیز کم شود.

این نماینده شورای شهر تهران، درباره ضرورت آموزش مدیریت پسماند به کودکان و زنان خانه دار نیز گفت:فکر می‌کنم اگر ما نگاهی به نسبت پسماند تولید شده در شهر و تولید پسماند خانگی داشته باشیم؛ درصد زیادی از پسماندها مربوط به تولیدات خانگی است و طبیعتا مهم ترین نقش در کنترل این پسماند خانگی برعهده بانوان و زنان خانه داری است که مدیریت خانه ها بر دوش آن هاست.

او اضافه کرد: طبیعتا اگر آموزش های سازمان پسماند هدف گذاری داشته باشد؛ به نظر من در مرحله اول باید مدارس، دانش آموزان و کودکان در معرض این آموزش باشند که به شکل سازمان یافته و با همکاری موثر سازمان آموزش و پرورش و صداوسیما و همکاری اداره کل آموزش شهروندی، زمان بیشتری را به آن کار اختصاص دهند و در مرحله بعد زنان خانه دار که مدیریت خانه برعهده آن هاست یاد بگیرند.

وی افزود: قطعا کودکان و دانش آموزان که آینده سازان این شهر و نهایتا مادران و پدران نسل بعد خواهند بود و مسئولیت اصلی را در حوزه شهر، جامعه و خانواده عهده دار خواهند شد، از امروز اگر مورد توجه و تمرکز آموزشی قرار بگیرند، ما آینده ای روشن و موثری را در این حوزه خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه امروزه نقش کودکان در خانواده ها نقش محوری است، عنوان کرد: در حال حاضر و در دوره جدید، به نوعی کودک سالاری را تجربه می کنیم و این کودکان به خوبی می توانند ایفای نقش کنند و حتی پدر و مادران را هم با خود همراه کنند‌.

حق شناس درباره نقش و جایگاه مدیریت پسماندها در فرایند مدیریت پسماندها نیز گفت:

اساسا مدیران متناسب با حوزه وظایف و شرح کاری که در سازمان ها برای آن ها تعریف شده، موظف هستند که با برنامه ریزی و با نگاه بلند مدت و متکی بر یک رویکرد چند جانبه، به بهترین نحو و با کارآمدی حداکثر و با کمترین هزینه این موضوع را از پیش ببرند.

وی افزود: یک مدیر پیشرو، دقیقا متناسب با هدف گذاری که در سازمانش صورت گرفته، تمام تلاش و فعالیتش را صرف به نتیجه رساندن آن هدف می‌کند و هنرش این است که بتواند از تمامی امکاناتی که در اختیار دارد، به ویژه طیف وسیعی از همکارانش را به سمت این هدف هدایت کند و کار را به نتیجه برساند.

حق شناس ادامه داد: با توجه به این رویکرد، طبیعتا چون شکل گیری و به وجود آمدن سازمان پسماند شهرداری معطوف به رعایت و افزایش استاندارهای زیست محیطی شهری، مانند تهران بوده است و علی القائده بر اساس آن، این سامانه مهم شکل گرفته، طبیعتا نقش مدیریت در رابطه با این اهداف، بخش کلیدی و تعیین کننده را دارد.

نماینده شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شورای شهر هم برای مدیریت این پسماندها برنامه ای دارد یا خیر؟ عنوان کرد:

کار شورای شهر برنامه ریزی است و در رابطه با این موضوع پسماندها، کار ما تحقق احکامی است که در برنامه سوم شورای شهر مصوب شده است و امیدواریم سازمان در تحقق این اهداف، کارنامه قابل قبولی را ارائه دهد.

وی در پایان درباره نقش و جایگاه کاهش پسماندها در فرایند مدیریت پسماندها نیز، عنوان کرد: مهم ترین وظیفه سازمان، کاهش تولید پسماند است و بعد از آن مدیریت پسماند برای تبدیل آن به انرژی یا کود و یا جداسازی آن برای بهینه سازی است. اگر سازمان یک هدف برای تشکیل آن داشته باشد، همین نکته ای است که عرض کردم؛

کاهش تولید پسماند در وهله اول و در وهله دوم مدیریت پسماند تولیده شده و تبدیل آن به گونه ای که محیط زیست ما آسیب نبیند.

مجموعه انیمیشن «کاپی دوست زمین» در حال حاضر مراحل میانی ساخت و تولید خود را سپری می‌کند و قرار است از نیمه اول بهمن ماه سال جاری از سیما و شبکه های اجتماعی پخش شود.

 

نظر شما